Trwa ładowanie...
d2v71az
02-07-2015 12:25

Producenci apelują o właściwe przechowywanie i dystrybuowanie żywności

Bezpieczeństwo żywności i jej konsumentów zależy również od jej właściwego magazynowania, ekspozycji i dystrybucji - przekonuje Polska Federacja Producentów Żywności, która wspólnie z Państwową Inspekcją Sanitarną będzie edukować w tym zakresie dystrybutorów i sprzedawców.

d2v71az
d2v71az

Kampania informacyjna Polskiej Federacji Producentów Żywności "ABC Dobrego Magazynowania" dotyczy przede wszystkim zasad przechowywania i ekspozycji napojów, wód i soków, a skierowana jest do wszystkich placówek handlowych w Polsce, które mają w ofercie tego typu produkty. Kampanię, która potrwa do końca listopada, swoim honorowym patronatem objął Główny Inspektor Sanitarny.

Zasady te to: sprawdzanie jakości i opakowania produktu już podczas dostawy, przechowywanie ich w suchym i chłodnym miejscu, unikanie wystawiania ich na promienie słoneczne, zachowanie należytych odstępów od ścian i nieskładowanie ich na podłodze, składowanie ich z dala od produktów wydzielających intensywne zapachy (np. Proszków do prania), przestrzeganie zasady "pierwsze traci ważność - pierwsze wychodzi" (first expire - first out), przestrzeganie terminów przydatności do spożycia i usuwanie przeterminowanych produktów, przestrzeganie bezpiecznej wysokości składowania, zabezpieczenie produktu przed kurzem, pyłem, insektami, gryzoniami oraz kategoryczny zakaz sprzedaży uszkodzonych, podejrzanych, przeterminowanych lub zwróconych do reklamacji produktów.

"Żywność, jej jakość i bezpieczeństwo jest sprawą bardzo wrażliwą. Celem naszej kampanii jest zapewnienie konsumentowi końcowemu produktu o niezmienionych właściwościach, o dobrej jakości i przede wszystkim bezpiecznego. Każdy z nas powinien mieć pewność, że to co bierze z półki, było dobrze przechowywane, a to co jest w środku, jest dokładnie tym co powinno być" - mówił dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności (PFPŻ), Andrzej Gantner podczas czwartkowej konferencji prasowej.

Zdaniem Gantnera od przestrzegania zasad bezpiecznego magazynowania przez pracowników zarówno hurtowych, jak i detalicznych dystrybutorów żywności, zależy również wizerunek producentów, których konsumenci w pierwszej kolejności obarczają odpowiedzialnością za obniżoną jakość produktów, która może jednak być skutkiem ich złego przechowywania.

d2v71az

Jak dodał, kampania jest skierowana do ponad 100 tys. podmiotów, które dystrybuują napoje, wody i soki. W jej ramach, PFPŻ chce promować dziesięć prostych zasad bezpiecznego magazynowania, które wynikają również z polskiego prawa. "Dobre praktyki to najprostszy system, który dociera do przedsiębiorców. Dociera o wiele szybciej niż przepisy prawa, ponieważ jest ubrany w kilka bardzo prostych zasad, które zrozumie każdy. Co więcej system jest całkowicie dobrowolny i opiera się na zasadzie - jeśli chcesz, aby konsumenci wracali do twojego sklepu, stosuj te zasady" - wyjaśniał Gantner.

Zasady dot. przechowywania żywności, jak mówił Gantner, będą popularyzowane za pomocą poradnika "ABC Dobrego Magazynowania" oraz specjalnego filmu instruktażowego dla pracowników punktów handlowych. PFPŻ przewiduje również serię spotkań szkoleniowych.

Gantner dodał, że odpowiedzialność za bezpieczeństwo ponoszą również konsumenci, którzy powinni reagować w każdej sytuacji, gdy zobaczą produkty uszkodzone, zepsute lub nieświeże, "ponieważ zależy od tego nie tylko bezpieczeństwo ich własne, ale innych konsumentów, którzy natkną się na takie produkty".

Jan Bondar z Państwowej Inspekcji Sanitarnej był z kolei zdania, że edukowanie wszystkich podmiotów odpowiedzialnych za przechowywanie i dystrybuowania żywności, jest znacznie ważniejsze od ich kontrolowania i karania. Edukacja jest jego zdaniem o tyle istotna, że obszar detalicznej sprzedaży napojów, wód i soków ze względu na swoją skalę, jest bardzo trudna do kontrolowania.

"Żeby uzmysłowić sobie jak wielki jest to obszar, należy powiedzieć, że w zeszłym roku naszym nadzorem objęliśmy 426 tys. obiektów. Większość z nich to małe punkty handlowe, ale również 134 wytwórnie napojów bezalkoholowych, ponad 1000 przetwórni owocowo-warzywnych i 120 wytwórni wód mineralnych" - opisywał.

d2v71az
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2v71az