Produkty takie same w całej Europie? Niestety, w Niemczech są lepsze
23 z 33 zbadanych produktów znanych marek nabytych na Litwie i w Niemczech różnią się składem, smakiem i kolorem - wykazały badania litewskiej Państwowej Służby Kontroli Żywności i Weterynarii, których wyniki zaprezentowano we wtorek.
19.09.2017 21:39
"Skład artykułów spożywczych sprzedawanych na Litwie jest gorszy" - powiedział podczas konferencji prasowej minister rolnictwa Bronius Markauskas, wskazując, że "takie działania producentów zmniejszają zaufanie konsumentów".
Jak zaznaczył minister, to, że produkty sprzedawane na Litwie i w państwach zachodnich różnią się jakością, było od dawna tajemnicą poliszynela, ale nie podejmowano żadnych kroków, żeby temu zapobiec. Obecnie "będziemy zabiegać o to, by rynek był ujednolicony" - poinformował Markauskas.
"Powinno to być rozwiązane na szczeblu europejskim" - powiedział minister rolnictwa.
Zobacz też: Ceny w Polsce prawie najniższe w UE. Jedzenie i sprzęt elektroniczny mało gdzie są tak tanie
Komisja Europejska zleciła opracowanie i wprowadzenie nowych regulacji dotyczących "podwójnych standardów jakości żywności" stosowanych przy sprzedaży artykułów spożywczych na wschodzie i zachodzie UE. Obecnie są prowadzone unijne badania w celu wykrycia skali problemu. Mają się one zakończyć w 2018 roku.
Minister Bronius Markauskas wyraził nadzieję, że "producenci zareagują szybciej, nie będą czekali na wyniki KE".
Państwa Europy Środkowo-Wschodniej - Polska, Słowacja, Czechy, Węgry i Bułgaria - niejednokrotnie zwracały uwagę na gorszą jakość sprzedawanych w ich krajach produktów znanych marek.
To potwierdza to, o czym pisaliśmy już w Wirtualnej Polsce. Problem dotyczy bardzo szerokiego wachlarza produktów: od paluszków rybnych, przez napoje, przetwory aż po środki czystości. Do sklepów w krajach Europy Środkowo-Wschodniej mają trafiać gorsze produkty niż na półki na Zachodzie. Choć opakowanie i logo marki jest takie samo.
Unijna komisarz Věra Jourová zapowiedziała, że Komisja Europejska widzi problem i chce zmusić koncerny do oznaczania produktów, które różnią się od oryginału.