Przepisy o świadczeniach przedemerytalnych niezgodne z konstytucją
Trybunał Konstytucyjny uznał, że
zainteresowani mieli za mało czasu, by dostosować się do nowych
przepisów regulujących prawa do świadczeń przedemerytalnych i
uznał za niezgodne z konstytucją kilka wprowadzonych w końcu 2001
roku przepisów w tej sprawie.
Trybunał Konstytucyjny uznał, że zainteresowani mieli za mało czasu, by dostosować się do nowych przepisów regulujących prawa do świadczeń przedemerytalnych i uznał za niezgodne z konstytucją kilka wprowadzonych w końcu 2001 roku przepisów w tej sprawie.
Trybunał orzekł, że niezgodny z konstytucją jest przepis, według którego prawa do świadczenia na dotychczasowych zasadach nie mieli ci, którzy przed dniem wejścia w życie ustawy spełnili warunki do świadczenia przedemerytalnego, lecz nie zarejestrowali się w powiatowym urzędzie pracy.
Trybunał orzekł także, że niezgodny z konstytucją jest przepis uzależniający prawo do świadczenia przedemerytalnego pracowników byłych państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej od posiadania 7 listopada 2001 roku statusu bezrobotnego.
Jak powiedział uzasadniając wyrok sędzia Adam Jamróz, zakwestionowane przepisy wchodzące w życie 1 stycznia 2002 r. wprowadziły z mocą wsteczną dodatkowe warunki, często niemożliwe do spełnienia przez ich adresatów.
_ W konsekwencji nową regulacją prawną zostali dotknięci i czują się przez to oszukani obywatele, którzy nie mogli znać przewidywanych zmian _ - powiedział Jamróz.
Przed wejściem w życie zakwestionowanych przepisów świadczenia przedemerytalne uzyskiwały wszystkie te osoby, które spełniały warunki do ich nabycia. Tymczasem jeden z przepisów ustawy nowelizującej uzależnił prawo do zasiłku przedemerytalnego przyznawanego "na dotychczasowych zasadach" od zarejestrowania się w powiatowym urzędzie pracy przed wejściem w życie ustawy nowelizującej, czyli przed 1 stycznia 2002 r.
W praktyce przewidziano w ustawie zbyt krótki, bo trzydniowy czas od dnia publikacji w Dzienniku Ustaw do wejścia w życie przepisów (vacatio legis) - ogłoszenie ustawy nastąpiło 29 grudnia 2001 r., zaś weszła ona w życie 1 stycznia 2002 r., co uniemożliwiło spełnienie tego warunku - podaje komunikat prasowy Trybunału.
Zdaniem Trybunału, ustawodawca nie zapewnił odpowiedniego okresu dostosowawczego, który umożliwiłby skarżącym przystosowanie się do nowej regulacji oraz realizację ich praw.