Przez wulkan globalne PKB zmalało o 5 mld dolarów
Koszty wstrzymania ruchu lotniczego związanego z oddziaływaniem pyłu wulkanicznego wyniosły 5 mld USD globalnego PKB. Raport Oxford Economics wskazuje dalekosiężne skutki gospodarcze spowodowane wybuchem wulkanu.
27.05.2010 13:33
Prawie 5 mld USD globalnego PKB wyniosły straty wskutek zakłóceń i wstrzymania ruchu lotniczego spowodowanego erupcją wulkanu na Islandii – tak wynika z raportu przedstawionego 26 maja podczas X Globalnego Szczytu Branży Turystycznej (Global Travel & Tourism Summit) zorganizowanego z inicjatywy Światowej Rady Podróży i Turystyki (World Travel and Tourism Council) w Pekinie.
Z badań przeprowadzonych na zlecenie firmy Airbus przez Oxford Economics, wiodącą firmę specjalizującą się w prognozach gospodarczych, wynika, że na niedawnym zamknięciu przestrzeni powietrznej stracili nie tylko pasażerowie, linie lotnicze i same miasta docelowe. W pierwszym tygodniu po wyrzuceniu wielkiej chmury pyłu przez wulkan Eyjafjallajokull, tymczasowe zamknięcie dużych obszarów europejskiej przestrzeni powietrznej przyniosło straty równe 4,7 mld USD globalnego PKB. Do 24 maja anulowano dodatkowo 5 tys. lotów, co powiększyło o 5 % straty poniesione przez gospodarki na całym świecie.
Adrian Cooper, prezes Oxford Economics, powiedział podczas przemówienia: „Dalekosiężne skutki niedawnych zakłóceń w ruchu lotniczym odczuli mocno przede wszystkim pasażerowie, linie lotnicze i miasta docelowe. Ale zakłócenia te dotknęły także przedsiębiorstwa i osoby, których funkcjonowanie opiera się na dobrach importowanych i eksportowanych drogą lotniczą, oraz na ogólnej produkcji i produktywności. Raport dowodzi tego, jak istotną rolę odgrywa lotnictwo w podstawowym, codziennym funkcjonowaniu społeczeństwa i handlu”.
Raport The Economic Impacts of Air Travel Restrictions Due to Volcanic Ash (Ekonomiczny wpływ wstrzymania ruchu lotniczego w wyniku oddziaływania pyłu wulkanicznego)wskazuje , że w ciągu siedmiu dni między 15 a 21 kwietnia w europejskiej przestrzeni powietrznej odbyło się ponad 100 tys. mniej lotów niż w poprzednim tygodniu, co oznacza spadek o 53 proc. Straty lotnictwa netto wyniosły po uwzględnieniu odroczonych podróży 2,2 mld USD. Straty poniesione w wyniku spadku ruchu turystycznego wyniosły po uwzględnieniu kwot wydanych przez pasażerów zatrzymanych w miejscowościach docelowych 1,6 mld USD netto . Ponieważ skutki wybuchu odczuło 7 mln pasażerów i cały międzynarodowy ruch lotniczy, w tym regionalny ruch w Europie, konsekwencje gospodarcze dotknęły cały świat.
Zestawienie strat gospodarczych w wyniku zamknięcia ruchu lotniczego na jeden tydzień w podziale na regiony:
• Ameryki: 957 mln USD PKB
• Azja: 517 mln USD PKB
• Europa: 2,632 mld USD PKB
• Bliski Wschód i Afryka: 591 mln USD PKB
Cooper wyjaśnił: „Poza bezpośrednim wpływem na kondycję linii lotniczych i miejscowości docelowych, gospodarki na całym świecie ucierpiały, gdyż straty pośrednio odnotowali dostawcy tego sektora. Ponadto produkcja gospodarcza spada, gdyż utracone przychody pracowników przekładają się na niższe wydatki konsumentów i przedsiębiorstw. Poza tym trzeba uwzględnić straty produkcyjne spowodowane absencją pracowników w pracy, równe 490 mln USD. Ucierpiał także znacząco handel międzynarodowy, szczególnie w przypadku produkcji just-in-time oraz artykułów łatwo psujących się, jak owoce egzotyczne i cięte kwiaty”.
Oto dwa przykłady tego typu strat. 112 mln USD stracili koreańscy dostawcy komponentów, a 65 mln USD straciły kraje afrykańskie wskutek niemożności eksportu produktów łatwo psujących się. Należy pamiętać także o stratach społeczności, których przeżycie zależy od tego typu działalności.
Rainer Ohler, starszy wiceprezes ds. Public Affairs & Communications w firmie Airbus, dodał: „Obecnie wiele korzyści, jakie przynosi transport lotniczy, stanowi tak integralną część tkanki społecznej i gospodarczej naszego społeczeństwa, że są one uznawane za coś oczywistego. Badanie Oxford Economics dowodzi, że sektor przewozów lotniczych pełni rolę katalizatora – dla handlu, inwestycji, turystyki i wydajności – oraz wskazuje na konieczność zapewnienia jego stabilności. Chmura pyłu z Eyjafjallajokull przynajmniej dała nam to wszystkim jasno do zrozumienia”.
Wyniki raportu nawiązują do bardziej szczegółowych badań opublikowanych w ubiegłym roku przez Oxford Economics, według których sektor lotniczy odpowiada za 1,5 bln USD globalnego PKB, 33 mln miejsc pracy i 35 procent handlu światowego.