Rewolucja w ZUS. Prezes: rozwiniemy automatyzację obsługi spraw
W ZUS szykuje się prawdziwa rewolucja. Zarząd przyjął strategię IT. - Na jej podstawie będziemy rozwijać automatyzację obsługi spraw i elektronizację kontaktu z naszymi klientami – poinformowała we wtorek prezes ZUS prof. Gertruda Uścińska. ZUS dąży do stanu, w którym wszystkie oferowane usługi będą dostępne online.
26.04.2022 12:59
Prof. Uścińska zwróciła uwagę, że minione dwa lata epidemii były dla pracowników informatyki w ZUS okresem szczególnych wyzwań i poszukiwania nowych rozwiązań.
- Skoncentrowaliśmy się na elektronicznym składaniu wniosków i ich automatycznej obsłudze. Dotyczyło to zarówno tarczy antykryzysowej, jak i nowych świadczeń rodzinnych, automatyzacji obsługi spraw, elektronizacji kontaktu z klientami, w tym składania wniosków elektronicznych na Platformie Usług Elektronicznych– wskazała prof. Uścińska.
ZUS zmienia się w nowoczesny e-urząd
Jak informuje prezes ZUS, przyjęta przez zarząd strategia pozwala "płynnie dostosowywać liczbę zasobów informatycznych wykorzystywanych przez systemy zależnie od bieżących potrzeb".
- Zapewnia to dostępność i stabilność naszych e-usług w okresach dużego zainteresowania klientów, na przykład gdy składają wnioski o 500+ na nowy okres świadczeniowy lub gdy lekarze wystawiają dużą liczbę e-ZLA. Pozwala to także ograniczać koszty w spokojniejszych okresach – wyjaśniła szefowa ZUS.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
W strategii wskazano również na potrzebę tworzenia nowych interfejsów z innymi instytucjami.
- To ważna część nowoczesnego e-urzędu. Dzięki pozyskaniu danych o kliencie z innych instytucji możliwe będzie odciążenie klienta od obowiązku dostarczania różnych dokumentów niezbędnych do załatwiania spraw oraz skrócenie czasu obsługi spraw klientów – zaznaczyła prof. Uścińska.
W planach aplikacja mobilna dla płatników składek
Wśród kierunków zmian, na które wskazał ZUS, jest dalsze podnoszenie poziomu bezpieczeństwa danych osobowych klientów.
- Wszystkie działania związane z rozwojem e-usług, zastosowaniem nowych technologii i przetwarzaniem danych muszą być prowadzone z zachowaniem najwyższych standardów cyberbezpieczeństwa – podkreśliła prezes ZUS.
Zakład dąży do stanu, w którym wszystkie oferowane przez niego usługi będą dostępne online. W planach jest aplikacja mobilna dla płatników składek i dla lekarzy, czyli tych grup klientów, które najczęściej komunikują się z ZUS.
Planowane jest również umożliwienie opłacania składek za pomocą e-płatności, a także aplikacje mobilne dla osób pobierających świadczenia na dzieci, takie jak 500+ czy rodzinny kapitał opiekuńczy.