Rodzime marki, którym ufają Polacy

W badaniu European Trusted Brands przeprowadzonym przez Reader's Digest pojawiają się polskie marki, które z roku na rok wygrywają w swoich kategoriach. W branży FMCG do najlepszych należą Herbapol Lublin i Hortex.

Rodzime marki, którym ufają Polacy
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

19.05.2010 | aktual.: 19.05.2010 13:41

Herbapol Lublin zdobywał laury w kategorii „Preparatu ziołowego" sześć razy w ciągu ośmiu lat (2003-2010), a Hortex zwyciężał w kategorii „Soki" przez 6 lat w ciągu 9 lat pomiaru (kategoria do 2004 r. występowała jako samodzielna kategoria „Soki", od 2005 r. jako „Soki i woda").

Ankietowani Polacy, częściej niż ankietowani Europejczycy, zwracali uwagę na „długie tradycje" marki, to czy jest szeroko reklamowana, czy posiada silny wizerunek i czy jest znana. Wybory, których badani Polacy dokonali w ciągu dziesięciu lat trwania sondażu European Trusted Brands zdają się to potwierdzać.

- Polacy są niezwykle wierni wybranym markom. W większości asortymentów dóbr i usług zaufaniem darzą niezmiennie do 10 lub 9 lat te same marki - mówi prof. Janusz Czapiński.

- W wielu przypadkach są to polskie marki, a przynajmniej tak są spostrzegane niezależnie od struktury właścicielskiej firm. Wątpliwe jednak, aby był to wyraz szczególnie silnego patriotyzmu. Wynika to raczej z konserwatyzmu, przywiązania do decyzji konsumenckich podejmowanych od dawna – podkreśla ekspert.

- Zasada ogólna jest taka: im wcześniej jakaś marka zaistniała w powszechnej świadomości Polaków, tym większa jest jej szansa na obronę przed markami konkurencyjnymi. Preferencje konsumentów bardzo rzadko ulegają zmianie, wykazują skłonność do samoutrwalania się. Wynika to zapewne z dwóch ogólnych prawidłowości psychologicznych: tzw. efektu ekspozycji (im dłużej z czymś obcujemy, tym bardziej to lubimy) i dysonansu poznawczego (zmiana preferencji wymagałaby sporego wysiłku poznawczego dla jej uzasadnienia). Czy z tego wynika, że nowi nie mają na rynku żadnych szans? Ależ skąd. Czym innym jest zwycięstwo w rankingu zaufania, a czym innym udział w rynku. Co prawda zazwyczaj udział w rynku marek najbardziej preferowanych bywa największy lub przynajmniej bardzo duży, ale rzadko w gospodarce rynkowej przekracza 50 proc. Po pierwsze dlatego, że marka najlepsza nie zawsze oznacza markę najbardziej dostępną w kategoriach finansowych, po drugie marka może się psuć lub starzeć, po trzecie spora grupa konsumentów w
każdym społeczeństwie lubi eksperymentować, zmieniając od czasu do czasu swoje wybory, po czwarte wreszcie jest modny i umiejętny marketing, które potrafią skutecznie wypromować markę tak, że z cienia trafia ona na sam szczyt rankingu zaufania – twierdzi profesor Czapiński.

European Trusted Brands to jedno z największych i najszerzej zakrojonych badań konsumenckich, przeprowadzane w Europie przez Reader's Digest. Dotyczy nie tylko marketingu. Przyczynia się także do pogłębienia charakterystyki typowego Europejczyka.

LP

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także