Trwa ładowanie...
d3dbax6

Roman Karkosik połączy słuchaczy Radia Maryja

CenterNet ma ambicje scalenia środowiska Rodziny Radia Maryja. Właśnie do niego skieruje ofertę telefonii komórkowej. Podobne projekty z powodzeniem funkcjonują na świecie.

d3dbax6
d3dbax6

Radia Maryja może słuchać nawet 3,8 miliona osób

Roman Karkosik i Tadeusz Rydzyk razem w biznesowym projekcie? Niemożliwe? A jednak. Chcą zbudować silnego operatora telefonii komórkowej. CenterNet ma koncesję, a Rodzina Radia Maryja rzeszę potencjalnych abonentów.

Jak to w rodzinie

Jeszcze nie wiadomo, pod jaką marką będzie działać sieć komórkowa. Z nieoficjalnych informacji wynika, że być może będzie to brand "W rodzinie". Byłoby to nawiązanie do Rodziny Radia Maryja, do której członków adresowana miałaby być oferta operatora.

Co może zyskać CenterNet na porozumieniu z Radiem Maryja? Przede wszystkim lojalnych, choć w większości niezbyt zamożnych, klientów oraz dużą niezagospodarowaną niszę rynkową. Według badań kilku pracowni społecznych, wiernych słuchaczy Radia Maryja jest około jednego miliona. Z badania CBOS, przeprowadzonego w sierpniu, wynika, że liczbę słuchaczy rozgłośni można w przybliżeniu oszacować na około 3,8 mln. Z kolei Rodzina Radia Maryja, czyli środowisko skupione wokół tej katolickiej rozgłośni, według niektórych opracowań, liczy nawet 6 mln osób.

d3dbax6

Badania dowodzą również, że tylko 4,6 proc. słuchaczy toruńskiego radia to osoby w wieku 15-24 lat, natomiast sympatycy w wieku 60-75 lat to aż 43,4 proc. Słuchacze rozgłośni ojca Rydzyka są coraz lepiej wyedukowani. Pięć lat temu niemal 40 proc. z nich miało wykształcenie podstawowe, a teraz ma je jedna piąta. Przybyło za to osób z wykształceniem średnim (wzrost z 28,3 proc. do 46 proc.) i wyższym (z 8,7 proc. do 15,7 proc.). Z badań wynika też, że radiosłuchacze coraz więcej zarabiają.

Podział ról

CenterNet podpisze umowę z fundacją Lux Veritatis, która działa na rzecz społeczności katolickiej w Polsce. To ta fundacja w 2003 r. uzyskała koncesję na emisję programu telewizyjnego pod nazwą "Trwam" oraz inwestuje w projekty geotermalne. W zarządzie fundacji zasiada ksiądz Tadeusz Rydzyk.

CenterNet zajmie się techniczną częścią przedsięwzięcia i przygotowaniem oferty - taryfami, sprzętem, obsługą i utrzymaniem klientów, call center, stworzeniem systemu sprzedaży wysyłkowej. Co wniesie druga strona porozumienia? Możliwość dotarcia do grupy docelowej, marketing, dostęp do mediów ojca Rydzyka (Radio Maryja, Telewizja Trwam, "Nasz Dziennik", Wyższa Szkoła Kultury Społecznej i Medialnej), działania PR wśród Rodziny Radia Maryja oraz dystrybucję kart i telefonów. Jak zapowiedziały strony "intencją projektu jest pomoc ludziom zrzeszonym w organizacjach katolickich w komunikacji oraz utrzymywaniu bliskich więzi rodzinnych i społecznych".

Telefonia katolicka u innych

W innych krajach z dużym powodzeniem wprowadzono telefonię katolicką. Przykładem jest chociażby Catholic Mobile, który działa w Stanach Zjednoczonych. Ten operator, oprócz dość atrakcyjnej ceny za połączenia oferuje mnóstwo tak zwanych usług dodanych. Abonenci mają na przykład możliwość ściągnięcia tapet, muzyki czy też codziennego słowa papieskiego. W USA, tylko za skorzystanie z tych usług płaci się jednorazowo 0,5-2 USD.

d3dbax6

Zarówno CenterNet, jak i Lux Veritatis potwierdziły w porozumieniu, że "dołożą wszelkich starań, aby negocjacje prowadzone w trakcie tworzenia i realizacji projektu odbywały się w dobrej wierze oraz w atmosferze wzajemnego zaufania". Strony zastrzegły sobie wyłączność na prowadzenie rozmów.

Niedoceniani abonenci

CenterNet należy do Midasa (kontroluje go Roman Karkosik, który ma niemal 71 proc. kapitału zakładowego). Spółka wygrała przetarg ogłoszony przez Urząd Komunikacji Elektronicznej na częstotliwość 1800 MHz i bierze udział w kolejnym na częstotliwość 900 MHz. Firma podpisała już umowę z Centertelem na korzystanie z sieci i usług tego operatora (roaming). Ma też kontrakt z Huawei, który dostarczy sprzęt potrzebny do budowy własnej sieci. Aktualnie przymierza się do rozbudowy infrastruktury. Co sądzi o wspólnym projekcie z Radiem Maryja Roman Karkosik?

- _ Polscy katolicy, w tym słuchacze Radia Maryja, to lojalna, często komunikująca się społeczność niedoceniana do tej pory przez operatorów komórkowych. Nikt o tę grupę w Polsce nie zabiegał i nie zabiega. A jest to przecież wielka rodzina, dla której więzy ludzkie i częste rozmowy z najbliższymi w kraju i za granicą są najważniejsze _ - powiedział "Parkietowi" Roman Karkosik, i dodał: - _ Tego typu modele biznesowe sprawdzają się na Zachodzie. Nie sądzę, by nie udało się to w Polsce, tym bardziej że systematycznie rośnie zamożność dojrzalszej części społeczeństwa. Dobrze poprowadzone projekty MVNO dla bardzo konkretnych społeczności sprawdzają się coraz lepiej także i u nas _. Podczas piątkowej sesji akcje NFI Midas podrożały o 7,4 proc. i kosztowały 11,12 zł.

Michał Śliwiński

Tekst z kolumny nr 3 Gazety Giełdy Parkiet

d3dbax6
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3dbax6