Rynek e-commerce ma szansę wyprzeć tradycyjną sprzedaż

Z naszego kraju pochodzi najwięcej e-klientów całej Europy Środkowej. Sklepy online deklarują wzrost sprzedaży w 2013 roku i przewidują zwiększenie obrotów w najbliższych miesiącach. Badania pokazują, że sprzedaż internetowa w 2014 roku będzie jedną z najsilniejszych gałęzi polskiej gospodarki. Czy e-handel ma szansę zdeklasować tradycyjne zakupy?

Rynek e-commerce ma szansę wyprzeć tradycyjną sprzedaż

Gemius, firma specjalizująca się w badaniach internetu, sprawdziła, jak wygląda ruch sprzedaży elektronicznej w krajach Europy Środkowej. Okazuję się, że w sierpniu 2013 roku ponad 80% polskich internautów odwiedziło serwisy związane z e-handlem: sklepy, aukcje online, porównywarki cen czy portale zakupów grupowych. Specjaliści uważają, że rynek e-commerce może jeszcze bardziej przyspieszyć, jeśli e-sklepy zaczną na szerszą skalę wykorzystywać mobilne rozwiązania. Prognozują prostą zależność: im więcej firm zacznie inwestować w strony i aplikacje dopasowane do smartfonów i tabletów, które pozwolą na łatwe dokonywanie transakcji, tym większa liczba e-klientów może zacząć zapełniać wirtualne koszyki.

Potencjał wzrostowy polskiego e-handlu

Dziennik "Rzeczpospolita" informował w lutym, że wartość e-handlu w Polsce może wynieść w 2014 roku ponad 30 mld złotych. Jak podała gazeta, jesteśmy pod względem wartości zakupów najszybciej rozwijającym się - obok Czech - rynkiem Europy, z roczną dynamiką sięgającą 17%. Potwierdzają to dane zebrane w raporcie CubeResearch, w którym sześciu na dziesięciu przedstawicieli wirtualnych sklepów zadeklarowało wzrost sprzedaży w minionym roku, a 75% przewidziało większe obroty w najbliższych miesiącach. Raport przypomniał, że handel internetowy od kilku lat rozwija się nad Wisłą w tempie dwucyfrowym, dzięki czemu wyrósł na jeden z najważniejszych obszarów gospodarki. Zdaniem CubeResearch w 2014 roku wartość branży e-commerce może wynieść 35 mld złotych.

Rosnące wyniki, rosnące wymagania

E-handel stanowi wyzwanie szczególnie dla branży telefonii komórkowej, samochodów, usług hotelowych, urządzeń audio i ubezpieczeń samochodów. Badanie "Consumer Commerce Barometer Ropo Scattercharts" pokazało, że to obszary, w których sprzedaż w największym stopniu generowana jest przez efekt ROPO. Co to znaczy? Klient poprzedza zakupy w sklepie stacjonarnym wcześniejszym zebraniem w sieci informacji na temat produktu lub usługi, która wzbudzi jego zainteresowanie. Eksperci zauważają jednak, że efekt ROPO coraz częściej się odwraca, opóźniając zakup – klienci najpierw oglądają w sklepie stacjonarnym produkt, a później kupują go w internecie. Jak przekonują specjaliści od marketingu, jednym z powodów, przez który powstaje efekt ROPO, może być brak odpowiednich opisów produktów, które oferują wirtualne sklepy. Sposobem na przyspieszenie e-sprzedaży jest więc zniwelowanie tego błędu i wprowadzanie szczegółowych opisów produktów dostępnych online, a także uruchomienie dodatkowych serwisów z miejscem do
prezentacji swojego asortymentu w szerszym kontekście (np. blogi). Zdaniem specjalistów na skuteczność sprzedaży internetowej i zamiany zakupów offline na zakupy online wpływa też obecność marki w porównywarkach cenowych, właściwe pozycjonowanie oraz gwarancje bezpieczeństwa. Te ostatnie wydają się szczególnie ważne, bo jak wynika z raportu „e-Commerce w Polsce 2012 w oczach internautów”, ponad 40% e-klientów wciąż nie ma przekonania co do bezpieczeństwa transakcji zwieranych w sieci, choć z roku na rok odsetek ten maleje.

Gwarancje bezpieczeństwa - gwarancjami sprzedaży

Sposobem na zdobycie zaufania klientów i zapewnienie bezpieczeństwa dokonywanych przez nich e-zakupów są profesjonalne systemy płatności online, gwarantujące sprawne, przejrzyste i pewne transakcje internetowe. W Polsce liderem rynku płatności internetowych jest PayU. PayU stworzyło Program Ochrony Kupujących, który zabezpiecza e-klientów przed ryzykiem nieudanych zakupów. Płatności za pomocą profesjonalnych systemów, oferowanych przez integratorzy płatności online, pozwalają e-sklepom na udostępnienie klientom większej liczby szybkich przelewów, zapewniają wysoką jakość realizowanych transakcji i ich pełne bezpieczeństwo. Ich zaletą jest także dostęp do mobilnych rozwiązań (aplikacje do szybkich płatności), dokonywanie i opłacanie zakupów za pomocą jednego kliknięcia (np. w serwisie Allegro)
, a także szansa kupowania produktów online w systemie ratalnym – bez konieczności załatwiania jakichkolwiek formalności osobiście.

Podczas czwartej międzynarodowej konferencji E-nnovation, poświęconej biznesowi elektronicznemu, stwierdzono, że ludzie oczekują szybkich i prostych płatności przez internet. Dlatego w e-handlu należy usuwać wszelkie bariery związane z zakupami, by klienci mogli realizować transakcje w każdym miejscu i w każdym czasie. Kluczowy jest także bezpieczny i prosty sposób płacenia za zakupy – bez konieczności logowania się do systemów bankowości internetowej, zostawiania danych w wielu serwisach czy wielokrotnego potwierdzania transakcji. Jest to możliwe dzięki integratorom płatności online, takim jak PayU. Dzięki temu opłaty za zamówione przez klientów produkty w kilka minut trafiają na konto e-sklepu, z pominięciem oczekiwania na kolejne księgowanie (jak przy tradycyjnych e-przelewach). Integratorzy płatności nie wymagają osobistego kontaktu z dostawcą, konieczności rezerwowania czasu w wyznaczonej przez niego porze czy posiadania gotówki do opłacenia zamówienia. Z tej perspektywy nowoczesne, profesjonalne
systemy szybkich płatności wydają się bezkonkurencyjne.

Wybrane dla Ciebie

Takich reklam w Zakopanem jeszcze nie było. Arabów kuszą Arabowie
Takich reklam w Zakopanem jeszcze nie było. Arabów kuszą Arabowie
Zapłacił równowartość 36 mln zł za torebkę. Ustanowił nowy rekord
Zapłacił równowartość 36 mln zł za torebkę. Ustanowił nowy rekord
Zamknęli 6 kąpielisk nad Zatoką Gdańską. Wykryli groźną substancję
Zamknęli 6 kąpielisk nad Zatoką Gdańską. Wykryli groźną substancję
Amerykańska legenda od konserw bankrutuje. Szuka nowego kupca
Amerykańska legenda od konserw bankrutuje. Szuka nowego kupca
Restauratorzy robią to nagminnie. Klienci nie wiedzą, ile zapłacą
Restauratorzy robią to nagminnie. Klienci nie wiedzą, ile zapłacą
Płacą 13 tys. zł, brakuje pracowników. Polska branża ma problem
Płacą 13 tys. zł, brakuje pracowników. Polska branża ma problem
Pokazała ceny w sklepie w Chorwacji. "Jak wy tu żyjecie?"
Pokazała ceny w sklepie w Chorwacji. "Jak wy tu żyjecie?"
Lecisz do Tajlandii? Ostrzegają przed perfidnymi oszustami
Lecisz do Tajlandii? Ostrzegają przed perfidnymi oszustami
Biżuteria z rakotwórczymi substancjami. Służby wkroczyły do akcji
Biżuteria z rakotwórczymi substancjami. Służby wkroczyły do akcji
Lato na jeziorach. Oto cennik wynajmu łodzi
Lato na jeziorach. Oto cennik wynajmu łodzi
Cios w branżę. Niż genueński popsuł plany przedsiębiorcom
Cios w branżę. Niż genueński popsuł plany przedsiębiorcom
Dubajska czekolada z Wedla? To mówi o niej szef kultowej firmy
Dubajska czekolada z Wedla? To mówi o niej szef kultowej firmy