Trwa ładowanie...
d3vol8q
10-03-2015 16:35

Rząd przyjął krajowy plan działań na rzecz zatrudnienia

Rząd przyjął uchwałę dot. krajowego planu działań na rzecz zatrudnienia na lata 2015-2017 - podał CIR we wtorkowym komunikacie. W ciągu 3 lat realizacji program ma kosztować 29 mld 915 mln 297 tys. zł, z czego 26 mld 652 mln 737 tys. zł to środki krajowe.

d3vol8q
d3vol8q

"+Krajowy plan działań na rzecz zatrudnienia na lata 2015-2017+ (KPDZ) będzie służył wytyczaniu kierunków polityk państwa w dziedzinie rynku pracy, dotyczących szczególnie: promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia oraz aktywizacji zawodowej" - poinformowało w komunikacie Centrum Informacyjne Rządu.

Głównym celem, wskazanym w dokumencie, jest wzrost wskaźnika zatrudnienia do 68,1 proc. w 2017 r. dla osób w wieku 20-64 lat. (Obecnie jest to ok. 57 proc.).Jego osiągnięcie wymaga jednak zmniejszenia stopy bezrobocia ogółem przy jednoczesnym zwiększeniu aktywności zawodowej.

"W KPDZ przyjęto dwa priorytety: zwiększenie efektywności zarządzania rynkiem pracy w celu wsparcia wzrostu zatrudnienia oraz zwiększenie adaptacyjności na rynku pracy" - podkreślił CIR.

W ramach pierwszego priorytetu realizowane mają być zadania polegające na m.in.: wspieraniu młodych na rynku pracy (chodzi o osoby w wieku 15-24 lat, w tym głównie pozostające jednocześnie poza zatrudnieniem, edukacją i szkoleniem, czyli tzw. NEET - wsparciem objęte będzie ok. 4,5 tys. osób).

d3vol8q

Ponadto na doskonaleniu działań Krajowego Funduszu Szkoleniowego i jego promocji wśród pracodawców; wpieranie powiatowych i wojewódzkich urzędów pracy w monitorowaniu zawodów, nadwyżkowych i deficytowych; wspieranie przedsiębiorstw, które ucierpiały z powodu ograniczeń w eksporcie towarów do innych krajów, chodzi o ochronę zatrudnienia w firmach, w których przejściowo pogorszyły się warunki prowadzenia działalności gospodarczej wskutek spadku obrotów.

Priorytet ten ma obejmować również doskonalenie usług pośrednictwa pracy i poradnictwa zawodowego świadczonych przez publiczne służby zatrudnienia. Chodzi m.in. o wykorzystywanie tzw. profilowania pomocy przez urzędy pracy, czyli dostosowanie jej do potrzeb bezrobotnych.

Priorytet ten ma polegać też na wdrażaniu systemu pożyczkowego w ramach programu "Pierwszy biznes"; wspieraniu tworzenia partnerstw na rzecz zatrudnienia na poziomie lokalnym; sięganiu po niewykorzystane zasoby na rynku pracy, czyli po biernych zawodowo i cudzoziemców.

Z kolei drugi priorytet przewiduje realizację m.in.: wspierania mobilności zawodowej pracowników na europejskim rynku pracy przez usługi realizowane w ramach sieci EURES na rzecz poszukujących pracy i pracodawców; zwiększenia mobilności społeczno-zawodowej młodzieży na rynku pracy. Chodzi o kształtowanie wśród młodzieży w wieku 15-18 lat aktywnej postawy w nabywaniu kompetencji niezbędnych na rynku pracy, np. przez udział w kursach i szkoleniach, oraz kompensowanie deficytów społecznych wśród młodych zagrożonych wykluczeniem społecznym).

d3vol8q

Priorytet ten odnosi się też do kontynuacji programu taniego budownictwa mieszkaniowego, co powinno przyczynić się do większej mobilności ludzi poszukujących pracy i aktywizacji zawodowej wykluczonych społecznie.

W ramach drugiego priorytetu wspierana ma być też edukacja zawodowa i ustawiczna(np. realizacja projektu "Akademia PARP", którego celem jest podnoszenie umiejętności i kompetencji osób, firm i instytucji szkoleniowych w zakresie jakości szkoleń online oraz podniesienie umiejętności i kwalifikacji przedsiębiorców, pracowników i osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą).

Priorytet ma obejmować również rozwój internetowego systemu informacji edukacyjno-zawodowej powiązanego z rynkiem pracy; poprawę jakości i atrakcyjności kształcenia zawodowego oraz jego dostosowanie do potrzeb rynku pracy.

d3vol8q

Obejmuje on też wdrożenie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji; realizację działań służących zwiększaniu szans na rynku pracy absolwentów szkół wyższych; wspieranie osób marginalizowanych na rynku pracy, czyli takich, które mają problemy z wejściem i powrotem na rynek pracy oraz utrzymaniem się na nim. Chodzi tu o osoby młode, długotrwale bezrobotne, kobiety, osoby 50+, grupę NETT, a także rodziców z małymi dziećmi, osoby niepełnosprawne.

Priorytet drugi odnosi się też do wspierania tworzenia nowych miejsc pracy, zwłaszcza w branżach gospodarczych o wysokim potencjale wzrostu zatrudnienia i w sektorze ekonomii społecznej.

W ocenie Konfederacji Lewiatan, w KPDZ wątpliwości budzi przyjęty wskaźnik osiągnięcia w 2017 r. zatrudnienia na poziomie 68,1 proc., obecnie jest to ponad 57 proc. "Scenariusz dojścia do tego wskaźnika w kolejnych latach wydaje się nie uwzględniać wpływu działań wpisanych do Krajowego Planu na wzrost zatrudnienia, a jedynie zakłada stałe zwiększanie zatrudnienia niezależnie od sytuacji gospodarczej i decyzji podejmowanych przez rząd. Należy zatem liczyć, że ramy działań określone w KPDZ szybko wypełnią się treścią i przyjęcie planu szybko przełoży się na praktyczne działania" - stwierdził dyrektora departamentu dialogu społecznego i stosunków pracy w Lewiatanie Grzegorz Baczewski.

d3vol8q

"Jeśli wziąć pod uwagę wyzwania, które stoją przed naszym rynkiem pracy, to należy uznać za słuszne wyznaczenie celu, polegającego na zwiększeniu zatrudnienia i aktywności zawodowej. Analiza zadań szczegółowych wskazuje na pewne braki w zakresie praktycznych przedsięwzięć, dotyczących przede wszystkim charakteru podejmowanych zadań i ich skali. W związku z tym trudno ocenić czy wywrą one realny wpływ na zmianę sytuacji na rynku pracy" - dodał.

d3vol8q
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3vol8q