Trwa ładowanie...
d3g9hh3
24-06-2015 14:45

Senatorowie o nowych pomysłach na administrację podatkową

Przedsiębiorcy zaczynający działalność będzie mogli korzystać z pomocy asystentów podatkowych - zakłada ustawa o administracji podatkowej, o której w środę debatował Senat. Wiceminister finansów Jacek Kapica podkreślał różnice między rolą asystenta a doradcy podatkowego.

d3g9hh3
d3g9hh3

Jak mówił w Senacie Kapica, celem ustawy o administracji podatkowej jest m.in. stworzenie lepszej obsługi podatników.

"To będzie ważna ustawa, która będzie pomagała rozpoczynającemu przedsiębiorcy" - dodał sprawozdawca, senator Kazimierz Kleina (PO). "Uważamy, że ustawa porządkuje cały system" - mówił.

Jednym z najważniejszych rozwiązań, wprowadzanych przez ustawę, jest utworzenie funkcji tzw. asystenta podatkowego. Asystenci mają pomagać zaczynającym działalność gospodarczą przedsiębiorcom wywiązywać się z obowiązków podatkowych przez pierwsze 18 miesięcy działalności. Doradztwo to ma objąć m.in. pomoc w wypełnianiu dokumentów, przypominanie o terminach ich składania, zasadach korzystania z ulg itp. Ma też pomagać zorientować się w rodzajach spraw załatwianych w innych instytucjach.

Zainteresowanie senatorów podczas debaty wzbudziła kwestia zakresu obowiązków asystentów podatkowych oraz różnice między asystentem a doradcą podatkowym. Pytali o to m.in. senatorowie Jarosław Lasecki (PO) i Andrzej Martynowski (PiS).

d3g9hh3

"Nikt nie stygmatyzuje doradztwa podatkowego, natomiast jeżeli mamy do czynienia z podatnikiem, który zakłada działalność gospodarczą i musi zapoznać się z systemem podatkowym, który w Polsce nie jest najprostszy (...), to asystent powinien wyjaśnić mu najbardziej bezpieczne i prawidłowe zachowania" - tłumaczył wiceminister finansów Jacek Kapica.

Dodał, że asystent powinien podpowiadać "interpretację urzędową" przepisów podatkowych i wskazać "pożądane zachowanie, które na pewno nie narazi podatnika na wątpliwości ze strony urzędu". Natomiast - zdaniem wiceministra - "doradca podatkowy może wskazywać różne ścieżki, które wiążą się z różnym ryzykiem".

Wiceszef MF poinformował też, że według szacunków jego resortu w Polsce może być zapotrzebowanie na ok. 250 tys. asystentów podatkowych. Przyznał, że resort prowadzi pilotaż tego rozwiązania w woj. śląskim i na razie "nie ma wielkiej chęci do korzystania z asystentów".

MF, które przygotowało projekt uchwalonej w końcu maja przez Sejm ustawy, potrzebę nowych przepisów uzasadniło tym, że zmieniło się otoczenie, oczekiwania podatników i narzędzia, jakimi dysponuje ten resort.

d3g9hh3

Oprócz nowego określenia zadań i organizacji administracji podatkowej ustawa wprowadza też system obsługi i wsparcia podatnika. Do tych zadań przekierowana ma zostać część pracowników, zastosowanie znajdą też narzędzia informatyczne.

W ustawie zawarto regulacje dot. pracowników administracji podatkowej i nowe zasady naboru na niektóre stanowiska: dyrektora Izby Skarbowej, dyrektora Biura Krajowej Informacji Podatkowej i Naczelnika Urzędu Skarbowego.

Utworzone zostaną centra obsługi podatnika, w których niezależnie od właściwości miejscowej organu podatkowego pracownicy administracji podatkowej będą przyjmować podania i deklaracje, wydawać zaświadczenia, udzielać wyjaśnień w zakresie przepisów prawa podatkowego, w tym także podmiotom, które zamierzają dopiero podjąć działalność gospodarczą.

d3g9hh3

Jak mówił senator Kleina, "centra będą proponować rozwiązania każdemu, bez względu na to, jak długo prowadzi działalność gospodarczą". Tym będą też różnić się w swej misji od asystentów.

Ma być stworzone specjalne narzędzie informatyczne - Centralny Rejestr Danych Podatkowych, który ma umożliwić wymianę informacji bezpośrednio między urzędami i obsługę podatników niezależnie od ich miejsca zamieszkania.

Stworzenie elektronicznej bazy wiedzy administracji podatkowej ma zapewnić dostęp do jednolitej i powszechnie dostępnej informacji podatkowej.

d3g9hh3

Powołany ma zostać szef administracji podatkowej, przy pomocy którego minister finansów będzie mógł sprawniej nadzorować jej działanie.

Ponadto ze struktur administracji ma być wyodrębnione Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, organu wyspecjalizowanego w wydawaniu indywidualnych interpretacji prawa podatkowego. Według MF uzasadnieniem dla powołania krajowego biura jest duże zainteresowanie obywateli biurami informacji, które teraz mają się wyspecjalizować w konkretnych dziedzinach prawa podatkowego. Jak przekonywał Kapica, dzięki nowej strukturze będzie większa jednolitość wydawania interpretacji podatkowych.

Głosowanie nad poprawkami Senatu do ustawy - w czwartek.

d3g9hh3
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3g9hh3