SKOK im. Stefczyka w Gdyni wprowadzał klientów w błąd

Zapisz się za darmo do końca sierpnia i za darmo przelewaj pieniądze w oddziale - to hasło kampanii reklamowej SKOK im. F. Stefczyka w Gdyni. Za wprowadzanie konsumentów w błąd prezes UOKiK nałożyła na przedsiębiorcę ponad 1,3 mln zł kary.

Obraz
Źródło zdjęć: © WP.PL

Zgodnie z prawem, przedsiębiorcom nie wolno podejmować działań wprowadzających konsumentów w błąd. W rezultacie takich praktyk mogą oni zdecydować się na zakup towaru lub usługi, czego w normalnej sytuacji by nie zrobili. Przykładem nieuczciwej praktyki rynkowej jest emitowanie reklam zawierających nieprawdziwe informacje.

Prezes UOKiK zakwestionowała kampanię Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej im. F. Stefczyka w Gdyni "Zapisz się za darmo". W jej ramach firma zachęcała do uzyskania członkostwa w kasie oraz otwarcia rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego. Reklamy pojawiły się w telewizji, radiu, prasie, internecie, ponadto w formie ulotek i smsów i e-maili.

Ofertę promowano od 1 czerwca do 31 sierpnia 2012 r. m.in. hasłami: "Zapisz się za darmo do końca sierpnia i za darmo przelewaj pieniądze w oddziale", "0 zł za przelewy w oddziale". Zdaniem UOKiK na podstawie tych haseł konsumenci mogli odnieść wrażenie, że będą mogli za darmo dokonywać przelewów, gdy założą konto.

W rzeczywistości nowy klient mógł wykonywać darmowe przelewy tylko do końca sierpnia, czyli w czasie obowiązywania promocji. W opinii UOKiK, gdyby konsumenci mieli rzetelne informacje o okresie obowiązywania oferty mogliby nie skorzystać z usług SKOK im. F. Stefczyka.

Prezes UOKiK uznała, że SKOK im. F. Stefczyka wprowadził konsumentów w błąd. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów nałożyła na przedsiębiorcę karę 1 300 862 zł. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ przysługuje od niej odwołanie do sądu.

Konsumenci, którzy zostali wprowadzeni w błąd mogą dochodzić roszczeń na podstawie ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, która daje im możliwość wytoczenia powództwa w indywidualnych sporach z przedsiębiorcami.

W toku takiego postępowania sąd weryfikuje, czy dana praktyka rynkowa przedsiębiorcy jest nieuczciwa. W takim przypadku to przedsiębiorca musi udowodnić przed sądem, że stosowana przez niego praktyka rynkowa nie wprowadza konsumentów w błąd.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Sezon grzewczy w Krakowie z problemami. "Mamy natłok zgłoszeń"
Sezon grzewczy w Krakowie z problemami. "Mamy natłok zgłoszeń"
Primark otworzy nowy sklep w Polsce. Szuka pracowników. Jakie zarobki?
Primark otworzy nowy sklep w Polsce. Szuka pracowników. Jakie zarobki?
Papierosy spadały z nieba na Podlasiu. Zatrzymani Białorusini i Polacy
Papierosy spadały z nieba na Podlasiu. Zatrzymani Białorusini i Polacy
Trwają kontrole na wsiach. Co sprawdzają inspektorzy?
Trwają kontrole na wsiach. Co sprawdzają inspektorzy?
Ukradła kwiaty warte 55 tys. zł. Tak się tłumaczy
Ukradła kwiaty warte 55 tys. zł. Tak się tłumaczy
Linia lotnicza się zamyka. Woziła Polaków do turystycznego raju
Linia lotnicza się zamyka. Woziła Polaków do turystycznego raju
Obiad w Warszawie za 19 złotych. Tania stołówka rusza 1 października
Obiad w Warszawie za 19 złotych. Tania stołówka rusza 1 października
Miał 18 mieszkań na wynajem. Teraz się ich pozbywa. Podał powody
Miał 18 mieszkań na wynajem. Teraz się ich pozbywa. Podał powody
Spór o zabytkową willę w Zakopanem. "Czujemy się szykanowani"
Spór o zabytkową willę w Zakopanem. "Czujemy się szykanowani"
Mówi o rozwodzie z polską polityką. A jaki majątek posiada Hołownia?
Mówi o rozwodzie z polską polityką. A jaki majątek posiada Hołownia?
Zbigniew Ziobro zatrzymany. Oto jego oświadczenie majątkowe
Zbigniew Ziobro zatrzymany. Oto jego oświadczenie majątkowe
Zabronione na balkonie. Kary za szkody sięgają tysięcy złotych
Zabronione na balkonie. Kary za szkody sięgają tysięcy złotych