SKOK im. Stefczyka w Gdyni wprowadzał klientów w błąd
Zapisz się za darmo do końca sierpnia i za darmo przelewaj pieniądze w oddziale - to hasło kampanii reklamowej SKOK im. F. Stefczyka w Gdyni. Za wprowadzanie konsumentów w błąd prezes UOKiK nałożyła na przedsiębiorcę ponad 1,3 mln zł kary.
10.01.2013 | aktual.: 10.01.2013 11:46
Zgodnie z prawem, przedsiębiorcom nie wolno podejmować działań wprowadzających konsumentów w błąd. W rezultacie takich praktyk mogą oni zdecydować się na zakup towaru lub usługi, czego w normalnej sytuacji by nie zrobili. Przykładem nieuczciwej praktyki rynkowej jest emitowanie reklam zawierających nieprawdziwe informacje.
Prezes UOKiK zakwestionowała kampanię Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej im. F. Stefczyka w Gdyni "Zapisz się za darmo". W jej ramach firma zachęcała do uzyskania członkostwa w kasie oraz otwarcia rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego. Reklamy pojawiły się w telewizji, radiu, prasie, internecie, ponadto w formie ulotek i smsów i e-maili.
Ofertę promowano od 1 czerwca do 31 sierpnia 2012 r. m.in. hasłami: "Zapisz się za darmo do końca sierpnia i za darmo przelewaj pieniądze w oddziale", "0 zł za przelewy w oddziale". Zdaniem UOKiK na podstawie tych haseł konsumenci mogli odnieść wrażenie, że będą mogli za darmo dokonywać przelewów, gdy założą konto.
W rzeczywistości nowy klient mógł wykonywać darmowe przelewy tylko do końca sierpnia, czyli w czasie obowiązywania promocji. W opinii UOKiK, gdyby konsumenci mieli rzetelne informacje o okresie obowiązywania oferty mogliby nie skorzystać z usług SKOK im. F. Stefczyka.
Prezes UOKiK uznała, że SKOK im. F. Stefczyka wprowadził konsumentów w błąd. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów nałożyła na przedsiębiorcę karę 1 300 862 zł. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ przysługuje od niej odwołanie do sądu.
Konsumenci, którzy zostali wprowadzeni w błąd mogą dochodzić roszczeń na podstawie ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, która daje im możliwość wytoczenia powództwa w indywidualnych sporach z przedsiębiorcami.
W toku takiego postępowania sąd weryfikuje, czy dana praktyka rynkowa przedsiębiorcy jest nieuczciwa. W takim przypadku to przedsiębiorca musi udowodnić przed sądem, że stosowana przez niego praktyka rynkowa nie wprowadza konsumentów w błąd.