Słabe wyniki Carrefoura i likwidacja hipermarketów we Włoszech
Dziś rano w Paryżu Lars Olofsson, prezes Carrefoura, przedstawił wyniki, jakie sieć osiągnęła globalnie w pierwszym półroczu 2009 r. Są one mocno rozczarowujące.
31.08.2009 10:54
Carrefour po pierwszym półroczu zanotował globalnie 58,3 mln euro straty, w porównaniu z 744,2 mln euro zysku przed rokiem. W komunikacie Carrefoura napisano, że na taki wyniki miały przede wszystkim wpływ nadzwyczajne, jednorazowe zdarzenia. Chodzi o odpisy dokonane głownie na rynku włoskim, ze względu na nową wycenę tamtejszych hipermarketów. Sklepy Carrefoura we Włoszech są warte o 400 mln euro mniej, niż przed rokiem. W sumie z powodu nadzwyczajnych rezerw finansowych Carrefour musiał sobie odjąć od zysku aż 511 mln euro.
Przychody netto (bez podatków)
ze sprzedaży drugiej po Wal-Marcie największej na świecie sieci handlowej wyniosły w pierwszym półroczu 2009 r. prawie 41,3 mld euro, o 1,6 proc. mniej niż w tym samym okresie 2008 r. Na programy lojalnościowe Carrefour wydał na świecie 297,3 mln euro. Zysk operacyjny (EBIT) wyniósł 499,5 mln euro.
Wraz ze slabymi wynikami i ich wyjaśnieniem Carrefour poinformował na konferencji w Paryżu, że zamierza zamknąć lub sprzedać sześć hipermarketów we Włoszech, a los kolejnych siedmiu nie jest znany, trwają w ich sprawie negocjacje.
Carrefour działa w 30 krajach, ostatnio podjął decyzję o nieujawnianiu wyników osiąganych na poszczególnych rynkach. W Polsce radzi sobie stosunkowo dobrze, ale nie podaje jaki zysk wypracował na naszym rynku i jakie miał obroty.
_ Słabe wyniki to skutek bardzo trudnych warunków ekonomicznych, jakie panują na całym świecie _ - stwierdził Pierre Bouchut, dyrektor finansowy Carrefoura. Według niego nie widać na razie żądnych oznak poprawy, Carrefour w sierpniu też miał słabsze wyniki, niż przed rokiem Carrefour analizuje natomiast swoją sytuację finansową regionalnie. Sieć najgorsze wyniki miała w Europie, sprzedaż spadła tu o 5,4 proc.. We Francji, gdzie posiada najwięcej sklepów, spadek sprzedaży wyniósł 3,6 proc. Wzrost o 8,4 proc. zanotowano w Ameryce Łacińskiej, a o 14,8 proc. w Azji.
W komunikacie Carrefoura napisano, że w sieci prowadzona jest transformacja związana ze słabszymi wynikami. Cięcia kosztów dały na razie 212 mln euro oszczędności. Carrefour zamierza jednak nadal otwierać nowe sklepy, w Chinach np. otworzy w tym roku 20 hipermarketów.
Rzeczpospolita napisała dziś, że w Polsce z powodu spadków sprzedaży zmienił się prezes Carrefoura. Nowym prezesem od lipca jest Jean Anthoine, który zastąpił Gillesa Roudy'ego. Donata Wancel z biura prasowego Carrefoura powiedziała nam, że przyczyny zmiany prezesa były inne, podano je w lipcowym komunikacie. Napisano tam dość lakonicznie: "Dotychczasowy prezes, Gilles Roudy, postanowił rozwijać się zawodowo w nowym kierunku i opuścił Grupę Carrefour". Nie ujawniła natomiast czy Carrefour w Polsce zanotował jakiś spadek sprzedaży.
D_ o podawania wyników finansowych upoważniona jest tylko centrala we Francji _ - powiedziała Donata Wancel. W centrali w Paryżu nie uzyskaliśmy jednak żadnego komentarza na temat wyników osiąganych w Polsce. x
Handel-Net.pl