Trwa ładowanie...

Słaby start leasingu konsumenckiego

Pierwsze auta sfinansowane dzięki leasingowi konsumenckiemu trafiły już na polskie drogi. Tłumu klientów jednak nie ma, bo ofertę do tej pory przygotowały jedynie pojedyncze firmy. Najwięksi gracze na rynku czekają na nową ustawę o kredycie konsumenckim.

Słaby start leasingu konsumenckiegoŹródło: Jupiterimages
dsdee9g
dsdee9g

Upowszechnienie leasingu dla osób nie prowadzących działalności gospodarczej było jednym z celów tzw. pierwszej ustawy deregulacyjnej, która weszła w życie 1 lipca. Nowe przepisy m.in. pozwoliły na zawarcie umów leasingu z zwykłymi obywatelami.

- Nasz produkt ma dopiero niespełna dwa tygodnie, ale mamy zawarte już pierwsze umowy, a kilkadziesiąt kolejnych jest procedowanych - mówi z-ca dyrektora pojazdów VB Leasing Polska S.A. Stefan Buczek. Jak ocenia, zainteresowanie ofertą leasingu aut dla indywidualnych klientów jest duże, a spółka w ostatnim czasie otrzymała blisko 200 zapytań ofertowych.

Jego zdaniem, doświadczenia ostatniego miesiąca przeczą opiniom, że polski konsument nie będzie zainteresowany leasingiem.

Produkt skierowany do indywidualnych konsumentów ofertuje także firma Masterlease Polska, która na razie nie ujawnia liczby podpisanych umów w lipcu. - Jak ostatecznie zachowa się rynek zarówno firm leasingowych jak i klienta ocenimy zapewne po kilku miesiącach, kiedy będziemy mogli realnie zweryfikować nową sytuację - mówi dyrektor handlowy spółki Konrad Karpowicz.

dsdee9g

Tymczasem, wprowadzenie leasingu konsumenckiego do swojej oferty dopiero zapowiadają największe firmy na rynku. - Start produktu w ograniczonej wersji planujemy na trzeci kwartał bieżącego roku, natomiast produkt w pełnym zakresie uruchomimy na początku 2012 roku - mówi dyrektor departamentu marketingu w Europejskim Funduszu Leasingowym S.A. Olaf Rurak. Jak wyjaśnia, lepsza oferta pojawi sie w związku ze zmianami w ustawie o kredycie konsumenckim, które wejdą w życie w grudniu.

Zdaniem Ruraka, leasing konsumencki będzie alternatywą dla kredytu samochodowego, m.in. ze względu na szybszą procedurę zawierania umowy i prostsze wymogi formalne. Ponadto, duże firmy ze względu na pozycję na rynku mogą oferować klientom większe rabaty w salonach samochodowych.

Potwierdza to także zastępca dyrektora makroregionu ds. LST w Raiffeisen-Leasing Polska S.A. Dominik Fijałkowski. "Uważam, że dużą przewagą leasingu konsumenckiego jest możliwość korzystania przez klienta indywidualnego z rabatów przysługujących firmom leasingowym - dotyczących cen pojazdów czy stawek ubezpieczenia" - dodaje. Jak przypomina, będzie one kierowany m.in. do osób, które nie kwalifikują się do oferty kredytowej.

Raiffeisen-Leasing zapowiada wprowadzenie produktu do swojej oferty w grudniu 2011 roku. - Chciałbym, aby leasing konsumencki był produktem typowo komplementarnym w stosunku do kredytu. Wierzę, że w wielu segmentach rynku tak będzie, gdyż będzie on kierowany do osób, które nie kwalifikują się do oferty kredytowej - podkreśla Dominik Fijałkowski.

dsdee9g

Jak wyjaśnia dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu Andrzej Sugajski, obecnie ofertą dla osób nie prowadzących działalności gospodarczej dysponują firmy, które już wcześniej - mimo różnicy w interpretacjach prawnych - oferowały go klientom. Jego zdaniem, kolejne spółki czekają na wejście w życie ustawy o kredycie konsumenckim, który pozwoli uatrakcyjnić produkt.

Jak przyznaje, z perspektywy potencjalnych klientów za największą wadę leasingu uznawany jest brak własności towaru. Tymczasem - jak podkreśla - większość zalet tego rodzaju umów wynika z faktu braku własności. - Odpada problem negocjacji przy zakupie, sprzedaży, kiedy chcemy wymienić auto na nowe i tańsze mogą być świadczenia serwisowe. To firma leasingowa rejestruje i ubezpiecza auto - przypomina.

Zdaniem Sugajskiego, leasing konsumencki ma duże szanse na rozwój na polskim rynku. Jak ocenia, w ciągu najbliższych czterech lat umowy leasingu konsumenckiego powinny stanowić co najmniej 10 proc. rynku i osiągną wartość 3-4 mld zł. W jego opinii, głównie leasingowane będą auta, jednak potencjał ma również rynek sprzętu informatycznego i w mniejszym stopniu AGD.

dsdee9g
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dsdee9g

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj