Stanisławczyk-Żyła: przemysł samochodowy musi pomóc przy digitalizacji radia
Przemysł samochodowy musi się włączyć w proces digitalizacji radia, ponieważ ponad 60 proc. użytkowników rynku odbiorców to osoby, które słuchają radia podczas podróży - zauważa prezes Polskiego Radia Barbara Stanisławczyk-Żyła.
Prezes mówiła o tym podczas trwającej w czwartek w Krakowie konferencji "DAB+, radio hybrydowe i europejskie strategie cyfryzacji" zorganizowanej przez Polskie Radio.
W spotkaniu w Centrum Kongresowym ICE uczestniczą przedstawiciele mediów z całej Europy oraz przedstawiciele krajów, które mają większe niż Polska doświadczenia w cyfryzacji nadawania radiowego.
Prezes Polskiego Radia podkreśliła, że ważną rolę w digitalizacji radia będzie odgrywać przemysł samochodowy. "Przemysł samochodowy musi się włączyć w proces digitalizacji radia, ponieważ ponad 60 proc. użytkowników rynku odbiorców to osoby, które słuchają radia podczas podróży" - zaznaczyła.
Dodała, że trudno określić przyszłość digitalizacji w Polsce, bo to "proces decyzyjny, w którym musi uczestniczyć państwo". "Bardzo się staramy, aby taką dyskusję na poziomie państwa podjąć" - powiedziała. Podkreśliła, że to na poziomie państwa musi zapaść decyzja o tym, kiedy radio przełączy się na nowe technologie.
Prezes zwróciła też uwagę na zalety cyfrowego nadawania. Jedną z podstawowych zalet takiej technologii jest możliwość budowania wielu programów na tej samej częstotliwości. "Media publiczne, szczególnie Polskie Radio, mają problem z częstotliwościami. Ten zakres częstotliwości został +oddany+ w dużym stopniu mediom komercyjnym, które kontrolują w Polsce 70 proc. rynku - to bardzo dużo" - powiedziała.
Wśród zalet cyfrowego nadawania radiowego jest też lepsza, niż podczas analogowego nadawania, jakość dźwięku, łatwe wyszukiwanie stacji po nazwie oraz łatwość wyszukiwania informacji o utworach i wykonawcach.