Tchibo nie widzi kryzysu na rynku kawy
Spowolnienie gospodarki nie wpłynęło na sprzedaż kawy w Polsce. Wynosząca około 75 tys. ton rocznie sprzedaż kawy utrzymuje się na stałym poziomie. Rynek rośnie wartościowo, bo kawa jest coraz droższa.
Tchibo, lider na polskim rynku kawy, sprzedaje rocznie około 18 tys. ton swoich produktów. Daje mu to niecałe 25 proc. udziału w całkowitej ilości sprzedawanej kawy. Największa na polskim rynku kawa, Tchibo Family, stanowi grubo ponad połowę sprzedaży niemieckie firmy.
Sprzedaż kawy w Polsce utrzymuje się na dość stabilnym poziomie. W przeliczeniu na głowę dorosłego konsumenta, Polacy kupują około 3 kg kawy rocznie. To dość niski wynik na tle innych krajów europejskich. Niemiec kupuje dwa razy tyle kawy co Polak, a Szwed nawet 11 kg rocznie. Importerzy i producenci kawy, którzy mają palarnie w naszym kraju, widzą duży potencjał wzrostu na polskim rynku. W ostatnich miesiącach rynek ten nie rośnie jednak ilościowo, ale też nie spada, co w czasie dekoniunktury jest dobrą informacją. Jeśli chodzi o rodzaje sprzedawanej u nas kawy, to wyraźnie dominuje kawa mielona, która stanowi około 60 proc. sprzedaży. Na drugim miejscu są kawy rozpuszczalne, typu instant. Mają one poniżej 40 proc. udziału w sprzedaży. Sprzedaż kaw ziarnistych to wciąż bardzo mała część rynku, na poziomie 1 proc.
Wartościowo największa w Polsce jest firma Kraft i jej kawy Jacobs Kronung, a to dlatego, że najpopularniejsza kawa Jacobsa, popularnie nazywana zieloną (od koloru opakowania) jest trochę droższa od Tchibo Family. Wśród producentów spore udziały ma też Nestle i Nescafe, która występuje tylko w wersji rozpuszczalnej.
_ Obserwujemy na rynku tendencję polegającą na coraz wyższej sprzedaży kaw z segmentu premium, co ma wpływ na wzrost wartości całego rynku _ – mówi Agnieszka Krajewska, kierownik marki Tchibo.
Kawa jak oliwa, też może być extra virgin
W odpowiedzi na ów trend Tchibo wprowadza na rynek kawę, Exclusive Extra Virgin, 100 proc. Arabiki z pierwszego zbioru. To pierwsza na naszym rynku kawa, w której podkreślono pochodzenie i czas zbioru ziaren. Tchibo Exclusive Extra Virgin składa się z ziaren Arabiki, zebranych w regionie uprawy kawy Sul de Minas w Brazylii.
_ Owocowa nuta pierwszego zbioru kawy jest wyjątkowo świeża i pełna _ – wyjaśnia Andreas Christmann, ekspert kawowy w Tchibo.
_ Ziarna Tchibo Exclusive Extra Virgin pochodzą z Brazylii, gdzie kawa posiada prawdziwą głębię, a jej smak jest mniej kwaskowaty _ – dodaje Christmann.
Brazylia to największy producent kawy na świecie, w sezonie 2008 dostarczyła około 39,3 mln worków z kawą, każdy o wadze 60 kg. Drugim na świecie producentem jest Wietnam (19,5 mln worków kawy), a trzecim Kolumbia (12,3 mln worków kawy). Kawy poza gatunkiem różni sposób obróbki. Są dwie metody, na sucho i na mokro. różnica w efekcie końcowym jest taka, że kawy przygotowywane na sucho są delikatniejsze, łagodniejsze w smaku. Obróbka na mokro w połączeniu z krótką fermentacją owoców (od 14 do 24 godzin) daje w efekcie kawy z wyraźniejszym kwaskowym smakiem, nie cieszące się popularnością wśród polskich konsumentów.
JS