Trwa ładowanie...
żywność
10-09-2009 10:11

Tchibo nie widzi kryzysu na rynku kawy

Spowolnienie gospodarki nie wpłynęło na sprzedaż kawy w Polsce. Wynosząca około 75 tys. ton rocznie sprzedaż kawy utrzymuje się na stałym poziomie. Rynek rośnie wartościowo, bo kawa jest coraz droższa.

Tchibo nie widzi kryzysu na rynku kawyŹródło: Jupiterimages
dufwdu6
dufwdu6

Tchibo, lider na polskim rynku kawy, sprzedaje rocznie około 18 tys. ton swoich produktów. Daje mu to niecałe 25 proc. udziału w całkowitej ilości sprzedawanej kawy. Największa na polskim rynku kawa, Tchibo Family, stanowi grubo ponad połowę sprzedaży niemieckie firmy.

Sprzedaż kawy w Polsce utrzymuje się na dość stabilnym poziomie. W przeliczeniu na głowę dorosłego konsumenta, Polacy kupują około 3 kg kawy rocznie. To dość niski wynik na tle innych krajów europejskich. Niemiec kupuje dwa razy tyle kawy co Polak, a Szwed nawet 11 kg rocznie. Importerzy i producenci kawy, którzy mają palarnie w naszym kraju, widzą duży potencjał wzrostu na polskim rynku. W ostatnich miesiącach rynek ten nie rośnie jednak ilościowo, ale też nie spada, co w czasie dekoniunktury jest dobrą informacją. Jeśli chodzi o rodzaje sprzedawanej u nas kawy, to wyraźnie dominuje kawa mielona, która stanowi około 60 proc. sprzedaży. Na drugim miejscu są kawy rozpuszczalne, typu instant. Mają one poniżej 40 proc. udziału w sprzedaży. Sprzedaż kaw ziarnistych to wciąż bardzo mała część rynku, na poziomie 1 proc.

Wartościowo największa w Polsce jest firma Kraft i jej kawy Jacobs Kronung, a to dlatego, że najpopularniejsza kawa Jacobsa, popularnie nazywana zieloną (od koloru opakowania) jest trochę droższa od Tchibo Family. Wśród producentów spore udziały ma też Nestle i Nescafe, która występuje tylko w wersji rozpuszczalnej.

_ Obserwujemy na rynku tendencję polegającą na coraz wyższej sprzedaży kaw z segmentu premium, co ma wpływ na wzrost wartości całego rynku _ – mówi Agnieszka Krajewska, kierownik marki Tchibo.

dufwdu6

Kawa jak oliwa, też może być extra virgin

W odpowiedzi na ów trend Tchibo wprowadza na rynek kawę, Exclusive Extra Virgin, 100 proc. Arabiki z pierwszego zbioru. To pierwsza na naszym rynku kawa, w której podkreślono pochodzenie i czas zbioru ziaren. Tchibo Exclusive Extra Virgin składa się z ziaren Arabiki, zebranych w regionie uprawy kawy Sul de Minas w Brazylii.

_ Owocowa nuta pierwszego zbioru kawy jest wyjątkowo świeża i pełna _ – wyjaśnia Andreas Christmann, ekspert kawowy w Tchibo.

_ Ziarna Tchibo Exclusive Extra Virgin pochodzą z Brazylii, gdzie kawa posiada prawdziwą głębię, a jej smak jest mniej kwaskowaty _ – dodaje Christmann.

Brazylia to największy producent kawy na świecie, w sezonie 2008 dostarczyła około 39,3 mln worków z kawą, każdy o wadze 60 kg. Drugim na świecie producentem jest Wietnam (19,5 mln worków kawy), a trzecim Kolumbia (12,3 mln worków kawy). Kawy poza gatunkiem różni sposób obróbki. Są dwie metody, na sucho i na mokro. różnica w efekcie końcowym jest taka, że kawy przygotowywane na sucho są delikatniejsze, łagodniejsze w smaku. Obróbka na mokro w połączeniu z krótką fermentacją owoców (od 14 do 24 godzin) daje w efekcie kawy z wyraźniejszym kwaskowym smakiem, nie cieszące się popularnością wśród polskich konsumentów.

JS

dufwdu6
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dufwdu6