TFI mają sprawdzać możliwości finansowe swoich klientów

Towarzystwa funduszy inwestycyjnych (TFI),
proponując swoje produkty, będą musiały uwzględnić sytuację
finansową potencjalnych klientów - przewiduje projekt
rozporządzenia Ministra Finansów.

TFI mają sprawdzać możliwości finansowe swoich klientów
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

22.09.2008 | aktual.: 14.07.2009 11:44

Rozporządzenie do znowelizowanej niedawno ustawy o funduszach inwestycyjnych ma zapewnić większą ochronę klientom TFI.

TFI będą musiały dzielić swoich klientów na profesjonalnych i indywidualnych. Tym ostatnim - w myśl rozporządzenia - udzielą bardziej szczegółowych informacji o produktach. Potencjalni klienci przed podpisaniem umowy będą uzyskiwać szczegółowe dane o wszystkich kosztach, prowizjach opłatach itp.

Projekt obliguje TFI do zbierania informacji o ewentualnych klientach, zwłaszcza nieprofesjonalnych. Dane te mają umożliwić towarzystwom ocenę wiedzy i doświadczenia klienta z zakresu rynku kapitałowego i dostosowanie do nich proponowanych usług. Chodzi o to, by decyzje inwestycyjne były podejmowane przez klientów z pełną świadomością ich możliwych skutków finansowych.

W przypadku, gdy towarzystwo nie uzyska od klienta wymaganych informacji, nie będzie mogło rekomendować mu swoich usług.

Obraz

Zgodnie z zamierzeniami MF, materiały rozpowszechniane przez TFI w celu reklamy i promocji świadczonych przez nie usług mają być oznaczane w taki sposób, by klient nie miał wątpliwości, że są one reklamą lub promocją. Wyniki funduszy osiągnięte w przeszłości nie będą mogły stanowić głównej informacji w takich materiałach.

Podobne obowiązki informacyjne MF przewidziało także wobec klientów banków i firm inwestycyjnych.

Doradca prawny zarządu Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami Marcin Kowal powiedział PAP, że wykonanie obowiązków przewidzianych przez ministerstwo będzie uciążliwe dla instytucji finansowych.

_ Towarzystwa i ich agenci będą musieli ponieść dodatkowe koszty związane z przeszkoleniem pracowników, zmianami organizacyjno-technicznymi czy drukowaniem dodatkowych formularzy _ - wyjaśnił. Według niego nowe obowiązki znacznie wydłużą procedury związane z nabyciem produktów oferowanych przez TFI.

Zdaniem Izby, uciążliwa dla towarzystw może być zwłaszcza konieczność przeprowadzenia rozmowy z potencjalnym klientem. Przedstawiciel TFI powinien ocenić skłonność do ryzyka takiej osoby czy możliwości finansowe i na tej podstawie dopasować produkt. Chodzi o to, by tym, którzy np. chcą zainwestować swoje ostatnie oszczędności, nie sprzedać produktu związanego z ryzykiem.

Nowelizację ustawy o funduszach inwestycyjnych prezydent Lech Kaczyński podpisał 11 września br. Większość jej przepisów ma wejść w życie 14 dni od ogłoszenia.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)