Trwa ładowanie...

Koniec z przekrętem "na wnuczka". Tak operatorzy mają ubiegać oszustów

Regulator może zacząć karać telekomy, które nie blokują połączeń telefonicznych wykonywanych celem wyłudzenia danych. Rocznie raportuje się tysiące takich ataków rocznie. Ofiary są nakłaniane do ujawienia haseł bankowych, a nawet przekazania pieniędzy oszustom.

Rozmowa telefoniczna, rozmowa przez telefonRozmowa telefoniczna, rozmowa przez telefonŹródło: Unsplash.com
d3xgng8
d3xgng8
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Cyberprzestępczość ciągle ewoluuje, a jednym z jej nowych wymiarów jest oszustwo „na powódź”. Jak donosi „Dziennik Gazeta Prawna”, internetowi i telefoniczni oszuści niezmiennie znajdują sposoby na obejście przepisów.

Od dzisiaj Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) ma prawo nakładać kary na operatorów telekomunikacyjnych, którzy nie blokują oszukańczych połączeń telefonicznych. Chodzi o m.in. o tzw. spoofing – fałszywe połączenia, w których przestępcy podszywają się pod instytucje publiczne, banki lub osoby prywatne i starają się wyłudzić od ofiary hasła dostępu lub pieniądze. Innym rodzajem wyłudzania danych osobowych jest smishing, czyli wysyłanie fałszywych wiadomości tekstowych (SMS) i wiadomości e-mail.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ceny jak 10 lat temu. Tak się kończy wojna dyskontów

Nowa ustawa w praktyce

Minął już rok od wejścia w życie ustawy o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej. Jak informuje "DGP", to ostatni etap wdrażania jej rozwiązań.

d3xgng8

"Ustawa nie wyeliminuje całkowicie spoofingu i smishingu, ale pozwala operatorom podejmować działania" – podkreśla Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange w rozmowie z „DGP”.

Tomasz Bukowski, ekspert ds. telekomunikacji z Kancelarii Prawnej Media, cytowany w artykule „DGP”, dodał, że pierwsze efekty nowych regulacji będą widoczne w połowie października.

Obowiązki operatorów telekomunikacyjnych

Ustawa zobowiązuje operatorów telekomunikacyjnych do blokowania połączeń z numerów wykorzystywanych wyłącznie do odbierania, takich jak infolinie banków czy firm ubezpieczeniowych. Wykaz tych numerów prowadzi UKE, lecz obecnie na liście tej znajduje się zaledwie 10 pozycji.

Zgłaszanie numerów do tej listy nie jest obowiązkowe, ale chroni je przed nielegalnym użyciem. Od kilku miesięcy operatorzy mają również obowiązek blokowania SMS-ów zgodnych z wzorcami z bazy CSIRT NASK.

"Od początku roku zablokowaliśmy, na podstawie wzorców, ok. 700 tys. SMS-ów od oszustów, zanim dotarły one do użytkowników. Na listę ostrzeżeń trafiły w tym czasie ponad 72 tys. stron podszywających się m.in. pod serwisy do płatności online, banki czy media społecznościowe" – poinformowała Małgorzata Plawgo, szefowa biura prasowego NASK w rozmowie z „DGP”.

d3xgng8
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3xgng8

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj