UOKiK: 300 tys. kary dla spółek Just Mobile i Kraft Foods Polska

Organizatorzy loterii promocyjnych spółka Kraft Foods Polska oraz Just Mobile wprowadzali konsumentów w błąd - uznała prezes UOKiK i nałożyła na nich kary pieniężne w łącznej wysokości ok. 300 tys. zł.

Obraz
Źródło zdjęć: © WP.PL

Prezes UOKiK zakwestionowała praktyki katowickiej spółki Just Mobile - organizatora loterii sms-owej w sieciach telefonii komórkowej należących do Polkomtela oraz koncernu Kraft Foods Polska - organizatora loterii promującej wafelki Prince Polo.

Według Urzędu, spółka Just Mobile stosowała tzw. agresywne praktyki rynkowe. Postępowanie przeciwko temu przedsiębiorcy UOKiK wszczął w sierpniu 2011 r. w związku z licznymi skargami konsumentów. Zorganizowana przez spółkę Wielka Loteria Plusa skierowana była do osób korzystających z sieci komórkowych Polkomtela i trwała od października 2010 do kwietnia 2011 roku.

Wątpliwości prezes UOKiK wzbudziły smsy informujące o wygraniu samochodu, które otrzymywali konsumenci, np. "Czy zgodziłbyś się na ewentualny odbiór samochodu GOLF w Warszawie? Wyślij sms". Komunikaty jednoznacznie sugerowały, że konsument uzyskał już nagrodę i konieczne jest jedynie wysłanie przez niego sms-a w celu potwierdzenia odbioru. Tymczasem, odesłanie wiadomości gwarantowało jedynie udział w losowaniu samochodu - poinformował UOKiK we wtorek w komunikacie.

Zgodnie z prawem wywoływanie wrażenia, że konsument uzyskał lub uzyska pod określonym warunkiem nagrodę, gdy w rzeczywistości nagroda nie istnieje lub uzyskanie jej uzależnione jest od poniesienia kosztów, jest jedną z zabronionych, nieuczciwych praktyk rynkowych - tłumaczy w komunikacie rzecznik Urzędu Małgorzata Cieloch. Za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów prezes UOKiK nałożyła na spółkę Just Mobile karę w wysokości ok. 131 tys. zł. Decyzja nie jest prawomocna, przedsiębiorca może odwołać się do sądu.

Jak informuje Urząd, postępowanie przeciwko Kraft Foods Polska zostało wszczęte w lutym 2012 roku. Promocyjne opakowania wafelków Prince Polo można było nabyć w maju i czerwcu 2011 roku. Na opakowaniach informowano, że aby wziąć udział w losowaniu nagród, wystarczy zarejestrować widniejący tam kod za pośrednictwem strony internetowej lub sms-a oraz zachować opakowanie lub jego fragment z kodem. Nie było tam natomiast informacji, że zgodnie z regulaminem loterii, warunkiem odebrania ewentualnej nagrody jest przedstawienie dowodu zakupu (paragonu lub faktury). W rezultacie konsumenci, którzy kupili produkt, a nie zachowali dowodu nabycia, nie mogliby odebrać nagrody. Ponadto klienci kupujący słodycze z automatów, które nie wystawiają paragonów, byli pozbawieni takiej możliwości.

W opinii Urzędu dla wielu konsumentów perspektywa wylosowania nagrody mogła mieć istotny wpływ na decyzję o zakupie produktu. Dlatego na opakowaniach promocyjnych wafelków powinny znaleźć się wszystkie niezbędne dane uprawniające do udziału w loterii. Prezes UOKiK uznała, że przedsiębiorca nierzetelnie poinformował konsumenta o oferowanym produkcie i nałożyła na spółkę Kraft Foods Polska karę w wysokości ok. 162 tys. zł. Decyzja nie jest prawomocna, przedsiębiorca może odwołać się do sądu.

Spółka podjęła starania o polubowne załatwienie sporu z konsumentami, którzy zgłosili zastrzeżenia, wskazując na brak odpowiedniej informacji na promocyjnych opakowaniach Prince Polo. Konsumentom, z którymi udało się nawiązać kontakt (łącznie 80 osób) firma wysłała listy z przeprosinami oraz kosz produktów o wartości ok. 100 złotych - informuje Urząd.

Jak zaznacza Cieloch, w przypadku indywidualnego sporu z przedsiębiorcą konsumenci mogą uzyskać bezpłatną pomoc od rzeczników konsumentów. Zgodnie z ustawą o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, konsument może wytoczenia powództwo w ich indywidualnych sporach z przedsiębiorcami. Sąd wówczas weryfikuje, czy dana praktyka rynkowa jest nieuczciwa. W takim przypadku to przedsiębiorca musi udowodnić przed sądem, że jego postępowanie nie wprowadza konsumentów w błąd. (PAP)

(planujemy kontynuację tematu)

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Pięć zawodów przyszłości. Ci pracownicy mają być rozchwytywani
Pięć zawodów przyszłości. Ci pracownicy mają być rozchwytywani
Dramatyczna sytuacja na rynku ziemniaków. "Są sprzedawane za bezcen"
Dramatyczna sytuacja na rynku ziemniaków. "Są sprzedawane za bezcen"
Te naczynia z Pepco groźne dla zdrowia. Kupiłeś? Zniszcz lub zwróć
Te naczynia z Pepco groźne dla zdrowia. Kupiłeś? Zniszcz lub zwróć
Nastolatek wyłudził 600 tys. zł. Zakładał garnitur i udawał adwokata
Nastolatek wyłudził 600 tys. zł. Zakładał garnitur i udawał adwokata
Podhalański Patrol Budowlany. Tak walczą z patodeweloperką w Zakopanem
Podhalański Patrol Budowlany. Tak walczą z patodeweloperką w Zakopanem
Gdzie wyrzucić styropian po telewizorze albo lodówce? Oto odpowiedź
Gdzie wyrzucić styropian po telewizorze albo lodówce? Oto odpowiedź
Problemy giganta. Makro zamyka cztery hale w Polsce
Problemy giganta. Makro zamyka cztery hale w Polsce
Już omijają nowe prawo. Były radny zrobił akcje w markecie
Już omijają nowe prawo. Były radny zrobił akcje w markecie
Butelka wody Ustronianka wywołała burzę. Mamy komentarz Kauflandu
Butelka wody Ustronianka wywołała burzę. Mamy komentarz Kauflandu
Duża zmiana w Biedronce. Klienci szybko ją zobaczą
Duża zmiana w Biedronce. Klienci szybko ją zobaczą
To już plaga na Podlasiu. Rolnicy znajdują niebezpieczne przedmioty
To już plaga na Podlasiu. Rolnicy znajdują niebezpieczne przedmioty
Nocowanie w studio. Wyjazd busem. Nietypowa oferta pracy dla Polaków
Nocowanie w studio. Wyjazd busem. Nietypowa oferta pracy dla Polaków