UOKiK: 90 tys. zł kary dla spółki Energetyczne Centrum
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył 90 tys. zł kary na spółkę energetyczne Centrum, która - zdaniem Urzędu - stosowała niezgodne z prawem praktyki przy zawieraniu umów z klientami. Chodzi o brak wzoru oświadczenia o odstąpieniu od umowy.
18.01.2013 | aktual.: 18.01.2013 14:41
Jak poinformował w piątek UOKiK, do Urzędu napływały liczne skargi na praktyki Energetycznego Centrum dotyczące zawierania umów sprzedaży energii elektrycznej w czasie wizyt w domach konsumentów. W wyniku postępowania Urząd stwierdził, że spółka stosowała niedozwolone praktyki, m.in. nie wywiązywała się z obowiązku wręczania swoim klientom wzoru oświadczenia o odstąpieniu od umowy.
Zgodnie z prawem konsumenci, którzy zawierają umowę poza lokalem przedsiębiorcy, np. poprzez akwizytora składającego wizytę w domu, mają prawo do odstąpienia od niej w ciągu 10 dni. Obowiązkiem przedsiębiorcy jest poinformowanie o tym konsumenta i wręczenie mu formularza ułatwiającego odstąpienie od umowy - podkreślił UOKiK. W opinii Urzędu zaniechanie przez spółkę obowiązku wręczenia wzoru oświadczenia odstąpienia od umowy mogło utrudniać konsumentom korzystanie z przysługującego im prawa do rezygnacji z kontraktu.
Inna zakwestionowana przez UOKiK praktyka polegała na uzależnianiu wznowienia dostarczania energii elektrycznej, po jej odcięciu z powodu zaległości w płatnościach, od wniesienia przez konsumenta dodatkowych opłat: np. opłata za wznowienie sprzedaży 250 zł, opłata za wysłanie wezwania do zapłaty 30 zł. Tymczasem zgodnie z prawem przedsiębiorca ma obowiązek wznowić dostarczanie energii elektrycznej niezwłocznie po ustaniu przyczyn uzasadniających wstrzymanie świadczenia.
Prezes UOKiK stwierdziła stosowanie przez Energetyczne Centrum praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów oraz nałożyła na spółkę karę pieniężną w wysokości 92 tys. 761 zł. Decyzja nie jest prawomocna, przedsiębiorca może odwołać się do sądu.