Trwa ładowanie...
d15rfj9
konsumenci
25-09-2012 11:03

UOKiK pozywa do sądu Energetyczne Centrum (komunikat)

...

d15rfj9
d15rfj9

25.09. Warsaw - UOKiK informuje:

Niejasny sposób naliczania sankcji za odstąpienie od umowy - to zakwestionowane postanowienie stosowane przez Energetyczne Centrum. Prezes UOKiK skierowała pozew do sądu.

Energetyczne Centrum z Radomia zajmuje się sprzedażą energii energetycznej poprzez akwizytorów bezpośrednio w domu konsumenta. W wyniku licznych skarg m.in. konsumentów oraz rzeczników konsumentów UOKiK w przeprowadził analizę wzorców umów stosowanych przez spółkę. Analiza warunków wykazała, że niektóre z nich mogą stanowić niedozwolone postanowienia, w związku z tym Prezes UOKiK pozwała spółkę. Jest to kolejne działanie, które podjął Urząd w stosunku do Energetycznego Centrum z Radomia.

W skierowanym do sądu pozwie Prezes UOKiK zakwestionowała postanowienie stosowane w umowach o zakup energii elektrycznej zawieranych na czas określony. Zdaniem Urzędu jest ono nieprecyzyjne, ponieważ nie zawiera jednoznacznych i jasnych informacji o ostatecznej wysokości sankcji za zerwanie umowy przed terminem. Z treści wynika, że konsumenci rezygnujący z umowy o zakup energii elektrycznej będą musieli zapłacić kwotę w wysokości ulgi przyznanej im w związku z zawarciem umowy. Jednak w umowie wysokość ulgi nie jest określona, ponadto spółka nie informuje o zasadach jej wyliczenia. Zdaniem Urzędu, Energetyczne Centrum nie informując dokładnie o wysokości sankcji, może kształtować jej wysokość według własnego uznania, jednocześnie pozbawiając konsumenta możliwości weryfikacji. Postanowienie może być uciążliwe dla nabywających energię w szczególności, że są to kontrakty zawierane najczęściej na okres - od 2 do 5 lat.

d15rfj9

Zgodnie z prawem przed zawarciem umowy musi zostać rzetelnie poinformowanych o warunkach umowy w tym o wysokości ulg, opłat i kar. Jeżeli sąd podzieli argumenty Prezes Urzędu, zakwestionowane postanowienie zostanie wpisane do rejestru klauzul niedozwolonych, a jego stosowanie będzie zabronione.

W związku z napływającymi do Urzędu sygnałami dotyczącymi zmiany dostawcy energii elektrycznej. UOKiK zwraca uwagę, że w każdym przypadku konsument powinien szczegółowo przeanalizować proponowane warunki umowy przez nowego dostawcę energii. Jednocześnie niedopuszczalne są praktyki polegające na wprowadzaniu w błąd oraz ograniczaniu prawa do informacji. Konsument powinien mieć w każdym przypadku możliwość przeanalizowania nowych warunków umowy, w tym możliwości skonsultowania ich oraz porównania.

Urząd przypomina, że bezpłatne porady udzielane są przez miejskiejskich i powiatowych rzeczników konsumentów, a także pod numerem infolinii 0 800 007 707. Z bezpłatnej pomocy ekspertów można skorzystać także wysyłając pytania na adres porady@dlakonsumentow.pl, który obsługuje Stowarzyszenie Konsumentów Polskich oraz w oddziałach Federacji Konsumentów.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)

kom/ kos/

d15rfj9
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d15rfj9