UOKiK: Sygma Banque Societe Anonyme naruszył interesy konsumentów (komunikat)
...
29.07.2011 | aktual.: 29.07.2011 10:08
29.07. Warszawa - UOKiK informuje:
Banki mają obowiązek udostępniać klientowi zestawienia operacji dokonywanych kartą płatniczą, naliczonych opłat oraz prowizji - obowiązek ten naruszył Sygma Banque Societe Anonyme, stosując w regulaminie umów niedozwolone postanowienie. Spółka zobowiązała się do zmiany praktyki.
UOKiK regularnie monitoruje rynek usług finansowych. W 2010 roku badanie objęło m.in. wzorce umów o karty płatnicze, regulaminy - sprawdzono czy nie zawierają sprzecznych z prawem postanowień. Przeprowadzona przez Urząd kontrola dotyczyła łącznie 12 banków, zakwestionowano 45 klauzul. Niestety nieprawidłowości pojawiły się we wszystkich instytucjach zajmujących się operacjami pieniężnymi, w tym w Sygma Banque Societe Anonyme. Kontrola była podstawą do wszczęcia postępowania, gdyż wynikało z niej, że spółka ograniczyła prawo kredytobiorcy do rzetelnej informacji. Praktyka dotyczyła umów: o kartę płatniczą, kredytu ratalnego, kredytu konsolidacyjnego, kredytu odnawialnego oraz pożyczek. W regulaminie znalazło się postanowienie, zgodnie z którym bank nie udostępniał klientowi miesięcznego wyciągu, jeżeli: zadłużenie nie przekraczało kwoty 15 zł, kredytobiorca opóźniał się ze spłatą długu lub nie dokonywał żadnych operacji przy użyciu karty. Zgodnie z prawem, konsument musi otrzymywać co najmniej raz na miesiąc
informacje dotyczące swojego zobowiązania wobec banku. Warto podkreślić, że nawet jeżeli klient nie dokonywał operacji przy użyciu karty, to mogłyby zostać naliczone opłaty lub prowizje. Prezes UOKiK uznała, że stosując takie postanowienie, spółka naruszyła zbiorowe interesy konsumentów.
Sygma Banque Societe Anonyme zobowiązał się do zmiany kwestionowanego postanowienia oraz aneksowania podpisanych z klientami umów. Prezes Urzędu odstąpiła od nałożenia kary finansowej, ale na spółkę został nałożony obowiązek złożenia w terminie siedmiu miesięcy od dnia uprawomocnienia się niniejszej decyzji sprawozdania z realizacji zobowiązania. Decyzja jest ostateczna.
Bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich klienci banków uzyskają u powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów w urzędach miejskich lub starostwach powiatowych albo pod numerem telefonu 0800 007 707 czynnym od pn. do pt. od 9.00 do 17.00. Konsumenci mogą również skorzystać z bezpłatnej porady w oddziałach terenowych Federacji Konsumentów. Ponadto spory między konsumentami a bankami w zakresie roszczeń pieniężnych do wysokości 8 tys. zł rozstrzyga Arbiter Bankowy.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Delegatura UOKiK w Łodzi tel.: 42 636 36 89 e-mail: lodz@uokik.gov.pl
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ stav/