UOKiK uderzy w banki i firmy pożyczkowe. Będą ograniczenia

Z analizy ich reklam wynika, że nie zawsze są zrozumiałe dla klientów.

Obraz
Źródło zdjęć: © WP.PL | Fotolia

Reklamy instytucji finansowych, kuszące wysokimi zyskami, mogą wkrótce trafić na listę klauzul zakazanych. Jeszcze w tym tygodniu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaprezentuje projekt zmian w regulującej to ustawie. Z analizy reklam banków, firm pożyczkowych, SKOK-ów i pośredników wynika, że tę kwestię należy wreszcie uregulować.

Zmiany przygotował zespół ekspertów Urzędu, sektora bankowego i Komisji Nadzoru Finansowego. Dobre praktyki, które uzgodniono w czasie prac zespołu, mają teraz znaleźć potwierdzenie w prawie. Projekt nowelizacji konsumenckiej ustawy przedstawi UOKiK. Zmiany mają nakłonić firmy oferujące produkty finansowe do badania preferencji klientów i przygotowania produktów pod kątem ich potrzeb.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wziął pod lupę reklamy produktów finansowych oferowanych przez banki i ubezpieczycieli. Z przeprowadzonych badań wynika, że zbyt krótkie reklamy powodują, że brakuje w nich informacji o ryzyku lub opłatach.

Z analizy reklam 28 instytucji finansowych (banków, firm pożyczkowych, SKOK-ów, pośredników) wynika, że spoty nie zawsze jasno i rzetelnie informują o warunkach oferty. Powtarzającym się problemem jest ich nieczytelność. Zrozumienie warunków oferty utrudnia m.in. zbyt mała czcionka, którą są napisane istotne informacje o kosztach kredytu i krótki czas ich wyświetlania.

Ponadto, w reklamach brakowało informacji o oprocentowaniu, o rzeczywistej rocznej stopie oprocentowania, o kosztach kredytu. W związku z tym, UOKiK ma wątpliwości, czy konsument oglądający reklamę jest w stanie zapoznać się z rzeczywistą treścią oferty i czy po jej obejrzeniu wie, jakie koszty będzie musiał ponieść.

Obecnie UOKiK przygląda się reklamom polis z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (UFK) stosowanym przez 19 przedsiębiorców. Zastrzeżenia wzbudza brak informacji o ryzyku finansowym, a co za tym idzie możliwości utraty oszczędności, brak danych o opłatach, a podkreślanie wyłącznie korzyści z zawarcia umowy.

Wybrane dla Ciebie
Wcześniejsza emerytura dla tej grupy? "Pominięto nas"
Wcześniejsza emerytura dla tej grupy? "Pominięto nas"
Żabka przebiła Biedronkę i Lidla. Oto nowa propozycja dla klientów oddających butelki
Żabka przebiła Biedronkę i Lidla. Oto nowa propozycja dla klientów oddających butelki
Bank w Danii radzi, by wypłacać gotówkę. Podali kwotę
Bank w Danii radzi, by wypłacać gotówkę. Podali kwotę
Mały handel wymiera? Z ulic zniknęło tysiące sklepów
Mały handel wymiera? Z ulic zniknęło tysiące sklepów
Z drukowaną kartą pokładową do Ryanaira nie wejdziesz. Co na to UOKiK?
Z drukowaną kartą pokładową do Ryanaira nie wejdziesz. Co na to UOKiK?
"Słyszymy w lesie strzały". Tak gmina chce zakazać łowów
"Słyszymy w lesie strzały". Tak gmina chce zakazać łowów
Jak zwiększyć szansę na wygraną w Lotto? Matematyk podpowiada
Jak zwiększyć szansę na wygraną w Lotto? Matematyk podpowiada
Rzeczywistość po 1 listopada. Śmieci wysypują się z kontenerów
Rzeczywistość po 1 listopada. Śmieci wysypują się z kontenerów
Boją się rachunków. Ciepło dostarcza im spółka o. Rydzyka
Boją się rachunków. Ciepło dostarcza im spółka o. Rydzyka
Fala żywności z Ukrainy płynie do Polski. Wśród nich te produkty
Fala żywności z Ukrainy płynie do Polski. Wśród nich te produkty
Coraz większy problem w polskich firmach. Dotyczy głównie małych miast
Coraz większy problem w polskich firmach. Dotyczy głównie małych miast
Więcej niż na lokacie. Oszczędza tak już ponad 4 miliony Polaków
Więcej niż na lokacie. Oszczędza tak już ponad 4 miliony Polaków