UOKiK wszczął postępowania przeciwko trzem sprzedawcom energii elektrycznej

UOKiK wszczął postępowania przeciwko Polskiej Energetyce Pro, Novum i Energetycznemu Centrum, którzy mogli wprowadzać w błąd klientów. Przedstawiciele handlowi firm mówili, że nowe umowy pozwolą na obniżenie rachunków za prąd, tymczasem według Urzędu w rzeczywistości mogą one okazać się wyższe.

29.09.2015 14:15

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta, po analizie skarg konsumentów, wszczął postępowania przeciw dostawcom energii. Klienci zwracali uwagę, że przedstawiciele handlowi przedsiębiorstw informowali ich, że po podpisaniu nowej umowy będą płacili niższe rachunki za energię elektryczną.

Urząd sprawdzi również, czy klienci mogli zostać wprowadzani w błąd co do tożsamości przedsiębiorcy, gdyż przedstawiciele podawali się za reprezentantów innych sprzedawców energii. UOKiK przypomina, że uznaje się to za nieuczciwą praktykę rynkową.

Wszystkie trzy przedsiębiorstwa - Polska Energetyka Pro, Novum i Energetyczne Centrum - zawierają umowy poza swoimi biurami. Energetyczne Centrum oprócz prądu oferuje też sprzedaż gazu.

"W ocenie UOKiK rachunki za energię elektryczną mogą być wyższe, niż u dotychczasowych dostawców m.in. ze względu na dodatkowe opłaty związane z obowiązkiem opłacania dwóch faktur: oddzielnie za dystrybucję i za sprzedaż energii elektrycznej oraz określenie w umowach zawyżonych wartości planowanego zużycia energii, co skutkuje rozliczaniem odbiorcy według niekorzystnej dla niego taryfy" - podkreśla Urząd.

UOKiK przypomina, że zgodnie z prawem przedsiębiorca, który proponuje konsumentowi zawarcie umowy, powinien przekazać mu rzetelne, jasne i jednoznaczne informacje na temat swojej propozycji. W przypadku sprzedaży energii wiedza konsumenta na temat ceny i innych zobowiązań finansowych ma kluczowy wpływ na jego decyzję o przyjęciu oferty - dodaje.

Urząd informuje także, że klient, który zawiera umowę w domu za pośrednictwem przedstawiciela handlowego, ma prawo odstąpić od kontraktu bez ponoszenia dodatkowych kosztów w ciągu 14 dni. Oświadczenie można wysłać pocztą na adres przedsiębiorcy.

Ponadto w razie nieprawidłowości w rozliczeniach z przedsiębiorstwem energetycznym można złożyć reklamację - przypomina UOKiK. "Przedsiębiorca powinien ją rozpatrzyć i udzielić odpowiedzi w terminie 14 dni, chyba że w umowie określony został inny termin.

W razie nieuwzględniania żądań można domagać się od dystrybutora m.in. laboratoryjnego sprawdzenia urządzeń służących do pomiaru zużywanej energii. Jednak, gdy ekspertyzy te nie wykażą nieprawidłowości, należy pokryć koszty - zauważa.

W przypadku niedotrzymania przez przedsiębiorstwo energetyczne standardów obsługi oraz parametrów jakościowych energii elektrycznej klientowi przysługują bonifikaty w wysokości określonej w taryfie lub umowie. Reklamacje dotyczące tej kwestii rozpatrywane są w terminie 14 dni od zakończenia odpowiednich kontroli i pomiarów - dodaje Urząd.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)