Usługi telekomunikacyjne przyjaźniejsze niepełnosprawnym

Regulaminy, cenniki usług i faktury w alfabecie Braille'a, aparaty telefoniczne dostosowane do osób niepełnosprawnych to część ułatwień, które mają już obowiązek zapewnić dostawcy publicznych usług telekomunikacyjnych.

Obraz
Źródło zdjęć: © Fotolia | apops

10 października weszło w życie rozporządzenie ministra administracji i cyfryzacji w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych przez dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych.

Od piątku tacy przedsiębiorcy będą musieli na żądanie osoby niepełnosprawnej przygotować regulaminy i cennik swoich usług w formie dostosowanej do możliwości niepełnosprawnego klienta. Chodzi o przygotowanie dokumentów w alfabecie Braille'a lub przy użyciu dużej czcionki. W przypadku wysyłania regulaminów i cenników pocztą elektroniczną - w formacie tekstowym umożliwiającym powiększenie czcionki.

W taki sam sposób przedstawiane mają być dane zawarte na fakturze wraz z podstawowym wykazem wykonanych usług telekomunikacyjnych. W ofercie dostawców mają się pojawić modele telefonów dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych, czyli m.in. wyposażone w klawiaturę, z co najmniej jednym przyciskiem wyróżnionym w sposób umożliwiające jego rozpoznanie przez osoby niewidome i słabowidzące (w przypadku wyróżnienia jednego przycisku powinien to być przycisk oznaczony cyfrą pięć).

Połowa telefonicznych aparatów publicznych przystosowana ma być do używania przez osoby niepełnosprawne i umieszczona w miejscu umożliwiającym korzystanie z nich osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózku inwalidzkim lub korzystającym z aparatu słuchowego. Informacje o oferowanych udogodnieniach mają być prezentowane w sposób dostępny dla osób niepełnosprawnych.

Dostawcy usług telekomunikacyjnych będą mieli także obowiązek zapewnić pomoc w skonfigurowaniu urządzenia lub usługi telefonicznej osobie niepełnosprawnej.

Później będą kolejne ułatwienia. Bowiem w ciągu 12 miesięcy od dnia ogłoszenia rozporządzenia(w Dzienniku Ustaw opublikowano je 9 kwietnia br.) ok. 500 biur obsługi abonentów (według rozporządzenie ma to być 1/6 biur obsługi danego dostawcy usług telekomunikacyjnych) ma być dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Biura mają być wyposażone w urządzenia umożliwiające połączenie się z tłumaczem polskiego języka migowego lub systemu językowo-migowego online albo zapewniać dostęp do tłumacza polskiego języka migowego lub systemu językowo-migowego. Biura mają także mieć urządzenia umożliwiające powiększenie tekstu i prezentację regulaminu lub cennika. Budynki, w których się znajdują, mają być przystosowane dla osób niepełnosprawnych mających problemy z poruszaniem się. W tym samym terminie dostawcy usług mają obowiązek przystosować biura obsługi do potrzeb osób niepełnosprawnych z upośledzeniem narządu ruchu.

Natomiast przepisy rozporządzenia dotyczące dostosowania stron internetowych dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych do potrzeb osób niepełnosprawnych wejdą w życie po upływie 24 miesięcy od dnia ogłoszenia.

Wybrane dla Ciebie
Wcześniejsza emerytura dla tej grupy? "Pominięto nas"
Wcześniejsza emerytura dla tej grupy? "Pominięto nas"
Żabka przebiła Biedronkę i Lidla. Oto nowa propozycja dla klientów oddających butelki
Żabka przebiła Biedronkę i Lidla. Oto nowa propozycja dla klientów oddających butelki
Bank w Danii radzi, by wypłacać gotówkę. Podali kwotę
Bank w Danii radzi, by wypłacać gotówkę. Podali kwotę
Mały handel wymiera? Z ulic zniknęło tysiące sklepów
Mały handel wymiera? Z ulic zniknęło tysiące sklepów
Z drukowaną kartą pokładową do Ryanaira nie wejdziesz. Co na to UOKiK?
Z drukowaną kartą pokładową do Ryanaira nie wejdziesz. Co na to UOKiK?
"Słyszymy w lesie strzały". Tak gmina chce zakazać łowów
"Słyszymy w lesie strzały". Tak gmina chce zakazać łowów
Jak zwiększyć szansę na wygraną w Lotto? Matematyk podpowiada
Jak zwiększyć szansę na wygraną w Lotto? Matematyk podpowiada
Rzeczywistość po 1 listopada. Śmieci wysypują się z kontenerów
Rzeczywistość po 1 listopada. Śmieci wysypują się z kontenerów
Boją się rachunków. Ciepło dostarcza im spółka o. Rydzyka
Boją się rachunków. Ciepło dostarcza im spółka o. Rydzyka
Fala żywności z Ukrainy płynie do Polski. Wśród nich te produkty
Fala żywności z Ukrainy płynie do Polski. Wśród nich te produkty
Coraz większy problem w polskich firmach. Dotyczy głównie małych miast
Coraz większy problem w polskich firmach. Dotyczy głównie małych miast
Więcej niż na lokacie. Oszczędza tak już ponad 4 miliony Polaków
Więcej niż na lokacie. Oszczędza tak już ponad 4 miliony Polaków