W październiku na ulice Olsztyna wyjadą autobusy zasilane gazem LNG
W październiku na ulice Olsztyna wyjedzie 11 autobusów zasilanych gazem LNG. Będą to pierwsze tego typu autobusy w mieście. Paliwo do nich będzie dostarczał przewoźnikowi Gazprom - poinformował PAP jeden z dyrektorów firmy Solbus, która wyprodukowała autobusy.
19.09.2013 | aktual.: 19.09.2013 09:25
Autobusy zasilane gazem LNG (ciekłym gazem ziemnym) będą jeździły na tych liniach miejskiej komunikacji Olsztyna, które od października przejmie od miejskiego przewoźnika wyłoniona kilka miesięcy temu w przetargu firma KDD. Pojazdy KDD, w sumie 11 autobusów, dostarczy firma Solbus.
"Będą to autobusy fabrycznie zbudowane tak, by zasilał je gaz LNG. Na razie pojazdy te będą tankowane z mobilnej stacji, a dokładniej - z cysterny przystosowanej do tego, by paliwo z niej tankować bezpośrednio do autobusów. Docelowo planujemy zbudowanie stacjonarnej stacji paliw dla gazu LNG" - powiedział PAP dyrektor marketingu firmy Solbus Michał Śliżak. Przyznał on także, że paliwo LNG będzie dostarczane do Olsztyna z Rosji przez firmę Gazprom.
Śliżak zapewnił PAP, że autobusy te będą bezpieczne w eksploatacji i komfortowe dla pasażerów, bo ich silnik będzie pracował znacznie ciszej niż autobusów zasilanych olejem napędowym. Ich wygląd nie będzie się różnił od innych autobusów miejskiej komunikacji.
"Tańsza niż tradycyjna będzie eksploatacja tych pojazdów. Z naszych testów wynika, że autobusy na LNG spalają ok. 10 proc. mniej paliwa, niż autobusy zasilane olejem. Zważyć też należy, że gaz LNG jest tańszy od ropy, co przewoźnikowi może dać oszczędność w eksploatacji rzędu nawet 40 proc. w porównaniu z autobusami napędzanymi na olej" - zapewnił Śliżak i dodał, że na jednym zatankowaniu autobus będzie mógł przejechać po mieście ok. 400 km.
Od października kilka linii autobusowych w Olsztynie będzie obsługiwało konsorcjum firm KDD Dariusz Gackowski z Niemcza (spod Bydgoszczy) i Blue Line z Łańcuta. Podczas przetargu na wyłonienie dodatkowego przewoźnika w mieście konsorcjum to zaproponowało najlepsze warunki finansowe za usługi przewozowe (za tak zwany wozokilometr było to 6,19 zł netto, podczas gdy stawka Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Olsztynie wynosiła 8,01 zł netto) oraz zadeklarowało zakup nowego taboru.
Wprowadzenie w Olsztynie nowego operatora linii autobusowych nie oznacza podwyżek cen biletów, pasażerowie we wszystkich liniach będą kasować takie same bilety.