Trwa ładowanie...
autostrada
01-07-2014 14:30

W październiku przejezdny ma być odcinek A4 między Tarnowem a Dębicą

Krakowski oddział GDDKiA planuje, że w październiku tego roku zostanie udostępniony do ruchu prawie 35-km odcinek autostrady A4 od węzła Krzyż k. Tarnowa (Małopolska) do węzła Dębica Pustynia (Podkarpackie). To przedostatni budowany fragment polskiej części A4.

W październiku przejezdny ma być odcinek A4 między Tarnowem a DębicąŹródło: AFP/ABDELHAK SENNA
d17dd7q
d17dd7q

Jak poinformowała we wtorek rzeczniczka krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Iwona Mikrut, odcinek ten będzie przejezdny, ale wciąż będą trwały tam prace budowlane. W związku z tym ruch na części trasy poprowadzony zostanie jedną nitką w obie strony przy ograniczeniu prędkości.

Chodzi przede wszystkim o rejon budowanej estakady nad rzeką Wisłoką o długości około 1300 metrów. Inwestycja ta z powodu błędów popełnionych przez poprzedniego wykonawcę notuje największe opóźnienia.

Według drogowców, cały kontrakt na odcinek między Tarnowem a Dębicą jest wykonany w około 75 proc.

Kontynuacja budowy prawie 35-km odcinka autostrady A4 na granicy województw małopolskiego i podkarpackiego trwa od maja zeszłego roku. W przetargu na wykonawcę inwestycji zostało wybrane konsorcjum firm Heilit - Woerner Budowlana i Budimex, które złożyło najkorzystniejszą ofertę na kontynuację budowy - o wartości 981,5 mln zł brutto.

d17dd7q

Na trasie tej zlokalizowano dwa węzły autostradowe: Dębica Żyraków i Dębica Pustynia, a także pięć mostów, dziewięć wiaduktów w ciągu autostrady, 11 wiaduktów nad autostradą oraz trzy przejścia dla zwierząt, jedną estakadę i jedno przejście dla pieszych. Przy autostradzie powstaną dwa miejsca obsługi podróżnych - MOP Jastrząbka i MOP Jawornik.

GDDKiA w lipcu 2012 r. zerwała kontrakt na budowę odcinka autostrady A4 od Tarnowa do Dębicy po tym, jak konsorcjum firm, które go budowało (firmy SIAC Construction, PBG, Aprivia i Hydrobudowa Polska) mimo deklaracji nie wywiązywało się z zapisów kontraktowych.

Budowany odcinek jest częścią biegnącej z zachodniej Europy na Ukrainę autostrady A4, leżącej w Trzecim Transeuropejskim Korytarzu Transportowym; przecina on Polskę od zachodniej granicy z Niemcami w Jędrzychowicach k. Zgorzelca przez m.in. Wrocław, Opole, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów do przejścia granicznego z Ukrainą w Korczowej. Łączna długość tej trasy w Polsce wyniesie ok. 670 km.

Po udostępnieniu odcinka między Tarnowem i Dębicą w budowie pozostanie jeszcze jeden fragment A4 - ponad 41-kilometrowy odcinek od Rzeszowa do Jarosławia na Podkarpaciu. W połowie stycznia br. GDDKiA zerwała umowę ze spółką Polimex-Mostostal na jego wykonanie. Powodem były znaczne opóźnienia w budowie. Inwestycja jest zrealizowana w ok. 70 proc.

d17dd7q

Na początku czerwca otwarto oferty w przetargu na dokończenie tej inwestycji. Ofertę złożyły dwa konsorcja; firmy Budimex i Strabag zaproponowały kwotę ponad 719,5 mln zł, natomiast konsorcjum firm z liderem Salini Polska złożyło ofertę w wysokości 876 mln zł. GDDKiA planowała przeznaczyć na tę inwestycję ponad 835 mln zł. Obecnie trwa sprawdzenie kosztorysów oraz weryfikacja ofert pod względem finansowym, formalno-prawnym i merytorycznym.

d17dd7q
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d17dd7q