W styczniu odnotowano poprawę nastrojów konsumenckich - GUS
27.01. Warszawa (PAP) - W styczniu 2012 roku odnotowano poprawę nastrojów konsumenckich społeczeństwa w stosunku do poprzedniego miesiąca - podał GUS w piątek w komunikacie....
27.01.2012 | aktual.: 27.01.2012 10:38
27.01. Warszawa (PAP) - W styczniu 2012 roku odnotowano poprawę nastrojów konsumenckich społeczeństwa w stosunku do poprzedniego miesiąca - podał GUS w piątek w komunikacie. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej polepszył się o 1,8 pkt proc. mdm i ukształtował na poziomie -26,8 pkt proc. Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej polepszył się mdm o 3,4 pkt proc. i ukształtował na poziomie -34,0 pkt proc.
"Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, poprawił się w styczniu 2012 r. o 1,8 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował na poziomie -26,8 pkt proc. Poziom tego wskaźnika jest niższy o 4,2 pkt proc. od wyniku ze stycznia poprzedniego roku. Na podwyższenie wartości bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej wpłynęła poprawa ocen dotyczących wszystkich badanych czynników. Najbardziej polepszyły się oceny dotyczące oczekiwanych zmian w sytuacji ekonomicznej kraju (o 3,6 pkt proc.). W mniejszym stopniu poprawiły się oceny zaistniałych oraz oczekiwanych zmian w sytuacji finansowej gospodarstw domowych (odpowiednio o 1,7 oraz 1,8 pkt proc.) oraz zaistniałych zmian w sytuacji ekonomicznej kraju (o 1,6 pkt proc.). Nieznaczna poprawa nastąpiła także w konsumenckiej ocenie dokonywania ważnych zakupów (tylko o 0,5 pkt proc.)" - napisano w raporcie.
"Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, poprawił się w stosunku do ostatniego miesiąca poprzedniego roku o 3,4 pkt proc. i ukształtował na poziomie -34,0 pkt proc. Wartość tego wskaźnika była niższa niż przed rokiem o 4,0 pkt proc." - dodano.
GUS napisał w komentarzu, że korzystniejszy poziom wyprzedzającego wskaźnika ufności konsumenckiej ukształtowany został głównie poprzez poprawę oceny oczekiwanych zmian w poziomie bezrobocia w kraju (o 5,7 pkt proc.).
"Oprócz polepszenia ocen zmian w sytuacji finansowej gospodarstw domowych i sytuacji ekonomicznej kraju korzystnie oddziaływały także mniej pesymistyczne oceny perspektywy oszczędzania pieniędzy (poprawa ocen 1,6 pkt proc.)" - napisano. (PAP)
map/ asa/