W Szczecinie powstał terminal morski LPG
24.2.Szczecin (PAP) - W Szczecinie powstał terminal morski LPG. To
trzeci tego typu po Porcie Północnym w Gdańsku i Gdyni obiekt w
Polsce, drugi pod względem wielkości i...
24.02.2009 | aktual.: 24.02.2009 20:00
24.2.Szczecin (PAP) - W Szczecinie powstał terminal morski LPG. To trzeci tego typu po Porcie Północnym w Gdańsku i Gdyni obiekt w Polsce, drugi pod względem wielkości i możliwości przeładunkowych - powiedział we wtorek w Szczecinie dziennikarzom Bernard Cichocki, prezes spółki Orlen Gaz, właściciela terminalu.
Inwestycja powstała w portowo-przemysłowej, prawobrzeżnej części Szczecina - na terenie byłej bazy magazynowej PKN Orlen.
"Zanim przyjmiemy tu pierwszy gazowiec, musimy otrzymać pozwolenie na użytkowanie. Zasadniczo powinna to być formalność, ale czasem postępowania administracyjne przedłużają się z powodów niezależnych od inwestorów" - poinformował Cichocki. Jego zdaniem pierwszy rozładunek powinien nastąpić w ciągu kilku tygodni.
Terminal zajmuje 5 hektarów, ma nabrzeże o długości 274 metrów, a głębokość wody przy jego nabrzeżu wynosi 8 metrów. Koszt inwestycji to ponad 50 mln zł.
Terminal ma przyjmować ze statków, magazynować i ekspediować gaz płynny. Na jego terenie powstały trzy zbiornik o łącznej pojemności 4500 m sześc.
Terminal jest przystosowany do rozładunku tankowców o wyporności ok. 6 tys. DWT. Ma trzy w pełni zautomatyzowane stanowiska do przeładunku autocystern i dwa dla cystern kolejowych, a także 10 miejsc postojowych dla autocystern oraz tory dla 30 cystern kolejowych. To również obiekt spełniający najwyższe standardy bezpieczeństwa, sam eliminujący możliwość popełnienia ewentualnych błędów w obsłudze - zapewnia kierownictwo Orlen Gaz.
"Uruchomienie terminalu umożliwi realizowanie dostaw z dowolnego kierunku, zmniejszy podatność rynku na sezonowe wahania cen oraz w dużej mierze pozwoli na dywersyfikację źródeł zaopatrzenia w gaz płynny" - podkreślił prezes Cichocki. Ma być też wykorzystany do codziennej działalności operacyjnej. Obsłuży on nie tylko nasze rozlewnie, ale także stacje paliw czy instalacje przemysłowe - dodał prezes.
Cichocki poinformował, że przewidywany czas rozładunku gazowca to 20 godzin. W ciągu doby terminal będzie w stanie załadować na autocysterny 1200 ton gazu płynnego i na cysterny kolejowe 800 ton.
Wg danych za 2007 r. dostawy gazu do Polski drogą morską stanowiły 16 proc. rynku. W 2007 r. wolumen krajowy wyniósł 2 mln 440 tys. ton, z czego import z morza przez terminale - blisko 400 tys. ton gazu płynnego.
Polska sprowadza gaz płynny głównie z Norwegii, Szwecji, Wlk. Brytanii.
Orlen Gaz jest największą polską firmą działającą na rynku gazu płynnego. Należy do Grupy Kapitałowej Orlen. Zajmuje się sprzedażą i dystrybucją propanu, butanu i ich mieszaniny. Udział spółki w polskim rynku LPG to 22 proc. (PAP)
epr/ je/ jbr/