W tym roku na świecie powstaną 1134 nowe centra handlowe

Ponad 38 mln mkw. powierzchni handlowej w 1 134 nowych centrach handlowych może powstać w tym roku na całym świecie – wynika z raportu firmy Cushman & Wakefield. Najwięcej nowo budowanej powierzchni przypada na Azję i państwa rozwijające się: Brazylię, Indie, Rosję i Chiny. Rozwojowi rynku sprzyja globalne ożywienie w gospodarce i wzrost wydatków konsumenckich.

Obraz
Źródło zdjęć: © AFP | JUSTIN SULLIVAN

Ponad 38 mln mkw. powierzchni handlowej w 1 134 nowych centrach handlowych może powstać w tym roku na całym świecie – wynika z raportu firmy Cushman & Wakefield. Najwięcej nowo budowanej powierzchni przypada na Azję i państwa rozwijające się: Brazylię, Indie, Rosję i Chiny. Rozwojowi rynku sprzyja globalne ożywienie w gospodarce i wzrost wydatków konsumenckich.

– Najwięcej nowoczesnej powierzchni handlowej powstaje w takich państwach, jak: Brazylia, Chiny, Indie i Rosja – powiedział agencji informacyjnej Newseria Biznes Marek Noetzel, partner, dyrektor działu powierzchni handlowych w firmie Cushman & Wakefield. – To właśnie te kraje będą dostarczały najwięcej nowoczesnej powierzchni handlowej w najbliższym czasie.

Azja jest najważniejszym regionem wzrostu dla sieci handlowych. W ciągu najbliższych trzech lat nowa podaż na rynkach azjatyckich ma wynieść ponad 53,3 mln mkw. powierzchni najmu brutto, a więc prawie pięciokrotnie więcej niż w Stanach Zjednoczonych. To w Chinach wydatki konsumenckie będą rosnąć najszybciej. W 2014 r. o 4,5 proc., a w 2015 r. o 5,1 proc. Sektor handlowy rozwija się bardzo dynamicznie również w Indiach, Indonezji i Wietnamie.

Jednak wzrost konsumpcji nie ograniczy się do Azji. Wydatki gospodarstw domowych zwiększą się w znaczny sposób także w strefie euro i w Stanach Zjednoczonych. Choć ten ostatni kraj ma najwięcej powierzchni handlowej na świecie w przeliczeniu na mieszkańca, to powstają tam kolejne projekty o powierzchni ponad 100 tys. mkw.

– Stany Zjednoczone czy kraje Europy Środkowej i Centralnej również obserwują stały napływ nowoczesnej powierzchni handlowej na rynek – dodaje ekspert.

Według raportu firmy doradczej Cushman & Wakefield w badanych krajach w latach 2012-2013 oddano do użytku ponad 1650 nowych centrów handlowych o powierzchni 63,9 mln mkw. powierzchni najmu brutto. Większość nowej podaży, która stanowi 7 proc. wszystkich istniejących zasobów, przypadała na takie kraje, jak: Stany Zjednoczone, Rosja, Brazylia, Meksyk, Indie i Chiny. Ponad 1000 centrów wybudowano w Ameryce Północnej i Południowej. W 2014 r. planowane jest powstanie 38,3 mln mkw. powierzchni najmu brutto w 1134 nowych centrach handlowych.

Polska nie powinna być w ogonie

Eksperci Cushman & Wakefield oceniają, że rozwój rynku nie ominie również Polski.

– W Warszawie nie obserwowaliśmy otwarcia dużej galerii handlowej od dobrych kilku lat, więc jestem przekonany, że najbliższa przyszłość udowodni nam, że jest tam jeszcze miejsce na kilka ciekawych realizacji. Podobnie zresztą w Szczecinie i Trójmieście. Na Śląsku też jeszcze możemy być świadkami nowych inwestycji, więc nie podpisałbym się pod twierdzeniem, że rynek nowoczesnych powierzchni handlowych w Polsce jest nasycony – podkreśla Marek Noetzel.

Nowoczesne centra handlowe będą powstawać nie tylko w centrach dużych miast, lecz także w mniejszych miejscowościach czy na przedmieściach. Temu sprzyja np. rozwój infrastruktury drogowej.

– Jeżeli wybudujemy w Warszawie obwodnice, to warto by otworzyć się na szybko rozbudowujące się przedmieścia Warszawy. Myślę, że inwestycje w infrastrukturę są kołem zamachowym dla nieruchomości handlowych, które dzięki temu mogą się rozwijać również na obrzeżach miast. Nie można powiedzieć, że z samego faktu bycia w centrum miasta dana lokalizacja jest lepsza, na to ma wpływ wiele innych czynników – mówi Marek Noetzel.

Nowo powstające obiekty muszą być nowoczesne, estetyczne, z poszanowaniem tkanki miejskiej, a jednocześnie wychodzące naprzeciw potrzebom konsumentów przy zachowaniu finansowej efektywności. Ekspert podkreśla, że powstawaniu centrów handlowych będzie towarzyszyć również modernizacja istniejących od kilku lat obiektów.

– Galerie istniejące od 5, 10 czy 15 lat wymagają odświeżenia, nowego pomysłu na komercjalizację i marketing, dzięki czemu mogą stać się konkurencyjne wobec nowo powstających obiektów. Nowym centrom dzisiaj jest dużo trudniej zaistnieć na rynku, bo konkurencja z obiektami istniejącymi jest dużo większa – podsumowuje Noetzel.

Źródło artykułu: Newseria

Wybrane dla Ciebie

Zamienią ulicę w deptak? Mieszkańcy mają dość nocnych rajdów
Zamienią ulicę w deptak? Mieszkańcy mają dość nocnych rajdów
Gminy zmieniają zasady segregacji odpadów. Koniec z "za darmo"
Gminy zmieniają zasady segregacji odpadów. Koniec z "za darmo"
Lotnisko w Radomiu pustoszeje. W zimę tylko jeden kierunek
Lotnisko w Radomiu pustoszeje. W zimę tylko jeden kierunek
Zamykają sklep za sklepem. Słynna szwedzka sieć znika w oczach
Zamykają sklep za sklepem. Słynna szwedzka sieć znika w oczach
Jazda autobusami za darmo. Chcą, by mieszkańcy porzucili samochody
Jazda autobusami za darmo. Chcą, by mieszkańcy porzucili samochody
Ile sklepów może jeszcze otworzyć Żabka? Padła liczba
Ile sklepów może jeszcze otworzyć Żabka? Padła liczba
Legalizacji nie będzie. Pismo z rządu nie pozostawia wątpliwości
Legalizacji nie będzie. Pismo z rządu nie pozostawia wątpliwości
Tony jagód z Ukrainy jechały do Polski. Oto co wykryły służby
Tony jagód z Ukrainy jechały do Polski. Oto co wykryły służby
Polak wygrał w Eurojackpot. Oto gdzie kupił szczęśliwy kupon
Polak wygrał w Eurojackpot. Oto gdzie kupił szczęśliwy kupon
Ciąg dalszy afery z Allegro. Wpis krąży po internecie. Firma komentuje
Ciąg dalszy afery z Allegro. Wpis krąży po internecie. Firma komentuje
Rząd bierze się za kolejny alkohol. Producenci krytykują wzrost akcyzy
Rząd bierze się za kolejny alkohol. Producenci krytykują wzrost akcyzy
Masz stare dokumenty z czasów PRL? Mogą być warte 20 tys. zł
Masz stare dokumenty z czasów PRL? Mogą być warte 20 tys. zł