Wakacje zagrożone. Polaków czeka masowe odwoływanie lotów?
Spór między PAŻP a kontrolerami ruchu lotniczego po raz kolejny się zaognia. Pracownicy wież oskarżają pracodawcę o rzucanie obietnic bez pokrycia. I dodają, że możliwa jest powtórka scenariusza z 2022 r., gdy polskiemu niebu groził całkowity paraliż.
23.06.2024 | aktual.: 23.06.2024 11:56
Kontrolerzy ruchu lotniczego wynegocjowali z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej nowy regulamin wynagradzania, który gwarantował im podwyżki. Serwis wnp.pl dotarł jednak do wewnętrznej firmowej korespondencji, z której wynika, że temperatura sporu w PAŻP robi się coraz wyższa.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Pracownicy Agencji przestają wierzyć, że obietnice zostaną zrealizowane. Czasu pozostało zresztą niewiele. Nowe zasady wynagradzania kontrolerów miały wejść w życie 1 lipca tego roku. Kontrolerzy narzekają tymczasem, że od dłuższego czasu komunikacja z pracodawcą "zamarła".
"Mamy wrażenie, jakby PAŻP po raz kolejny chciała wykorzystać dobrą wolę swoich pracowników i strony społecznej. Fakt, że poświęcamy swój wolny czas przychodząc na dyżury nadliczbowe, a tym samym stawiamy czoła wieloletnim zaniedbaniom PAŻP w zakresie szkolenia nowych kontrolerów ruchu lotniczego, ani trochę nie jest doceniany" - cytuje pracowników PAŻP wnp.pl.
Polskiemu niebu znów grozi paraliż
Efekt? Kontrolerzy mówią o ryzyku powtórki z 2022 r. Przypomnijmy, że w wyniku konfliktu z ówczesnymi władzami PAŻP wypowiedzenia złożyło prawie 200 pracowników Agencji. Zdecydowana większość z nich wróciła jednak później do pracy. Przez pewien czas lotniskom w Modlinie i Warszawie groził niemal całkowity paraliż.
"Wakacji nie będzie" - groziła pod koniec czerwca 2022 r. Anna Garwolińska, ówczesna pełnomocniczka Związku Zawodowego Kontrolerów.
Ostatecznie kontrolerzy porozumieli się z pracodawcą dopiero tuż przed wakacjami. PAŻP w ramach ustępstw zgodził się wówczas na zmniejszenie liczby nadgodzin kontrolerów i obiecał działania zmierzające do zmniejszenia nierówności zarobkowych między kontrolerami z Okęcia i pozostałych lotnisk w Polsce.
"Strony dążą do sytuacji, w której liczba godzin nadliczbowych przepracowanych w związku ze szczególnymi potrzebami pracodawcy nie będzie mogła przekraczać dla pracowników zatrudnionych na stanowisku kontrolera ruchu lotniczego 150 godzin w roku kalendarzowym a dla informatorów służby informacji powietrznej 240 godzin w roku kalendarzowym" – napisano w komunikacie.
Ile zarobią kontrolerzy lotów?
Po wprowadzeniu nowego regulaminu wynagradzania kontrolerzy ruchu lotniczego z Warszawy mieliby zarabiać około 32 tys. zł brutto miesięcznie - pisze wnp.pl. Oznacza to, że nierówności płacowych nie uda się zasypać - dla przykładu pracownik z Gdańska będzie mógł liczyć na około 17 tys. zł brutto.
PAŻP cały czas zmaga się z brakami kadrowymi. Agencja wprowadziła rekrutację ciągłą. Obecnie szkoli 37 kandydatów, ale nie oznacza to, że taka sama liczba osób trafi po 2-letnim szkoleniu na stanowiska. W tym czasie ruch lotniczy w Polsce rośnie. W pierwszym kwartale tego roku liczba pasażerów odprawionych na polskich lotniskach wzrosła o 30 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2022 r.