Warmińsko-mazurskie/Kontrakt Terytorialny bez jednej inwestycji

Od podpisania Kontraktu Terytorialnego dla Warmii i Mazur w listopadzie 2014 r. z listy inwestycji, jakie zostały w nim zawarte, wypadł jeden projekt - budowa centrum medycznego i przyrodoleczniczego na olsztyńskim uniwersytecie. Uczelnia pozyskała już środki z resortu zdrowia.

Podpisany w listopadzie 2014 roku kontrakt terytorialny dla woj. warmińsko-mazurskiego zawierał 48 różnego rodzaju przedsięwzięć umieszczonych na liście podstawowej i rezerwowej.

Jak poinformowała PAP szefowa biura prasowego w gabinecie marszałka Ewa Labes-Kunicka "od momentu podpisania kontraktu terytorialnego z inicjatywy władz regionalnych nie dokonano zmian na liście projektów". "Nie dodano nowych projektów, a jedyna zmiana dotyczy listy warunkowej i rezygnacji Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z realizacji projektu +Centrum Medyczne i Przyrodolecznicze - centrum naukowe medycyny eksperymentalnej+" - podała PAP Labes-Kunicka.

Dziekan wydziału nauk medycznych olsztyńskiego uniwersytetu prof. Wojciech Maksymowicz powiedział PAP, że uczelnia zrezygnowała z ubieganie się o pieniądze na tę inwestycję, ponieważ udało się wcześniej pozyskać na ten cel pieniądze z ministerstwa zdrowia. "Inwestycja jest już na ukończeniu, dlatego zrezygnowaliśmy z wpisania jej do Kontraktu Terytorialnego" - poinformował prof. Maksymowicz i dodał, że budowa centrum medycyny eksperymentalnej, które powstaje przy szpitalu klinicznym w Olsztynie zakończy się za kilka miesięcy.

Ewa Labes-Kunicka powiedziała, że rezygnacja z inwestycji uniwersytetu nie wiąże się na razie z żadnymi decyzjami finansowymi dotyczącymi kontraktu. "Na razie trzeba uzgodnić co będzie realizowane, a dopiero potem można mówić o kosztach" - podała rzecznik marszałka.

Podpisany w 2014 roku kontrakt między samorządem województwa, a rządem kładł nacisk na inwestycje infrastrukturalne, które mają poprawić dostępność komunikacyjną Warmii i Mazur, przy czym dostępność tę rozumiano zarówno jako połączenia drogowe, kolejowe jak i wodne. Dlatego do kontraktu wpisano m.in. modernizację drogi nr 16 od Mrągowa do Ełku, przebudowę i modernizację tras kolejowych z Olsztyna do Braniewa (ma to posłużyć docelowo połączeniom z Kaliningradem), z Olsztyna do Działdowa, czy elektryfikację trasy kolejowej Korsze-Ełk przez Giżycko.

Wśród inwestycji dotyczących poprawy szlaków wodnych wpisano do kontraktu m.in. przedsięwzięcia dotyczące portu w Elblągu: budowę wejścia do tego portu i budowę obrotnicy dla statków oraz budowę mostów na rzece Elbląg. Do kontraktu wpisano też inwestycje na Szlaku wielkich Jezior Mazurskich m.in. remont śluzy Guzianka I i budowę nowej śluzy Guzianka II.

W Kontrakcie wpisano też rewitalizację fizyczną, gospodarczą i społeczną miasteczek należących do sieci Cittaslow (skupia małe miasta pielęgnujące naturalny styl życia), budowę szpitalnego oddziału ratunkowego przy szpitalu w Ostródzie oraz projekty dotyczące renowacji zabytkowych budowli, m.in. olsztyńskiego zamku i zamku w Lidzbarku Warmińskim oraz fromborskiej katedry.

Labes-Kunicka poinformowała, że "od września 2015 r. strona samorządowa prowadzi ze stroną rządową uzgodnienia co do szczegółowego zakresu, źródeł finansowania oraz harmonogramu przygotowania i realizacji przedsięwzięć ujętych w Kontrakcie Terytorialnym".

Dodała, że "obecnie prace zmierzają do uzyskania pełnej formuły funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego". Ponieważ jednak negocjacje - jak wskazali urzędnicy - utknęły, kilka tygodni temu poprosili oni stronę rządową o sporządzenie harmonogramu rozmów dotyczących kontraktu dla Warmii i Mazur. Odpowiedzi, jak ustaliła PAP, nie otrzymano.

Źródło artykułu:PAP

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)