Wielkie przetasowanie na rynku piwa. Wiedziałeś, że teraz rządzą te marki?
Rynek złocistego trunku w niczym nie przypomina dziś tego, jak prezentował się jeszcze dekadę temu. Tak samo jak w innych gałęziach gospodarki, również w sprzedaży piwa zaczęli brylować Chińczycy.
Wybór piwa jest dziś przeogromny
Tak samo jak w innych gałęziach gospodarki, również w sprzedaży piwa zaczęli brylować Chińczycy - podaje serwis Bloomberg, który podliczył udziały największych marek w światowym rynku.
Z rankingu wynika, że zaraz po chińskich piwach najlepiej sprzedają się amerykańskie. Rośnie udział browarów brazylijskich. W pierwszej dziesiątce znalazło się tylko jedno piwo z Europy, nota bene produkowane również w Polsce.
Oto Top 10 najlepiej sprzedających się piw na świecie!
Miejsce 10: Coors Light
Kraj pochodzenia: USA** Udział w rynku: **1,3 proc.
4,2-proc. piwo wywodzące się z Golden w stanie Kolorado i Milwaukee w Wisconsin. Na rynku obecne od 1978 roku. Znakiem rozpoznawczym Coors Light jest etykieta. Szczyty gór umieszczone na niej zmieniają kolor z białego na niebieski, gdy temperatura piwa osiągnie 4 st. C, zdaniem producenta idealną do spożycia.
Miejsce 9: Brahma
*Kraj pochodzenia: *Brazylia
*Udział w rynku: *1,5 proc.
Jedna z najważniejszych marek Brazylii. Historia browaru sięga końcówki XIX wieku, ale jego świetność to efekt działań trzech banków inwestycyjnych, które w 1989 r. kupiły firmę za 50 mln dolarów. Dziesięć lat później przejęły konkurencyjny browar Companhia Antarctica Paulista, tworząc AmBev. W 2004 r. doszło do kolejnej fuzji, tym razem z z belgijskim Interbrew.
Najważniejszym produktem Brazylijczyków jest 5-proc. lager Brahma Chopp, który za granicą z nieco mniejszą zawartością alkoholu znany jest jako Brahma.
Miejsce 8: Harbin
Kraj pochodzenia: Chiny
*Udział w rynku: *1,5 proc.
Browar założony w 1900 r. w Mandżurii przez... Jana Wróblewskiego. Emigrant z Tarczyna na początku dostarczał piwo Rosjanom pracującym przy budowie Kolei Wschodniochińskiej, a potem postanowił zainwestować we własny zakład na Dalekim Wschodzie. Obecnie Harbin jest własnością koncernu Anheuser-Busch, a za gros jego sprzedaży odpowiadają chińskie supermarkety.
Miejsce 7: Heineken
Kraj pochodzenia: Holandia
Udział w rynku: 1,5 proc.
Piwo warzone od 1873 r. przez Holendrów oraz na licencji przez zakłady należące do Grupy Heineken w kilkudziesięciu innych państwach. W Polsce produkowane w Żywcu i Warce. Warzone jest z brzeczki o ekstrakcie 11,4 proc., zawiera 5 proc. alkoholu i 23 jednostki goryczy IBU. Przez Davida Kenninga i Roberta Jacksona w "Piwach świata" opisywane jako "lekkie i nieskomplikowane w smaku".
Miejsce 6: Yanjing
Kraj pochodzenia: Chiny
*Udział w rynku: *1,9 proc.
Firma Beijing Yanjing Brewery została założona w 1980 roku w Pekinie. Obecnie zatrudnia 20 tys. pracowników i produkuje 50-60 mln hektolitrów piwa rocznie, co plasuje ją na trzecim miejscu na rynku chińskim. W 1995 roku Yanjing stał się oficjalnym piwem serwowanym na państwowych bankietach w Wielkiej Hali Ludowej, a w 2008 roku sponsorem Igrzysk Olimpijskich w Pekinie.
Firma słynie z produkcji 4,5-proc. lagerów, do których przy produkcji dodawany jest ryż.
Miejsce 5: Skol
*Kraj pochodzenia: *Brazylia
*Udział w rynku: *2,2 proc.
Historia tej marki piwa jest nietypowa. W latach 60. zeszłego wieku cztery browary - brytyjski Allied, kanadyjski Labatt, szwedzki Pripps-Bryggerierna i belgiski Unibra - porozumiały się, by stworzyć wspólną, światową markę piwa. Wybór padł na Skol.
Marka przetrwała, choć gracze w konsorcjum są już inni. Licencję na warzenie i sprzedaż Skol prawie na całym świecie ma Carlsberg, poza Afryką i Ameryką Południową, gdzie piwo rozprowadza Unibra.
Miejsce 4: Budweiser
Kraj pochodzenia: *USA
*Udział w rynku: 2,3 proc.
Amerykańskie piwo warzone przez zakłady należące do koncernu Anheuser-Busch i jedna z najpopularniejszych jego marek. Od 1907 roku Amerykanie spierają się o prawa do marki z czeskim Budejovickym Budvarem. Pierwszy raz sprawa na wokandę trafiła w latach 50. XX wieku. W latach 2000-2012 na całym świecie odbyły się 173 postępowania sądowe i administracyjne.
Popularniejszy, ale zdaniem smakoszy znacznie gorszy od czeskiego, Budweiser to typowy amerykański lager o 4,8-proc. zawartości alkoholu.
Do jego produkcji używa się słodu jęczmiennego z dodatkiem ryżu.
Miejsce 3: Bud Light
Kraj pochodzenia: *USA
*Udział w rynku: 2,5 proc.
- Czy Budweiser może być jeszcze bardziej rozwodniony? - pytają ironicznie internauci na forach poświęconych piwu i browarnictwu. Okazuje się, że tak. W wersji light 12-uncjowa butelka (0,36 l) zawiera 110 kcal i 4,2 alkoholu. Przez producenta Bud Light jest reklamowany jako "odświeżające i gładkie".
Miejsce 2: Tsingtao
Kraj pochodzenia: Chiny
*Udział w rynku: *2,8 proc.
Pod tą nazwą kryje się jeden z największych browarów w Chinach i marka o ponadstuletniej historii. Browar założyli na początku XX wieku niemieccy osadnicy z Qingdao, którzy warzyli piwo na potrzeby Europejczyków mieszkających w Państwie Środka. Potem jego właścicielami byli między innymi - Japończycy okupujący Chiny, reżim komunistyczny i kilku prywatnych właścicieli. Znakiem rozpoznawczym piwa Tsingtao jest dodatek ryżu w słodzie używanym do jego produkcji.
Miejsce 1: Snow
Kraj pochodzenia: *Chiny
*Udział w rynku: 5,4 proc.
Pogromca amerykańskiego Bud Lighta jest wspólnym przedsięwzięciem SABMillera i chińskiego koncernu China Resources Enterprises. Rocznie na rynek trafia ponad 100 mln hektolitrów piwa marki Snow. Najpopularniejsze piwo świata to niezobowiązujący lager w stylu amerykańskim o zawartości alkoholu 4,3 proc.