Wielkie przetasowanie na rynku piwa. Wiedziałeś, że teraz rządzą te marki?

Rynek złocistego trunku w niczym nie przypomina dziś tego, jak prezentował się jeszcze dekadę temu. Tak samo jak w innych gałęziach gospodarki, również w sprzedaży piwa zaczęli brylować Chińczycy.

Obraz

/ 11Wybór piwa jest dziś przeogromny

Obraz
© Lisa Cancade Hackett/flickr (CC BY-SA 2.0) | Lisa Cancade Hackett/flickr (CC BY-SA 2.0)

Tak samo jak w innych gałęziach gospodarki, również w sprzedaży piwa zaczęli brylować Chińczycy - podaje serwis Bloomberg, który podliczył udziały największych marek w światowym rynku.

Z rankingu wynika, że zaraz po chińskich piwach najlepiej sprzedają się amerykańskie. Rośnie udział browarów brazylijskich. W pierwszej dziesiątce znalazło się tylko jedno piwo z Europy, nota bene produkowane również w Polsce.

Oto Top 10 najlepiej sprzedających się piw na świecie!

/ 11Miejsce 10: Coors Light

Obraz
© Gerald Angeles/flickr (CC BY-SA 2.0) | Gerald Angeles/flickr (CC BY-SA 2.0)

Kraj pochodzenia: USA** Udział w rynku: **1,3 proc.

4,2-proc. piwo wywodzące się z Golden w stanie Kolorado i Milwaukee w Wisconsin. Na rynku obecne od 1978 roku. Znakiem rozpoznawczym Coors Light jest etykieta. Szczyty gór umieszczone na niej zmieniają kolor z białego na niebieski, gdy temperatura piwa osiągnie 4 st. C, zdaniem producenta idealną do spożycia.

/ 11Miejsce 9: Brahma

Obraz
© Jorge Pindorama/flickr (CC BY 2.0) | Jorge Pindorama/flickr (CC BY 2.0)

*Kraj pochodzenia: *Brazylia
*Udział w rynku: *1,5 proc.

Jedna z najważniejszych marek Brazylii. Historia browaru sięga końcówki XIX wieku, ale jego świetność to efekt działań trzech banków inwestycyjnych, które w 1989 r. kupiły firmę za 50 mln dolarów. Dziesięć lat później przejęły konkurencyjny browar Companhia Antarctica Paulista, tworząc AmBev. W 2004 r. doszło do kolejnej fuzji, tym razem z z belgijskim Interbrew.

Najważniejszym produktem Brazylijczyków jest 5-proc. lager Brahma Chopp, który za granicą z nieco mniejszą zawartością alkoholu znany jest jako Brahma.

/ 11Miejsce 8: Harbin

Obraz
© Fredrik Rubensson/flickr (CC BY-SA 2.0) | Fredrik Rubensson/flickr (CC BY-SA 2.0)

Kraj pochodzenia: Chiny
*Udział w rynku: *1,5 proc.

Browar założony w 1900 r. w Mandżurii przez... Jana Wróblewskiego. Emigrant z Tarczyna na początku dostarczał piwo Rosjanom pracującym przy budowie Kolei Wschodniochińskiej, a potem postanowił zainwestować we własny zakład na Dalekim Wschodzie. Obecnie Harbin jest własnością koncernu Anheuser-Busch, a za gros jego sprzedaży odpowiadają chińskie supermarkety.

/ 11Miejsce 7: Heineken

Obraz
© felixtriller.de/flickr (CC BY 2.0) | felixtriller.de/flickr (CC BY 2.0)

Kraj pochodzenia: Holandia
Udział w rynku: 1,5 proc.

Piwo warzone od 1873 r. przez Holendrów oraz na licencji przez zakłady należące do Grupy Heineken w kilkudziesięciu innych państwach. W Polsce produkowane w Żywcu i Warce. Warzone jest z brzeczki o ekstrakcie 11,4 proc., zawiera 5 proc. alkoholu i 23 jednostki goryczy IBU. Przez Davida Kenninga i Roberta Jacksona w "Piwach świata" opisywane jako "lekkie i nieskomplikowane w smaku".

/ 11Miejsce 6: Yanjing

Obraz
© Ds02006/wikimedia/public domain | Ds02006/wikimedia/public domain

Kraj pochodzenia: Chiny
*Udział w rynku: *1,9 proc.

Firma Beijing Yanjing Brewery została założona w 1980 roku w Pekinie. Obecnie zatrudnia 20 tys. pracowników i produkuje 50-60 mln hektolitrów piwa rocznie, co plasuje ją na trzecim miejscu na rynku chińskim. W 1995 roku Yanjing stał się oficjalnym piwem serwowanym na państwowych bankietach w Wielkiej Hali Ludowej, a w 2008 roku sponsorem Igrzysk Olimpijskich w Pekinie.

Firma słynie z produkcji 4,5-proc. lagerów, do których przy produkcji dodawany jest ryż.

/ 11Miejsce 5: Skol

Obraz
© Rodrigo Senna/flickr (CC BY 2.0) | Rodrigo Senna/flickr (CC BY 2.0)

*Kraj pochodzenia: *Brazylia
*Udział w rynku: *2,2 proc.

Historia tej marki piwa jest nietypowa. W latach 60. zeszłego wieku cztery browary - brytyjski Allied, kanadyjski Labatt, szwedzki Pripps-Bryggerierna i belgiski Unibra - porozumiały się, by stworzyć wspólną, światową markę piwa. Wybór padł na Skol.

Marka przetrwała, choć gracze w konsorcjum są już inni. Licencję na warzenie i sprzedaż Skol prawie na całym świecie ma Carlsberg, poza Afryką i Ameryką Południową, gdzie piwo rozprowadza Unibra.

/ 11Miejsce 4: Budweiser

Obraz
© Sam/wikimedia (CC BY-SA 2.0) | Sam/wikimedia (CC BY-SA 2.0)

Kraj pochodzenia: *USA
*
Udział w rynku:
2,3 proc.

Amerykańskie piwo warzone przez zakłady należące do koncernu Anheuser-Busch i jedna z najpopularniejszych jego marek. Od 1907 roku Amerykanie spierają się o prawa do marki z czeskim Budejovickym Budvarem. Pierwszy raz sprawa na wokandę trafiła w latach 50. XX wieku. W latach 2000-2012 na całym świecie odbyły się 173 postępowania sądowe i administracyjne.

Popularniejszy, ale zdaniem smakoszy znacznie gorszy od czeskiego, Budweiser to typowy amerykański lager o 4,8-proc. zawartości alkoholu.
Do jego produkcji używa się słodu jęczmiennego z dodatkiem ryżu.

/ 11Miejsce 3: Bud Light

Obraz
© bmendez68/flickr (CC BY 2.0) | bmendez68/flickr (CC BY 2.0)

Kraj pochodzenia: *USA
*
Udział w rynku
: 2,5 proc.

- Czy Budweiser może być jeszcze bardziej rozwodniony? - pytają ironicznie internauci na forach poświęconych piwu i browarnictwu. Okazuje się, że tak. W wersji light 12-uncjowa butelka (0,36 l) zawiera 110 kcal i 4,2 alkoholu. Przez producenta Bud Light jest reklamowany jako "odświeżające i gładkie".

10 / 11Miejsce 2: Tsingtao

Obraz
© Radosław Drożdżewski/wikimedia (CC BY-SA 4.0) | Radosław Drożdżewski/wikimedia (CC BY-SA 4.0)

Kraj pochodzenia: Chiny
*Udział w rynku: *2,8 proc.

Pod tą nazwą kryje się jeden z największych browarów w Chinach i marka o ponadstuletniej historii. Browar założyli na początku XX wieku niemieccy osadnicy z Qingdao, którzy warzyli piwo na potrzeby Europejczyków mieszkających w Państwie Środka. Potem jego właścicielami byli między innymi - Japończycy okupujący Chiny, reżim komunistyczny i kilku prywatnych właścicieli. Znakiem rozpoznawczym piwa Tsingtao jest dodatek ryżu w słodzie używanym do jego produkcji.

11 / 11Miejsce 1: Snow

Obraz
© Yoshi Canopus/flickr (CC BY-SA 3.0) | Yoshi Canopus/flickr (CC BY-SA 3.0)

Kraj pochodzenia: *Chiny
*
Udział w rynku:
5,4 proc.

Pogromca amerykańskiego Bud Lighta jest wspólnym przedsięwzięciem SABMillera i chińskiego koncernu China Resources Enterprises. Rocznie na rynek trafia ponad 100 mln hektolitrów piwa marki Snow. Najpopularniejsze piwo świata to niezobowiązujący lager w stylu amerykańskim o zawartości alkoholu 4,3 proc.

Wybrane dla Ciebie

Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Od tego zależą ceny nagrobków. Właściciel zakładu ujawnia
Od tego zależą ceny nagrobków. Właściciel zakładu ujawnia
Jedna decyzja i emerytura będzie wyższa. ZUS potwierdza
Jedna decyzja i emerytura będzie wyższa. ZUS potwierdza
Ceny prądu zamrożone do końca roku. A co potem? Padła ważna deklaracja
Ceny prądu zamrożone do końca roku. A co potem? Padła ważna deklaracja
Nowy obowiązek dla budujących i remontujących domy. Chodzi o światłowód
Nowy obowiązek dla budujących i remontujących domy. Chodzi o światłowód
Tańsze sanatorium. Nowe stawki już od października
Tańsze sanatorium. Nowe stawki już od października
Seniorka zostawiła pieniądze pod śmietnikiem. Straciła oszczędności
Seniorka zostawiła pieniądze pod śmietnikiem. Straciła oszczędności
Nowa usługa w popularnej sieci. Ma być dostępna w każdym sklepie
Nowa usługa w popularnej sieci. Ma być dostępna w każdym sklepie
Zabytek oddany za złotówkę i odkupiony za miliony. Historia wieży z Mazur
Zabytek oddany za złotówkę i odkupiony za miliony. Historia wieży z Mazur
Rok się nie skończył, a limit na ścieki tak. Kłopot pod Poznaniem
Rok się nie skończył, a limit na ścieki tak. Kłopot pod Poznaniem
Zapłacił za węgiel. Sklep nagle zniknął. Policja ostrzega
Zapłacił za węgiel. Sklep nagle zniknął. Policja ostrzega
Czy do łosi będzie można strzelać? Resort rolnictwa komentuje
Czy do łosi będzie można strzelać? Resort rolnictwa komentuje