Wymiana licznika prądu na inteligentny. Kiedy? Jaki jest jej koszt?
Od ubiegłego roku trwa proces wymiany liczników energii elektrycznej na tzw. inteligentne liczniki. Proces ten ma zakończyć się za kilka lat, kiedy we wszystkich gospodarstwach domowych w Polsce mają pracować inteligentne urządzenia. Co do zasady, licznik jest wymieniany za darmo. Są jednak pewne wyjątki.
Mimo że proces wymiany liczników prądu trwa od 2023 roku, wiele gospodarstw wciąż oczekuje na wykonanie procedury. Nowe, inteligentne urządzenia mają zapobiegać kradzieżom prądu, ale również zapewnić odbiorcom oszczędności energii i ułatwić przekazywanie danych dotyczących zużycia prądu.
Co ile lat wymiana licznika energii elektrycznej? Proces będzie rozłożony
Zgodnie z harmonogramem, do końca 2025 roku co czwarty licznik energii elektrycznej ma być licznikiem inteligentnym. Dwa lata później inteligentne opomiarowanie ma być obecne u 65 procent odbiorców. Zakończenie procesu ma natomiast nastąpić w 2031 roku.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Rząd zdecydował ws. VAT na żywność. "Te pieniądze do nas wrócą"
Dostawcy energii elektrycznej przeprowadzają proces wymiany liczników u swoich odbiorców stopniowo. W związku z tym do gospodarstw domowych przychodzą technicy, oddelegowani do tego zadania. To, w jakim dokładnie terminie poszczególni dostawcy wymieniają liczniki na inteligentne, nie jest narzucone odgórnie.
Wymiana licznika prądu. Koszt. Niektórzy będą musieli zapłacić
Za wymianę licznika energii elektrycznej na inteligentne urządzenie odpowiedzialność ponosi dostawca energii. Co do zasady to również on ponosi koszty związane ze wspomnianym procesem. Niektórzy odbiorcy zapłacą jednak za wymianę urządzenia. Kto dokładnie? Opłatę wynoszącą nawet kilkaset złotych będą musiały uiścić osoby, które same złożą wniosek o wymianę licznika energii elektrycznej szybciej niż w zakładanym terminie.
Czy można odmówić wymiany licznika prądu?
Proces wymiany licznika prądu na inteligentny, może przebiegać bez udziału odbiorcy energii. Dzieje się tak ze względu na lokalizację urządzeń, które często znajdują się na zewnątrz budynków. W przypadku, gdy licznik znajduje się wewnątrz lokalu, do drzwi odbiorcy energii zapukają technicy. Jak przypomina serwis money.pl, "w tym wypadku należy wpuścić pracownika firmy energetycznej, by dokonał wymiany urządzenia".