WP
WP
Zamieszczone na stronach internetowych portalu WP.PL materiały sygnowane skrótem "PAP" stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie, chronionych przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez WP.PL na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.
granica

Wzrasta ruch ciężarówek na granicy z Białorusią

O 11 proc. wzrósł w 2013 r. ruch ciężarówek na polsko-białoruskich przejściach granicznych w Podlaskiem - wynika z danych Izby Celnej w Białymstoku. Specjaliści mówią, że to skutek coraz większej wymiany towarowej z krajami na Wschodzie.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
WP

Z danych Izby Celnej w Białymstoku wynika, że w 2013 r. na dwóch podlaskich przejściach granicznych z Białorusią - w Kuźnicy i Bobrownikach - odprawiono 532 tys. samochodów ciężarowych. W 2012 r. było ich 476 tys.

Podlaski Oddział Straży Granicznej w Białymstoku podaje, że łącznie, na całym podlaskim odcinku granicy z Białorusią, na dobę odprawianych jest ponad 1,4 tys. tirów, z czego ponad 770 w Kuźnicy i ponad 680 w Bobrownikach. - Nie zmieniła się natomiast znacząco w 2013 r. liczba osób przekraczających granicę, która wynosi ponad 4,5 mln; 4,1 mln z nich to cudzoziemcy - poinformowała PAP rzeczniczka straży granicznej w Białymstoku Anna Wójcik.

W 2013 r. Izba Celna w Białymstoku zanotowała ponad 78 tys. zgłoszeń celnych eksportowych i importowych w ruchu towarowym. Celnicy podkreślają, że granicę przekraczają głównie kierowcy z Rosji, Białorusi i Polski, choć spotkać można kierowców z całej Europy.

WP

Do Polski przywożone są głównie: deski, sklejka i inne artykuły drewniane, stal, sadza, brykiet torfowy, gaz ziemny, węgiel drzewny. Z Polski natomiast wywożone są głównie warzywa i owoce, artykuły spożywcze, części elektroniczne, chemia gospodarcza, artykuły higieniczne, meble, akcesoria i części do aut - poinformował PAP rzecznik białostockiej Izby Celnej Maciej Czarnecki. Zaznaczył, że towary są wywożone na Wschód z całej Europy.

Mikołaj Linkiewicz ze Stowarzyszenia Przewoźników Podlasia ocenia, że główne powody wzrostu ruchu ciężarówek na podlaskich przejściach z Białorusią, to efekt wzrostu obrotu gospodarczego i przepływu towarów, ale też obserwowany wzrost liczby pojazdów ciężarowych, w tym zakupionych przez rosyjskich przewoźników. Według niego ta flota jest znacznie większa niż kilka lat temu i to na granicy widać.

Prezes Izby Przemysłowo-Handlowej w Białymstoku Witold Karczewski uważa, że większych ruch ciężarówek oznacza, iż "kierunek wschodni jest dość dobrze rozpracowany" przez biznes. - Są tam perspektywy i systematycznie każdego roku ilość towarów jest coraz większa - powiedział Karczewski. Dodał, że w związku z obserwowaną większą liczbą przewoźników rosyjskich, z pewnością będzie presja, by ich wykorzystywać. W Podlaskiem np. liczba przewoźników utrzymuje się na stałym poziomie, rynek jest ustabilizowany.

- To jest pozytywne, że ta wymiana wzrasta - ocenił Karczewski ale dodał, że z pewnością, "mocno" odbije się w 2014 r. na ruchu na granicy niedawny zakaz strony rosyjskiej dotyczący importu wieprzowiny z UE.

WP
Polub WP Finanse
WP
WP