Trwa ładowanie...
d4f4uh9

Za zabrane lasy należą się odszkodowania

Ustawa z 2001 r., która zagwarantowała, że strategiczne zasoby naturalne pozostaną własnością państwa, może się stać podstawą prawną do wypłaty milionowych rekompensat.

Share
d4f4uh9

Do Ministerstwa Skarbu Państwa wpłynęło już kilka pierwszych wniosków o rekompensaty za znacjonalizowane lasy i mogą się pojawić następne. Wnioskodawcy powołują się na art. 7 ustawy z 6 lipca 2001 r. o zachowaniu narodowego charakteru strategicznych zasobów naturalnych kraju.

Istotne obawy

Ustawa, zgłoszona w 2001 r. jako projekt obywatelski podpisany przez 129 tys. osób, wpłynęła do Sejmu jednocześnie z ustawą reprywatyzacyjną. Wyrażała obawy wielu obywateli przed przejściem w prywatne ręce zasobów o strategicznym znaczeniu dla państwa, takich jak lasy, kopaliny energetyczne, zasoby wody oraz parki narodowe.

|

d4f4uh9

Artykuł 7 przewiduje, że roszczenia osób fizycznych, byłych właścicieli lub ich spadkobierców, z tytułu utraty własności zasobów wymienionych w art. 1 zaspokojone zostaną w formie rekompensat wypłacanych ze środków budżetu państwa na podstawie odrębnych przepisów. Te przepisy znalazły się w ustawie reprywatyzacyjnej, którą jednak zawetował prezydent Aleksander Kwaśniewski. Nie zawetował natomiast ani ustawy o strategicznych zasobach naturalnych, ani art. 7 – mimo jego oczywistego związku z ustawą reprywatyzacyjną.

Wielu może się upomnieć

Pierwszy wniosek – o wypłacenie na podstawie tego przepisu 1,2 mln zł rekompensaty za 123 ha lasu w woj. małopolskim – złożył do MSP Władysław Tarnowski i in. O 855 tys. zł rekompensaty za 85 ha lasu w woj. wielkopolskim wystąpił Witold Donimirski. Weronika Łaszkiewicz i in. chcą 1 mln zł za 108 ha lasów w woj. świętokrzyskim. Minister odmówił rozpatrzenia wniosków, gdyż jako dysponent Funduszu Reprywatyzacji realizuje tylko wnioski o wypłatę odszkodowań przekazane na podstawie decyzji administracyjnych, wyroków oraz ugód sądowych.

W wyniku skarg Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił postanowienia ministra, który musi ponownie rozpoznać wnioski. Zarówno w wyroku z 21 maja 2008 r. (sygn. IV SA/Wa 505/08), jak i w dwóch wczorajszych (sygn. IV SA/Wa 953/08 i IV SA/Wa 928/08) sąd potwierdził, że w świetle art. 7 rekompensata należy się z mocy prawa. Wypada zaś wiedzieć, że z 8,92 mln ha lasów państwowych prawie 1,5 mln ha to dawne lasy prywatne. O rekompensaty mogą się także upomnieć byli właściciele jezior, kopalni czy hal w Tatrzańskim Parku Narodowym.

Potrzebne przepisy

Można im oczywiście odpowiedzieć, że nie ma odrębnych przepisów regulujących, kto miałby te rekompensaty wypłacać, w jakim trybie i czy należałoby oczekiwać decyzji administracyjnych czy wyroków sądu powszechnego. Sprawy to jednak nie rozwiązuje, ponieważ do dochodzenia rekompensat uprawnia już sama ustawa o strategicznych zasobach naturalnych.

d4f4uh9

_ Rozwiąże to dopiero ustawa reprywatyzacyjna, która za utratę własności lasów przewiduje jako jedyną możliwość uzyskania zadośćuczynienia pieniężnego _ – mówi Maciej Wewiór, rzecznik Ministerstwa Skarbu Państwa. MSP przygotowuje już projekt tej ustawy, który będzie przedstawiony Radzie Ministrów.

Opinia

Piotr Boroń, adwokat Kancelarii Goralczyk, Rychlicki, Boroń w Krakowie
Wyroki WSA otwierają drogę do uzyskania rekompensat za upaństwowione lasy, gdyż art. 7 ustawy o zachowaniu narodowego charakteru strategicznych zasobów naturalnych kraju nie określa, kiedy nastąpiła utrata własności. Gdy nie ma przepisów wykonawczych do tego przepisu, można na podstawie art. 4171 ubiegać się o odszkodowanie za zaniechanie legislacyjne. Art. 7 może też być, moim zdaniem, samoistną podstawą prawną do wypłaty rekompensat. W zamierzeniu projektodawców ustawa miała zresztą dotyczyć m.in. właśnie wypłaty odszkodowań – rekompensat za znacjonalizowane lasy. Chodziło o to, by nie trzeba było zwracać lasów, ale jednocześnie zadośćuczynić słusznym roszczeniom osób, które je utraciły.

Danuta Frey

d4f4uh9

Podziel się opinią

Share
d4f4uh9
d4f4uh9