Żabka zmienia logo? Klienci mogą być zaskoczeni. Przypominamy polskie rebrandingi
Niektórzy klienci Żabki mogą być zdziwieni - w kilku miastach polski pojawiły się zupełnie nowe sklepy tej sieci. Z logo zniknęła żaba, ale to wcale nie jest sprytna podróbka marki. Właściciel sklepów zdecydował się na testowanie nowego formatu sklepu. O co chodzi w tym małym rebrandingu?
Sieć "Żabka" zmienia logo?
Niektórzy klienci Żabki mogą być zdziwieni - w kilku miejscach w Warszawie pojawiły się zupełnie nowe sklepy tej sieci. Z logo zniknęła żaba, ale to wcale nie jest sprytna podróbka marki.
Właściciel sklepów zdecydował się na testowanie nowego formatu sklepu. O co chodzi w tym małym rebrandingu?
To tylko test?
Sieć zdecydowała się na testy zupełnie nowego formatu sklepów. W asortymencie pojawi się więcej gotowych dań, przekąsek i napojów na wynos - tłumaczy serwis dlahandlu.pl. Nowe "Żabki" mają być sklepami dla osób żyjących w biegu.
Testy prowadzone są póki co w kilku miejscach. Na razie sieć ogranicza je do dużych miast i ruchliwych lokalizacji.
Właściciel sieci Żabka i Freshmarket nie tłumaczy na razie, czy nowe logo sklepu pojawi się również w tradycyjnie wyposażonych punktach. Do firmy należy ponad 4200 sklepów, więc ewentualny rebranding (proces zmiany na przykład logo czy nazwy) byłby jednym z większych w ostatnim czasie.
Na kolejnych stronach przypominamy inne przemiany firm z ostatnich lat.
Żabka nie jest pierwsza
W 2012 roku na zmianę logo zdecydowała się inna firma z branży handlowej. Właściciel sieci sklepów Biedronka zdecydował, że owad w logo ma być bardziej widoczny.
Firma zdecydowała się na zmianę logo po 12 latach działalności na rynku. Oprócz trójwymiarowej Biedronki w tym samym okresie zmieniło się wnętrze sklepów - pojawił się nowy układ półek i zupełnie inna ekspozycja warzyw i owoców.
CPNy znikają, wchodzi Orlen
W 2000 roku z mapy Polski zniknęły popularne CPN-y. Do dziś to dla wielu synonim każdej stacji benzynowej. Mało kto pamięta, że rozwinięcie skrótu to Centrala Produktów Naftowych.
Swoją nazwę stacje benzynowe zawdzięczają Hileremu Mincowi, ministrowi przemysłu w latach 1944-1945. Minc w grudniu 1945 roku utworzył właśnie to państwowe przedsiębiorstwo, które miało handlować paliwami.
Autorem logo, opracowanego dopiero w latach 60., jest Ryszard Bojar. Wraz ze Stefanem Solikiem i Jerzym Słowikowskim opracował cały system identyfikacji wizualnej CPN.
W ciągu 50 lat od powstania spółka wiele razy zmieniała formę prawną. Ostatecznie w 2000 roku CPN-y zamieniły się w stacje Orlen.
Orlen, czyli "orzeł" i "energia"
W miejsce CPN pojawiły się stacje Orlen. Skąd ta decyzja? Jak przypomina na swoich stronach sieć - w maju 1998 roku Rada Ministrów podjęła decyzję o utworzeniu narodowego koncernu naftowego z połączenia Centrali Produktów Naftowych CPN S.A. i Petrochemii Płock S.A.
Tak właśnie powstał Polski Koncern Naftowy, który potrzebował nowej marki. Spośród ponad 1000 propozycji władze firmy wybrały właśnie Orlen, czyli połączenie słów "orzeł" i "energia".
Skąd pomysł na logo? "Do konkursu na symbol firmy zaproszono najwybitniejszych polskich artystów grafików. Jury najwyżej oceniło pracę prof. Henryka Chylińskiego, autora m.in. znaków fundacji Teraz Polska i Polskiego Radia" - przypomina Orlen. Spójny wizerunek firma pokazała podczas sprzedaży akcji na GPW.
Idea łączy się z Orange
Jedne z większych rebrandingów w Polsce odbyły się z udziałem operatorów komórkowych: Idea i Era.
Idea działała w naszym kraju od 1998 roku do 2005 roku, kiedy w jej miejsce pojawił się Orange.
Skąd zmiana? Właściciel Orange, czyli France Telekom, był inwestorem strategicznym w Telekomunikacji Polskiej - a ta z kolei większościowym udziałowcem w PTK Centertel, czyli właśnie twórcy sieci Idea.
Inwestor strategiczny zdecydował, że od 2005 roku na polskim rynku nie będzie już Idei, a usługi telekomunikacyjne będą świadczone pod globalną marką Orange. Ten sam los spotkał również Telekomunikację Polską. W 2012 roku nastąpiła ostateczna zmiana marki - w tym i również logo firmy.
Era też zniknęła
Przez lata jednym z głównych konkurentów Idei była sieć Era - należąca do Polskiej Telefonii Cyfrowej. Era działała komercyjnie od września 1996 roku i zniknęła z rynku 5 czerwca 2011 roku.
Pięć lat temu główny udziałowiec PTC - Deutsche Telekom - zdecydował, że polski operator powinien świadczyć usługi pod globalną marką T-Mobile. Ostatecznie po piętnastu latach działalności na rynku Era GSM zniknęła.
Lukas też z nową nazwą
W 2011 roku na polskich ulicach pojawiła się jeszcze jedna nowość - Lukas Bank zmienił nazwę i logo.
Lukas to bank założony przez Mariusza Łukasiewicza, wrocławskiego biznesmena i przez pewien czas jednego z najbogatszych Polaków. Lukas Bank powstał z połączenia Banku Świętokrzyskiego i firmy Lukas w 1998 roku.
W 2001 roku 75 proc. udziałów w banku objęli Francuzi z Credit Agricole. I to właśnie oni zdecydowali o zmianie marki na Credit Agricole. Żółto-niebieskie logo Lukas zniknęło, pojawiło się nowe - zielone. W ubiegłym roku firma obsługiwała 2 mln klientów.
Credit Agricole zamiast Lukas Bank
Crédit Agricole zastąpił Lukas Bank. Co ciekawe francuski bank był początkowo spółdzielczą kasą rolników i z tego powodu jest często zwany Zielonym Bankiem.
PKO też oświeża logo
Lukas Bank to niejedyna instytucja, która zmieniała logo. W 2011 roku również PKO BP rozpoczął modernizację swojego wizerunku. Bank nie zdecydował się na drastyczne zmiany, ale delikatnie odświeżył logo.
Jak informowały "Wirtualne Media", nowy logotyp był konsultowany z twórcą znaku firmowego z 1967 roku - Karolem Śliwką. Nowy znak zadebiutował w reklamach z udziałem Szymona Majewskiego.
Skąd decyzja o zmianach? Zasugerowali to sami klienci w badaniach marki. Bank doszedł do wniosku, że chociaż logo jest dobrze znane, to zbyt często jest uważane za staroświeckie. I dlatego nie zdecydował się na drastyczny ruch.
PZU było odważniejsze
Identyczny ruch jak PKO BP wykonało PZU w 2012 roku. W tym jednak przypadku zmiany były zdecydowanie bardziej widoczne. Logo pozostało w tej samej kolorystyce, jednak firma zrezygnowała z ozdobnej ornamentyki.
Co ciekawe autorem nowego logo marki jest Michał Łojewski - współtwórca studia White Cat, znanego z odświeżenia wizerunku między innymi PKO BP i Netii. Firma odpowiadała również za stworzenie identyfikacji wizualnej Alior Banku - informował serwis "Wirtualne Media".
Zmiana za 25 mln zł
Prezentacja nowego logo powiązana była z kampanią reklamową, w której PZU chciało pokazać, że nie jest starym molochem.
Główną postacią reklam był właśnie "Moloch". Pełny rebranding kosztował firmę aż 25 mln zł. Jak tłumaczyła firma, najdroższe było wprowadzenie zmian do systemów informatycznych.
Tablica.pl znika, wchodzi OLX
W ostatnim czasie na zupełną zmianę marki i logo zdecydowało się Allegro - właściciel serwisu ogłoszeniowego Tablica.pl.
Tablica działała od 2011 roku - wtedy stronę Szerlok.pl przejęła Grupa Allegro i przerobiła właśnie na "Tablica.pl". Po trzech latach - w kwietniu 2014 roku - z internetu zniknął serwis, a w jego miejsce pojawił się Olx.pl. To globalna marka serwisów z ogłoszeniami, należąca do Grupy Naspers - czyli właściciela Grupy Allegro.
Serwis po zmianie działał na takiej samej zasadzie, choć pod zupełnie innym logo i z nową szatą graficzną.