Zakupowe szaleństwo przed świętami. Co zrobić z niechcianym prezentem?
Bardzo łatwo o nietrafiony prezent czy decyzję pod wpływem kuszących promocji. Z pomocą mogą przyjść organizacje konsumenckie, które będą udzielać bezpłatnych porad w okresie świątecznym - zapowiada UOKiK.
06.12.2016 | aktual.: 06.12.2016 16:22
Bardzo łatwo o nietrafiony prezent czy decyzję pod wpływem kuszących promocji. Z pomocą mogą przyjść organizacje konsumenckie, które do 30 grudnia będą udzielać bezpłatnych porad w okresie świątecznym - zapowiada UOKiK.
W inicjatywę UOKiK włączyło się pięć organizacji konsumenckich: Federacja Konsumentów (poradnictwo bezpośrednie w supermarketach i on-line na profilu na Facebooku), Fundacja Konsumentów (poradnictwo za pomocą formularza on-line), Stowarzyszenie na Rzecz Edukacji, Innowacji i Rozwoju Społecznego "DEXTRUM" (poradnictwo bezpośrednie w kamperach), Fundacja Edukacji Prawnej Prawo i Ja (wykłady dla seniorów w sanatoriach i dyżur on-line na stronie organizacji) oraz Centrum Edukacji i Wsparcia RES-GEST (poradnictwo dla osób niesłyszących - filmiki o tematyce konsumenckiej oraz dyżur on-line).
Eksperci Federacji Konsumentów podkreślają, że zakupy pozostawione na ostatnią chwilę obarczone są dużym ryzykiem; robione pod presją czasu, przymusu, niosą ze sobą niebezpieczeństwo zakupu nieprzemyślanego lub podpisaniem niekorzystnej umowy. Dlatego w tym czasie konsumentom należy się szczególna ochrona.
Eksperci Federacji swoją pomoc będą oferować zarówno w supermarketach, jak i w intrenecie. Dyżurują oni w tygodniu na stoiskach mobilnych w wybranych supermarketach w 17 miastach (Bydgoszcz, Gdańsk, Gorzów Wielkopolski, Katowice, Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Poznań, Radom, Rzeszów, Sosnowiec, Szczecin, Tarnobrzeg, Warszawa, Wrocław, Zielona Góra). Dodatkowo konsumenci mogą zgłosić się po bezpłatną poradę on-line na profilu Federacji Konsumentów na Facebooku.
Dla konsumentów, którzy chętnie korzystają z mediów elektronicznych i są zainteresowani ekspresową poradą prawną, Fundacja Konsumentów uruchomiła formularz porad on-line. Czas oczekiwania na odpowiedź to 24 godziny w przypadku pierwszych 100 zapytań konsumenckich i najpóźniej trzy dni w przypadku pozostałych. Internauci mogą również szukać odpowiedzi na swój problem w gotowym zbiorze porad zamieszczonym na stronie.
Z pomocy prawnej będzie można również skorzystać codziennie w godz. 9.00-17.00 w specjalnie do tego przystosowanych kamperach w pobliżu sklepów sieci Kaufland. Prawnicy Stowarzyszenia na Rzecz Edukacji, Innowacji i Rozwoju Społecznego "DEXTRUM" będą w 13 miastach województwa mazowieckiego i lubelskiego (m.in. Biała Podlaska, Chełm, Hrubieszów, Jabłonna, Lubartów, Łuków, Mława, Puławy, Radom, Siedlce, Świdnik, Zamość).
Pomoc skierowana jest również do osób starszych. Specjalną ofertę dla seniorów przygotowała Fundacja Edukacji Prawnej Prawo i Ja, która w połowie grudnia zorganizuje wykłady w sanatoriach. Ponadto, na stronie organizacji pełniony będzie dyżur on-line dla osób, które chciałyby skonsultować się w kwestiach konsumenckich.
Ze specjalnej formuły poradnictwa będą mogły skorzystać osoby niesłyszące. Centrum Edukacji i Wsparcia RES-GEST opublikuje w telewizji oraz na stronie internetowej filmiki instruktażowe poruszające tematykę konsumencką w języku migowym. Osoby niesłyszące będą mogły również skorzystać z porad on-line.
Bezpłatna pomoc będzie udzielana do 30 grudnia br.