Zanim zaczniesz szukać pracy, przygotuj plan działania

Poszukiwanie pracy jest wyzwaniem, do którego warto podejść, jak do realizacji ważnego projektu. Nasze działania powinny być odpowiednio zaplanowane i sukcesywnie wdrażane. Systematyczne podejście pozwoli nam zwiększyć szansę na osiągnięcie sukcesu w krótkim czasie. Oto kilka wskazówek do tego, jak sporządzić plan poszukiwania pracy

Zanim zaczniesz szukać pracy, przygotuj plan działania
Źródło zdjęć: © thinkstock

30.08.2013 | aktual.: 30.08.2013 14:00

1.Stwórz listę potencjalnych miejsc pracy

Należy przeanalizować wszystkie firmy, w których chcielibyśmy pracować, a także pracodawców, którzy nie byliby naszym pierwszym wyborem, ale w ich strukturach również moglibyśmy znaleźć zatrudnienie. Brak otwartych rekrutacji nie powinien nas zniechęcać, ponieważ zapotrzebowanie na nowe osoby może pojawić się w każdym momencie.

2. Zapoznaj się z aktualną sytuacją w branży

Znajomość firm działających w obszarze, w którym chcemy znaleźć pracę stanowi bardzo duży atut. Dodatkowo, należy wiedzieć, czy sektor rozwija się, jak wyglądają aktualne trendy oraz perspektywy. Pozwoli to nam z jednej strony lepiej zaplanować nasze działania, a z drugiej zaprezentować naszą wiedzę i profesjonalizm podczas spotkań rekrutacyjnych.

3. Przeanalizuj swoją pozycję zawodową

W tym kroku pomocna może być metoda SWOT, która pozwala zdiagnozować nasze mocne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia kryjące się w otoczeniu. Dzięki temu lepiej określimy stanowisko, na które będziemy aplikować oraz być może odkryjemy kierunek, w którym powinniśmy się rozwijać.

4. Określ swoje oczekiwania wobec przyszłej pracy

Po wybraniu odpowiedniego poziomu stanowiska, należy zastanowić się nad poziomem wynagrodzenia, wymiarem czasu pracy, preferencjami dotyczącymi formy współpracy (umowa o pracę, zlecenia, o dzieło).

5. Zaplanuj konkretne czynności

Podejmij decyzję, jakimi metodami będziesz szukać pracy oraz ile czasu dziennie planujesz poświecić na ten cel. Dostępne metody to np. przeglądanie portali rekrutacyjnych i stron internetowych wybranych wcześniej pracodawców, aplikowanie na ogólny adres mailowy firmy w sytuacji, gdy nie prowadzi ona aktualnie naboru, networking, czyli kontakt z rodziną i znajomymi, kontakt z agencjami doradztwa personalnego.

6. Rozpocznij wdrażanie planu

Czas na wykonywanie zaplanowanych wcześniej działań. Ważne jest także monitorowanie uzyskiwanych rezultatów: jeśli nie są one zadowalające, może warto pomyśleć nad zmianą metod? Jeśli nasze aplikacje pozostają bez odzewu, może warto zastanowić się, czy na pewno spełniamy wymagania na stanowisko, które nas interesuje?

7. Systematyczne podejście do procesu poszukiwania pracy

Pozwoli nam trafić do większej liczby pracodawców, którzy mogą potrzebować naszych umiejętności. Prawdopodobnie przełoży się to na więcej zaproszeń na rozmowy kwalifikacyjne, w trakcie których będziemy mogli zaprezentować naszą wiedzę na temat aktualnej sytuacji w branży. Dzięki takiemu podejściu wyraźnie zwiększamy swoje szanse na zdobycie dobrej pracy.

Wioleta Boruch
Konsultant ds. rekrutacji

[

Obraz

]( http://hays.pl/ )

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (36)