Zarząd Emperii szacuje wartość grupy na 2,1‑2,3 mld zł (opis)
23.09. Warszawa (PAP) - Wydzielenie trzech niezależnych dywizji biznesowych - dystrybucja, supermarkety i nieruchomości, upublicznienie dywizji dystrybucyjnej i detalicznej,...
23.09.2010 | aktual.: 23.09.2010 13:38
23.09. Warszawa (PAP) - Wydzielenie trzech niezależnych dywizji biznesowych - dystrybucja, supermarkety i nieruchomości, upublicznienie dywizji dystrybucyjnej i detalicznej, prognozy finansowe oraz wyższa dywidenda. To podstawowe założenia nowej strategii zaprezentowanej przez Emperię Holding. Dzięki niej wycena spółki osiągnie poziom odzwierciedlający jej faktyczną wartość, szacowaną przez zarząd na 2,1 do 2,3 mld zł - poinformował na konferencji prasowej prezes Emperii Artur Kawa.
Wyodrębnienie trzech dywizji biznesowych - Grupy Dystrybucyjnej Tradis, Supermarketów Stokrotka/Delima oraz FIZ nieruchomości FMCG - ma zapewnić Grupie pełną transparentność, ułatwi wycenę i podwyższy zdolność akwizycyjną. Wydzielenie tych dywizji ma nastąpić w 2011 roku.
Zgodnie z planami holdingu Grupa Dystrybucyjna Tradis oraz Supermarkety Stokrotka osiągną pozycję lidera w segmentach, w których działają na rynku polskim. Debiut Grupy Dystrybucyjnej Tradis na GPW możliwy jest w czerwcu 2011 roku, a spółki Stokrotka w czerwcu 2013 roku.
"Naszym zdaniem podział na homogeniczne dwie handlowe dywizje daje pełną transparentność inwestorom i akcjonariuszom (...) w przyszłości, po upublicznieniu tych dwóch dywizji handlowych widzimy jeszcze agresywniejsze zdolności do przejęć i za fair value naszej grupy uważamy 2,1-2,3 mld zł" - powiedział Kawa.
"Stąd uważam, że niekorzystna jest propozycja dla akcjonariuszy, którą dostaliśmy tydzień temu" - dodał.
W ubiegłym tygodniu Eurocash poinformował o przekazaniu Emperii Holding propozycji połączenia i zaproponował ustalenie parytetu wymiany akcji na 3,76 akcje połączeniowe wyemitowane przez Eurocash w zamian z jedną akcję Emperii. Eurocash oferując 3,76 akcji własnych za jedną akcję Emperii chce osiągnąć minimum 50 proc. w akcjonariacie Emperii.
Przedstawiciele Eurocashu wykluczyli możliwość zmiany parytetu wymiany akcji, a zarząd Emperii uznał warunki połączenia za niekorzystne i zdecydował o odrzuceniu oferty Eurocashu. Zapowiedział też, że to samo zarekomenduje pozostałym akcjonariuszom.
Kawa powiedział też na konferencji, że Grupa Tradis będzie rozwijać się poprzez fuzje i przejęcia oraz że ma szanse stać się kluczowym dostawcą dla stacji benzynowych w Polsce, który to rynek Emperia szacuje na 2,5 mld zł.
"Upublicznienie spółki Tradis otwiera nam drogę do fuzji z każdym kto funkcjonuje na tym rynku w Polsce" - powiedział Kawa.
"W tegorocznych wynikach ok. 100 mln zł będzie widać z kontraktu z PKN Orlen, a w 2011 roku będzie to więcej niż 220 mln zł. Oprócz PKN Orlen, pozostałe sieci stacji benzynowych zgłosiły do nas informacje, że też są zainteresowane. Uważamy, że mamy szanse być kluczowym dostawcą dla stacji benzynowych w Polsce. Ten rynek szacujemy na 2,5 mld zł" - dodał.
Wcześniej spółka informowała, że Tradis dostarczy słodycze, napoje i piwo do sieci 1400 stacji benzynowych PKN Orlen w Polsce, a szacowana roczna sprzedaż wyniesie ponad 220 mln zł.
Prezes powiedział też, że dywizja Stokrotka w 2011 roku otworzy 40-50 sklepów wobec 25-30 sklepów w tym roku, ale też będzie rozwijać się poprzez fuzje i przejęcia.
Pierwszym krokiem Emperii w celu zaprezentowania rynkowi aktualnej, realnej wartości ekonomicznej grupy były zgody rady nadzorczej na rozpoczęcie nabywania akcji własnych spółki - do 20 proc. kapitału zakładowego, za łączną cenę nie przekraczającą wysokości utworzonego na ten cel kapitału rezerwowego w kwocie 40 mln zł oraz na podwyższenie kapitału zakładowego spółki w granicach kapitału docelowego przez wyemitowanie do 755.758 nowych akcji bez prawa poboru.
Dodatkowo na 13 października spółka zaplanowała WZA. W porządku obrad znalazła się uchwała w sprawie wyrażenia zgody na dalszy skup akcji w celu umorzenia do 25 proc. kapitału zakładowego i kwoty 500 mln zł. NWZA ma zdecydować także o podwyższeniu kapitału docelowego do 1.511.516 zł.
W kolejnym kroku Emperia zaprezentowała prognozy finansowe na lata 2010-2012 i powiadomiła o proponowanej zmianie polityki dywidendowej. Począwszy od podziału zysku netto za 2010 rok zarząd planuje konsekwentnie rokrocznie rekomendować WZA wypłatę dywidendy na poziomie 40 proc., czyli znacznie wyższą niż dotychczas (20 proc.).
Według szacunków spółki wielkość planowanej dywidendy na akcję (przy założeniu niezmienionej - w stosunku do obecnego stanu - ilości akcji) wyniesie za 2010 rok 2,37 zł, w 2011 3,56 zł, a w 2012 4,56 zł.
Według prognoz, w 2010 roku spółka osiągnie przychody ze sprzedaży na poziomie 6,00 mld zł, czyli o 8,5 proc. więcej niż w roku 2009. W latach kolejnych przychody rok do roku wzrosną o 18,3 proc. (7,10 mld zł w 2011) i o 12,7 proc. (8 mld zł w 2012).
Deklarowany zysk netto za 2010 rok wyniesie 89 mln, co oznacza wzrost o 29 proc. względem wyniku z roku 2009. Lata 2011 i 2012 przyniosą zwiększenie zysku netto - o 50 proc. (do poziomu 134 mln zł w 2011) oraz o 28 proc. (do poziomu 172 mln zł w 2012).
"Ta prognoza uwzględnia wypłatę dywidendy w wysokości 40 proc. zysku, ale nie uwzględnia buy backu i potencjalnych przejęć" - powiedział Kawa.
Według założeń nowej strategii nakłady inwestycyjne grupy mają wynieść w 2010 roku 151,1 mln zł, w 2011 roku 200,7 mln zł, a w 2012 roku 239,7 mln zł.
Dług netto ma natomiast spaść do 299,6 mln zł z 320,7 mln zł na koniec 2009 roku, w 2011 roku ma spaść do 251,1 mln zł, a w 2012 roku do 216,8 mln zł.(PAP)
bas/ pr/ ana/