Zimno w pracy? Zobacz, jaką temperaturę ma obowiązek zapewnić pracodawca

W mroźne dni temperatura w pomieszczeniach biurowych nie może być niższa niż 18 stopni Celsjusza - przypomina Państwowa Inspekcja Pracy. Jeżeli tak nie jest, trzeba w pierwszej kolejności powiadomić o tym pracodawcę - powiedziała rzeczniczka głównego inspektora pracy Danuta Rutkowska.

Zimno w pracy? Zobacz, jaką temperaturę ma obowiązek zapewnić pracodawca
Źródło zdjęć: © Eastnews | Wlodzimierz Wasyluk

11.01.2017 | aktual.: 11.01.2017 14:22

W mroźne dni temperatura w pomieszczeniach biurowych nie może być niższa niż 18 stopni Celsjusza - przypomina Państwowa Inspekcja Pracy. Jeżeli tak nie jest, trzeba w pierwszej kolejności powiadomić o tym pracodawcę - powiedziała rzeczniczka głównego inspektora pracy Danuta Rutkowska.

- Może on nie wiedzieć, np. o awarii ogrzewania. Dopiero gdy pracodawca nie zareaguje, należy poinformować inspekcję pracy - powiedziała.

Rzeczniczka zwróciła uwagę, że inspektor pracy może nakazać pracodawcy zapewnienie odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach, gdzie wykonywana jest praca. - Może też ukarać pracodawcę mandatem od 1 tys. do 2 tys. zł i nakazać wstrzymanie prac ze względu na bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia. Inspektor pracy może też skierować wniosek o ukaranie do sądu. Ten ma możliwość nałożenia kary grzywny w wysokości maksymalnej 30 tys. zł - wyjaśniała.

PIP przypomina, że pracodawca musi zapewnić właściwą temperaturę w pomieszczeniu pracy, odpowiednią do rodzaju wykonywanych zajęć. Temperatura w pomieszczeniach biurowych lub innych, w których wykonuje się lekką pracę fizyczną, nie może być niższa niż 18 stopni Celsjusza. Osoby, które wykonują pracę np. w halach produkcyjnych, muszą mieć zapewnioną temperaturę nie niższą niż 14 stopni.

Według specjalistów z Instytutu Medycyny Pracy w Łodzi, komfortowa temperatura otoczenia dla pracy lekkiej, w pozycji siedzącej (zimą) to 20 - 22,8 stopni.

Choć nie ma żadnych zakazów ani ograniczeń dotyczących pracy w mroźne dni na świeżym powietrzu, to zdaniem PIP zima nie sprzyja ich prowadzeniu. - Pracodawcy powinni zapewnić pracownikom ciepłą odzież, gorące posiłki profilaktyczne, jeżeli wykonują ciężką pracę oraz gorące napoje, jeśli temperatura powietrza spadnie poniżej 10 stopni - podkreśla Inspekcja.

Przepisy dokładnie określają, co powinny zawierać takie gorące posiłki. - Powinny zawierać około 50-55 proc. węglowodanów, 30-35 proc. tłuszczów, 15 proc. białek oraz posiadać wartość kaloryczną około 1000 kcal. Z kolei napoje powinny być dostarczone w ilości zaspokajającej potrzeby pracowników, odpowiednio zimne lub gorące w zależności od warunków wykonywania pracy. Rodzaje napojów i posiłków ustala pracodawca w porozumieniu z pracownikami lub ich przedstawicielami wybieranymi w zakładzie pracy - wyjaśnia PIP.

Inspekcja dodaje, że pracodawcy powinni zapewnić pomieszczenia, w których pracownicy, wykonujący prace na wolnej przestrzeni, ogrzeją się lub zmienią odzież.

Jak przypomina PIP, pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy w przypadku, gdy warunki nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy. - Np. stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika albo gdy wykonywana przez niego praca grozi takim niebezpieczeństwem innym osobom. O podjęciu decyzji powstrzymania się od wykonywania pracy powinien pracownik zawiadomić niezwłocznie przełożonego - podkreślono.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (18)