Zmiana wśród influencerów. Oznaczają reklamy w social mediach

UOKiK pod koniec września wziął na celownik influencerów w związku z umieszczaniem przez nich reklam w mediach społecznościowych. Dało to zaskakujący efekt. W ostatnich tygodniach znacząco wzrosła liczba postów oznaczanych jako reklamowe.

Zmiana wśród influenserów. Oznaczają reklamy w social mediach
Zmiana wśród influenserów. Oznaczają reklamy w social mediach
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
Łukasz Kuczera

23.11.2021 20:51

Jak z wynika z badania firmy Brand24, w październiku 2021 roku liczba sponsorowanych treści na kontach influencerów w mediach społecznościowych wzrosła o 76,9 proc. względem września. Wyniki udostępniono portalowi wirtualnemedia.pl. Za posty sponsorowane uznano te, które miały hasztagi "reklama", "współpraca" i "ad".

Zmiana wśród influencerów. Oznaczają reklamy w social mediach

Skąd zmiana u influencerów i nagłe oznaczanie postów sponsorowanych? Jak przypomina wirtualnemedia.pl, pod koniec września Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wziął na celownik osoby wykorzystujące social media do promocji różnego rodzaju produktów.

- Z przeprowadzonego przez nas rozeznania wynika, że wiele treści o charakterze handlowym na profilach influencerów na Instagramie, Youtubie, Facebooku czy w innych social mediach nie jest w ogóle oznaczanych jako reklama. Inne są oznaczane niewystarczająco - mówił we wrześniu prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Z raportu, który przytacza portal wirtualnemedia.pl, wynika też, że liczba interakcji z treściami sponsorowanymi wzrosła w ciągu miesiąca o 155,2 proc.

Jarosław Roszkowski z Brand24 w rozmowie z serwisem wyjaśnia, że dane zaprezentowane w badaniu jednoznacznie wskazują, iż influencerzy wzięli sobie do serca słowa prezesa UOKiK. - Docelowo chodzi o wiarygodność influencerów i branży influencer marketingu - mówi Roszkowski.

Najbardziej wzrosła liczba oznaczanych treści na TikToku (+482 proc. pod względem interakcji i 328 proc. pod względem treści), na Instagramie liczba sponsorowanych postów wzrosła o 82 proc., zaś na YouTube - o 12 proc.

- Zmiana pokazuje, ze im krócej działający serwis społecznościowy, tym mniej wyrobioną ma praktykę oznaczania treści reklamowych przez twórców - twierdzi Roszkowski.

Analiza przeprowadzona przez Brand24 wykazała też, że influencerzy w przypadku postów sponsorowanych najczęściej decydują się na hasztag "współpraca" (80,4 proc.) oraz reklama (11,8 proc.). To drugie nie wszystkim kojarzy się pozytywnie i neutralnie, stąd też popularność określenia "współpraca".

Źródło artykułu:WP Finanse
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)