Zmiany dotyczące usług turystycznych
Ustawa o usługach turystycznych funkcjonuje w systemie prawa w Polsce od dwunastu lat. Jej podstawowe regulacje są stabilne. Jednak obowiązki wynikające z członkostwa w Unii Europejskiej oraz praktyka stosowania przepisów ustawy i zmiany w otoczeniu prawnym sektora usług turystycznych ujawniły pewne problemy prawne i organizacyjne, których usunięcie wymagało nowelizacji jej przepisów.
16.03.2011 | aktual.: 16.03.2011 17:06
Ustawa o usługach turystycznych funkcjonuje w systemie prawa w Polsce od dwunastu lat. Jej podstawowe regulacje są stabilne. Jednak obowiązki wynikające z członkostwa w Unii Europejskiej oraz praktyka stosowania przepisów ustawy i zmiany w otoczeniu prawnym sektora usług turystycznych ujawniły pewne problemy prawne i organizacyjne, których usunięcie wymagało nowelizacji jej przepisów.
W związku z masowym upadaniem biur i z sytuacją jaka po tym fakcie spotkała turystów, wielu z nas zadaje sobie pytanie co ewentualnie mogą zrobić w podobnej sytuacji. Zrodziła się potrzeba zmian zasad w tej materii, które wpłyną na zabezpieczenie turystów korzystających z usług biur podróży. Naprzeciw temu z inicjatywą wyszedł rząd i wprowadził nowe regulacje, w postaci znowelizowanej ustawy o usługach turystycznych, która ma być bardziej dostosowana do standardów unijnych , zwiększenie ochrony turystów , korzystających z usług turystycznych oraz liberalizacja zasad prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie oferowania usług turystycznych.
Zabezpieczenie konsumenta
W tym roku byliśmy świadkami przypadków podczas których, turyści będący za granicą nie mogli wrócić do kraju ponieważ biuro turystyczne ogłosiło swoją upadłość. Po wejściu w życie znowelizowanej ustawy sytuacja taka była by niemożliwa ,gdyż zmieniona ustawa przede wszystkim gwarantuje większe zabezpieczenie dla turystów na wypadek bankructwa firmy. W tej sytuacji biuro podróży zobowiązane jest do pokrycia kosztów powrotnych na wypadek swojej niewypłacalności ( bankructwa) ,a także zapewnić klientom zwrot wpłat wniesionych ,w przypadku gdy impreza turystyczna zostanie odwołana z winy organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego. Klienci biur podróży będą mieli możliwość zgłaszania reklamacji w ciągu 30 dni po powrocie z urlopu, niezależnie od tego czy zgłaszali zastrzeżenia w trakcie trwania imprezy. Kolejną nowością jest też to ,że klienci biur turystycznych mieli by też dostęp do wykazu przedsiębiorców co do których podjęto procedurę wykreślenia z centralnej ewidencji organizatorów turystyki i
pośredników turystycznych. Podstawą umieszczenia w tym wykazie będzie pisemne zawiadomienie o wszczęciu postępowania w sprawie wykreślenia z rejestru. Ustawa przewiduje objecie kontrolą przedsiębiorstw z poza tej ewidencji ,aby lepiej chronić interesy konsumentów.
Liberalizacja
Nowelizacja uchyla artykuł który mówi o tym ,że aby prowadzić biuro podróży trzeba skończyć studia wyższe: na kierunku turystyki i rekreacji , prawa, ekonomi lub zarządzania i marketingu, jak również posiadania roku praktyki.
Zostały wprowadzone również zmiany dotyczące pilota i przewoźnika wycieczek ,które zostały uregulowane w kodeksie wykroczeń. Przewidują one sankcje w razie gdy dana osoba świadczy usługi nie mając odpowiednich kwalifikacji.