Czy Biedronka ma kłopoty?

Poznaliśmy wyniki Jeronimo Martins - portugalskiego właściciela sieci sklepów Biedronka. Nie jest dobrze, zysk całej sieci spadł aż o 17,1 proc., podczas gdy analitycy spodziewali się tylko 8 proc. Sytuacja Biedronki też nie wygląda najlepiej. Tak złych wyników nie było od 10 lat!

Obraz
Źródło zdjęć: © WP.PL/Andrzej Hulimka

Kurs akcji spadł dziś o ponad 3 proc.

Jeronimo Martins podaje w swoim raporcie, że w Polsce, tak jak w poprzednich kwartałach, firma miała do czynienia z konkurencyjnym rynkiem w branży spożywczej, na którym wszystkie sieci ostro ze sobą konkurują.

I chociaż Biedronka odnotowała wzrost sprzedaży na poziomie 6,6 proc. w złotych (5,9 proc. w euro) to, po raz pierwszy w historii wyników sieci, odnotowano spadek wskaźnika Like for Like - o 2,7 proc. w porównaniu do tego samego okresu z poprzedniego roku. Przedstawia on sprzedaż w sklepach działających przynajmniej rok bez uwzględniania tych nowo otwiertych. Sieć tłumaczy to m.in. faktem, że w tym roku święta wielkanocne wypadły później.

- Wyniki Jeronimo Martins odzwierciedlają powolne rozpoczęcie roku przez Biedronkę. Będziemy nadal stawiać czoło wyzwaniom na bardzo konkurencyjnym rynku i pozostajemy w pełni zaangażowani w dalsze umacnianie pozycji lidera w Polsce oraz znaczenia dla polskich konsumentów - powiedział prezes Jeronimo Martins Pedro Soares dos Santos, cytowany w komunikacie firmy.

Po otwarciu portugalskiej giełdy akcje Jeronimo Martins lecą w dół. Na razie spadek jest powolny o 2,73 proc. Jedna akcja tuż przed godziną 10 kosztowała 12,51 euro.

Biedronka jest jedną z najważniejszych gałęzi biznesu dla Portugalczyków. Ta sieć sklepów jest odpowiedzialna za 67 proc. sprzedaży całej grupy Jeronimo Martins. W ciągu pierwszego kwartału Biedronka otworzyła 19 nowych sklepów i zmodernizowała 21. Jednakże aż 7 zostało zlikwidowanych. Porównując pierwsze kwartały roku to najgorszy wyniki od trzech lat. Ostatecznie pod koniec kwietnia sieć miała 2405 sklepów na terenie całego kraju.
Jak zapowiadano po raporcie podsumowującym zeszły rok, w planach na 2014 r. było otwarcie ok. 300 nowych sklepów w ramach sieci i trzech nowych centrów dystrybucyjnych.

W 2013 roku polska sieć zanotowała wzrost sprzedaży rok do roku o 1 mld euro. Łączna sprzedaż wzrosła o 15 proc. do 7,7 mld euro, a sprzedaż LFL wzrosła o 4,2 proc., odzwierciedlając widoczne spowolnienie konsumpcji prywatnej w Polsce.

Wybrane dla Ciebie
Gigant obuwniczy zwolni 900 osób. Oto szczegóły
Gigant obuwniczy zwolni 900 osób. Oto szczegóły
Doradca Nawrockiego nie płacił rolnikom. "Nie będę komentował"
Doradca Nawrockiego nie płacił rolnikom. "Nie będę komentował"
Tak zmienią się emerytury w 2026 r. Tabela brutto-netto
Tak zmienią się emerytury w 2026 r. Tabela brutto-netto
Znalazła na cmentarzu foliową torbę. Oto co było w środku
Znalazła na cmentarzu foliową torbę. Oto co było w środku
Nocna prohibicja w Warszawie. Zaskakująca reakcja sklepów
Nocna prohibicja w Warszawie. Zaskakująca reakcja sklepów
OC dla właścicieli psów. Jest pismo do MSWiA
OC dla właścicieli psów. Jest pismo do MSWiA
To będą nowe Wojanki? Napój influencera w popularnym dyskoncie
To będą nowe Wojanki? Napój influencera w popularnym dyskoncie
Przez 6 godzin kradli 42-kilogramowe kawały sera warte 100 tys. euro
Przez 6 godzin kradli 42-kilogramowe kawały sera warte 100 tys. euro
Fala zwolnień w Krakowie. Duża korporacja drugi raz zgłasza grupowe
Fala zwolnień w Krakowie. Duża korporacja drugi raz zgłasza grupowe
Wyrzuć te przedmioty z piwnicy. Kara do 5 tys. zł
Wyrzuć te przedmioty z piwnicy. Kara do 5 tys. zł
Ceny węgla w Polsce. Oto ile kosztuje tona opału na początku listopada
Ceny węgla w Polsce. Oto ile kosztuje tona opału na początku listopada
Cała branża nie reguluje należności. Oto średni zator płatniczy
Cała branża nie reguluje należności. Oto średni zator płatniczy