Opłata audiowizualna wyższa niż abonament?

Opłata audiowizualna powinna wynieść 20, a nie 10 zł - uważa szef Telewizji Polskiej Juliusz Braun. Jego zdaniem zapewniający misyjność budżet TVP to minimum 2,2 mld zł.

Obraz
Źródło zdjęć: © WP.PL | Rafał Parczewski

W rozmowie z Wirtualną Polską szef telewizji publicznej stwierdza, że zaproponowana przez Ministerstwo Kultury opłata w wysokości ok. 10 zł to za mało, by można było mówić o zwiększeniu czasu antenowego dla programów misyjnych.

- 10 zł opłaty audiowizualnej to byłoby ustabilizowanie sytuacji finansowej telewizji na obecnym poziomie. Zwolniłoby nas to z obowiązku nerwowej pogoni za reklamą z tygodnia na tydzień - stwierdza Braun.

Jego zdaniem ustawodawca, określając wysokość przyszłej opłaty audiowizualnej, musi jasno określić, jakie są obowiązki publicznego nadawcy. Zbyt niska wysokość następcy abonamentu oznaczać będzie, że TVP się nie zmieni.

- Ustawodawca głosując, czy będzie to 10 zł, 11, 15 czy jak w Czechach 25 zł, decyduje, czy chce mieć w ciągu roku dwadzieścia premier Teatru Telewizji czy może pięćdziesiąt - mówi Juliusz Braun.

Dodaje też, że misyjność prowadzonej przez niego telewizji może wzrosnąć dopiero wtedy, gdy opłata sięgnie ok. 20 zł miesięcznie od gospodarstwa domowego. Zaznacza jednocześnie, że nie oznacza to całkowitego zniknięcia reklam z anteny. Zdaniem Brauna, ich minimalna ilość musi pozostać, bo czynnik komercyjny też ma znaczenie przy ocenianiu pracy telewizji publicznej. Najważniejsze są jednak pieniądze od obywateli, bo to one w znacznej mierze powinny tworzyć budżet TVP.

- Funkcjonowanie na poziomie podobnym do obecnego, ale ustabilizowanym, bezpiecznym dającym jakąś możliwość inwestowania to jest jakieś 1,8 mld zł. Zwiększenie produkcji audiowizualnej: kulturalnej, edukacyjnej, historycznych seriali, co jest w mediach publicznych strasznie ważne, to jest rząd 2,2 mld zł - mówi w rozmowie z Wirtualną Polską Juliusz Braun.

W 2012 roku wpływy abonamentowe wzrosły do kwoty 550 mln zł. Z tej kwoty 253 mln zł powędrowało na konta TVP. Planowana przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego zmiana sposobu pozyskiwania pieniędzy na media publiczne zakłada zastąpienie dzisiejszego abonamentu przez opłatę audiowizualną. Według dzisiejszych stawek każdy posiadacz telewizora powinien uiszczać na poczcie na rzecz mediów publicznych nieco ponad 19 zł. Robi to jednak ok. miliona gospodarstw domowych, choć powinno dziesięć razy więcej.

Z Forum Ekonomicznego w Krynicy Sebastian Ogórek

Wybrane dla Ciebie

Pięć zawodów przyszłości. Ci pracownicy mają być rozchwytywani
Pięć zawodów przyszłości. Ci pracownicy mają być rozchwytywani
Dramatyczna sytuacja na rynku ziemniaków. "Są sprzedawane za bezcen"
Dramatyczna sytuacja na rynku ziemniaków. "Są sprzedawane za bezcen"
Te naczynia z Pepco groźne dla zdrowia. Kupiłeś? Zniszcz lub zwróć
Te naczynia z Pepco groźne dla zdrowia. Kupiłeś? Zniszcz lub zwróć
Nastolatek wyłudził 600 tys. zł. Zakładał garnitur i udawał adwokata
Nastolatek wyłudził 600 tys. zł. Zakładał garnitur i udawał adwokata
Podhalański Patrol Budowlany. Tak walczą z patodeweloperką w Zakopanem
Podhalański Patrol Budowlany. Tak walczą z patodeweloperką w Zakopanem
Gdzie wyrzucić styropian po telewizorze albo lodówce? Oto odpowiedź
Gdzie wyrzucić styropian po telewizorze albo lodówce? Oto odpowiedź
Problemy giganta. Makro zamyka cztery hale w Polsce
Problemy giganta. Makro zamyka cztery hale w Polsce
Już omijają nowe prawo. Były radny zrobił akcje w markecie
Już omijają nowe prawo. Były radny zrobił akcje w markecie
Butelka wody Ustronianka wywołała burzę. Mamy komentarz Kauflandu
Butelka wody Ustronianka wywołała burzę. Mamy komentarz Kauflandu
Duża zmiana w Biedronce. Klienci szybko ją zobaczą
Duża zmiana w Biedronce. Klienci szybko ją zobaczą
To już plaga na Podlasiu. Rolnicy znajdują niebezpieczne przedmioty
To już plaga na Podlasiu. Rolnicy znajdują niebezpieczne przedmioty
Nocowanie w studio. Wyjazd busem. Nietypowa oferta pracy dla Polaków
Nocowanie w studio. Wyjazd busem. Nietypowa oferta pracy dla Polaków