120 milionów turystów pod ochroną nowego prawa Unii Europejskiego
Ministrowie UE porozumieli się w sprawie zwiększenia gwarancji dla osób kupujących w sieci usługi i pakiety turystyczne. Oznacza to większe prawa setek milionów Europejczyków, którzy kupują wakacje przez internet.
01.06.2015 | aktual.: 02.06.2015 12:43
Nowe przepisy rozszerzają definicję "wyjazdów pakietowych" o różne usługi turystyczne oferowane za pośrednictwem sieci, aby zapewnić korzystającym z tej drogi rezerwacji konsumentom taką samą ochronę np. w przypadku bankructwa biura podróży, jaką mają klienci tradycyjnych agencji
turystycznych. Zastąpią one obecne unijne regulacje dotyczące usług turystycznych pochodzące jeszcze z 1990 roku.
Przepisy rozciągają ochronę przysługującą w tradycyjnych pakietach na kombinację osobnych usług podróżniczych, jak np. przeloty, zakwaterowanie czy wynajem samochodu. Zgodnie z notą KE ochrona prawna ma obowiązywać zawsze tam, gdzie usługa reklamowana jest jako pakiet lub gdzie oferowana jest jedna, łączna cena. Nowe prawo będzie dotyczyło także tych, którzy sami wybierają dostępne przy rezerwacji opcje.
Można będzie na przykład zrezygnować z zarezerwowanego wyjazdu, jeśli jego cena wzrośnie o więcej niż 8 procent - bo zwiększą się koszty paliwa czy kursy walut. Z drugiej strony - jeśli cena spadnie - organizator ma zwrócić klientowi różnicę.
Przepisy regulują też zasady odstąpienia od umowy, a także prawa przysługujące podróżnym w razie nieprzewidzianych zdarzeń, które mogłyby uniemożliwić powrót do domu zgodnie z planem. Chodzi na przykład o zamieszki, klęski żywiołowe czy ataki terrorystyczne.
Unijna komisarz do spraw konsumenckich Vera Jourova ocenia, że osoby planujące wakacje nie powinny się już martwić o niewystarczającą ochronę prawną.
- Dlatego nowe zasady niebawem obejmą 120 milionów wczasowiczów, którzy kupują pakiety wakacyjne w internecie - powiedziała komisarz.
Przepisy mają ukazać się w unijnym dzienniku urzędowym przed końcem 2015 r. Od tego momentu państwa członkowskie będą miały dwa lata na wdrożenie przepisów, a firmy sprzedające usługi turystyczne kolejne pół roku na dostosowanie się do nowych zasad.