200 tys. złotych kary dla PPL za praktyki monopolistyczne

Porty Lotnicze mają zapłacić 200 tys. zł kary za stosowanie praktyk monopolistycznych w udostępnianiu infrastruktury lotniskowej przewoźnikom - tak zadecydował w tym tygodniu Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, do którego trafiła ostatecznie sprawa opłat pobieranych przez PPL w ubiegłych latach od linii lotniczych.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Porty Lotnicze mają zapłacić 200 tys. zł kary za stosowanie praktyk monopolistycznych w udostępnianiu infrastruktury lotniskowej przewoźnikom - tak zadecydował w tym tygodniu Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, do którego trafiła sprawa opłat pobieranych przez PPL w ubiegłych latach od linii lotniczych.

Do 2005 r. przedsiębiorstwo różnicowało opłaty za starty i lądowania w zależności od tego, czy rejsy były krajowe, czy międzynarodowe. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał w 2008 r., że stawka w obu przypadkach powinna być taka sama, zatem nie były zachowane warunki konkurencyjności - i nałożył na PPL karę. Porty odwołały się od postanowień Urzędu do SOKIK, jednak ten uznał, że kara jest zasadna.

Przedsiębiorstwo różnicowało stawki w zarządzanych przez siebie portach w Warszawie, Rzeszowie oraz Zielonej Górze. Zdaniem UOKiK pobierane od linii przez PPL opłaty dyskryminowały przewoźników wykonujących wyłącznie loty międzynarodowe w porównaniu z tymi, którzy wykonywali także loty krajowe. Od 2005 r. PPL przestało uzależniać opłaty od rodzaju rejsu.

- Decyzja UOKiK dotyczy stawek stosowanych przez PPL ponad cztery lata temu. W 2005 roku opłata za lądowanie została ujednolicona dla wszystkich kierunków lotów - zniknął podział na loty krajowe i międzynarodowe. Jej wysokość zależy od maksymalnej masy startowej samolotu - powiedział PAP rzecznik PPL i warszawskiego Okęcia Jakub Mielniczuk.

Opłaty lotniskowe są świadczone za usługi, jakie PPL zapewnia przewoźnikom. Chodzi m.in. dostęp do infrastruktury lotniskowej - w terminalach i na płytach lotniska. Porty dbają m.in. o utrzymanie dróg startowych i kołowania w dobrym stanie, zapewnia naziemną obsługę pasażerów i ładunków.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Zalewa nas kapusta z zagranicy. Niemcy zarobili ponad 16 mln zł
Zalewa nas kapusta z zagranicy. Niemcy zarobili ponad 16 mln zł
To koniec kultowego baru w Gdańsku. Działał prawie 30 lat
To koniec kultowego baru w Gdańsku. Działał prawie 30 lat
Przegrał ze skarbówką. Musi zapłacić podatek od emerytury po matce
Przegrał ze skarbówką. Musi zapłacić podatek od emerytury po matce
Chorwacja ma dość tłumów turystów. Wprowadza obowiązkowe rezerwacje
Chorwacja ma dość tłumów turystów. Wprowadza obowiązkowe rezerwacje
Jedyna taka huta na świecie upada. Pracę straci 300 osób
Jedyna taka huta na świecie upada. Pracę straci 300 osób
Poseł proponuje dopłaty bobrowe dla rolników. Resort odpowiada
Poseł proponuje dopłaty bobrowe dla rolników. Resort odpowiada
Gdzie na grzyby pod Warszawą? Zbieracze podpowiadają
Gdzie na grzyby pod Warszawą? Zbieracze podpowiadają
Zarabiają prawie 50 tys. zł. Rekordowy popyt na specjalistów
Zarabiają prawie 50 tys. zł. Rekordowy popyt na specjalistów
Lego wprowadza największy zestaw Star Wars w historii. Oto cena
Lego wprowadza największy zestaw Star Wars w historii. Oto cena
Polski gigant rybny rośnie w siłę. Przejął spółkę z Belgii
Polski gigant rybny rośnie w siłę. Przejął spółkę z Belgii
Koniec najstarszej kawiarni w Rzymie. Dobił ją czynsz za 180 tys. euro
Koniec najstarszej kawiarni w Rzymie. Dobił ją czynsz za 180 tys. euro
Zakopane przegrało w sądzie. Nadal będzie pobierać opłatę
Zakopane przegrało w sądzie. Nadal będzie pobierać opłatę