ABSL: Liczba pracowników w centrach usług wzrośnie do 160 tys. w 2015 r.
Warszawa, 23.05.2014 (ISBnews) - W centrach usług z kapitałem zagranicznym pracuje już prawie 130 tys. specjalistów. Pod koniec 2015 r. ta liczba ma wzrosnąć do 160 tys....
23.05.2014 | aktual.: 23.05.2014 15:38
Warszawa, 23.05.2014 (ISBnews) - W centrach usług z kapitałem zagranicznym pracuje już prawie 130 tys. specjalistów. Pod koniec 2015 r. ta liczba ma wzrosnąć do 160 tys. zatrudnionych, wynika z raportu ABSL pt. "Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2014".
"Do 2004 roku włącznie w Polsce powstało 96 centrów usług z kapitałem zagranicznym. Dziś jest ich 470, czyli prawie 5 razy więcej. Łącznie zatrudniają 128,000 osób, głównie absolwentów wyższych uczelni, profesjonalistów i managerów posiadających kilkuletnie doświadczenie biznesowe" - powiedział wiceprezes ABSL, dyrektor Europejskiej Sieci Centrów BPO Capgemini Marek Grodziński, cytowany w komunikacie poświęconym raportowi.
Jak wynika z raportu ABSL, w ciągu ostatnich dwóch i pół roku branża urosła o 50%. Ostatnie 12 miesięcy to ponad 18.000 nowych miejsc pracy. Od początku 2013 r. przybyło 66 nowych centrów usług zlokalizowanych w największych polskich aglomeracjach. 60% z nich utworzyli nowi inwestorzy, m.in. ThyssenKrupp, Merck, GE Healthcare, RWE, Mars, DFDS, Linklaters czy McCormick.
"Kraków, Wrocław, Warszawa, Trójmiasto, Łódź i Poznań od kilku lat przyjmują największy strumień inwestycji. W ostatnich 6-12 miesiącach zainteresowaniem cieszyły się też nieco mniejsze miasta, m.in. Bydgoszcz, Radom, Lublin czy Szczecin. W porównaniu z innymi państwami środkowoeuropejskimi, Polska, jako jedyna, oferuje aż 11 miast o liczbie mieszkańców powyżej 300 tys., z rozbudowanym zapleczem kadrowym i biurowym" - czytamy dalej.
Jak wynika również z raportu, ponad 92% centrów z zagranicznym kapitałem w ostatnim roku zwiększyło stopień zaawansowania obsługiwanych procesów. Zdecydowana większość realizuje co najmniej kilka procesów biznesowych, a 81% planuje rozszerzać zakres swojej działalności w kolejnych latach. Według raportu, największa część pracowników obsługuje procesy IT (29%) oraz finanse i księgowość (22%). Już co drugie centrum świadczy usługi dla klientów z sektora finansowego, w tym dla największych banków świata takich jak Deutsche Bank, HSBC, BNP Paribas, Royal Bank of Scotland (RBS), Citigroup, ING, Santander, UBS, UniCredit czy Credit Suisse.
Zdecydowana większość usług świadczona jest dla klientów z Europy Zachodniej (90%). 63% centrów usług obsługuje klientów z Polski, a 60% z regionu Europy Środkowo-Wschodniej (CEE). To wymaga znajomości języków obcych (w Polsce usługi biznesowe prowadzone są w 40 językach) oraz pracy według najwyższych międzynarodowych standardów. Poza angielskim, który jest wymagany jako standard, jako drugi język obcy najczęściej występuje niemiecki i francuski, ale jest też także czeski, arabski, serbski, fiński czy portugalski.
(ISBnews)