AmRest optymistyczny na przyszłość, w '14 koszty testów La Tagliatelli będą znacznie niższe
23.08. Warszawa (PAP) - Grupa AmRest z większym optymizmem patrzy na przyszłość. Podtrzymuje chęć rozwoju restauracji La Tagliatella na nowych rynkach, choć koszty testów są wyższe...
23.08.2013 | aktual.: 23.08.2013 16:38
23.08. Warszawa (PAP) - Grupa AmRest z większym optymizmem patrzy na przyszłość. Podtrzymuje chęć rozwoju restauracji La Tagliatella na nowych rynkach, choć koszty testów są wyższe niż zakładano. W przyszłym roku koszty startupów będą znacząco niższe - poinformowali przedstawiciele spółki podczas piątkowej telekonferencji.
"Z nieco większym optymizmem patrzymy na przyszłość. Wydaje się, że najgorsze za nami. Są oznaki poprawy koniunktury, wzrostu PKB, czy produkcji w Polsce, Czechach, na innych rynkach, gdzie działamy. Spodziewamy się presji na sprzedaż porównywalną i rentowność w pozostałej części roku, ale wyniki naszych biznesów, zwłaszcza mniejszych marek się poprawiają. Jesteśmy więc optymistyczni. jesteśmy przekonani, że sektor detaliczny jako jeden z pierwszych skorzysta z poprawy koniunktury" - powiedział Wojciech Mroczyński, członek zarządu AmRestu.
AmRest podtrzymuje, że projekt La Tagliatella International będzie kontynuowany, choć koszty są wyższe od oczekiwań. Testy na nowych rynkach potrwają dłużej niż zakładano.
"Mocno wierzymy w rozwój la Tagliatella International. Jesteśmy blisko wyboru trzech z pięciu nowych rynków. Koszty są wyższe niż się spodziewaliśmy. Zamierzamy je ograniczyć, zwłaszcza w przyszłym roku. Z finansowego punktu widzenia, potencjalny zwrot z tej inwestycji w skali międzynarodowej uzasadnia poniesiony koszt. Warto podejmować to ryzyko" - powiedział Mroczyński.
Henry McGovern, przewodniczący rady nadzorczej AmRestu, powiedział, że w przyszłym roku koszty startupów będą znacząco niższe niż w tym roku.
"W przyszłym roku koszty startupów nie będą takie jak w 2013 roku, zakładamy znaczącą redukcję kosztów związaną z tymi testami" - powiedział McGovern.
W drugim kwartale AmRest zanotował 17 mln zł straty wynikającej z kosztów związanych z ekspansją marki La Tagliatella w Chinach, Indiach, Niemczech i USA. W całym pierwszym półroczu to było 28 mln zł.
McGovern poinformował, że w Indiach spółka zakończyła testy przy dwóch restauracjach. W Chinach zostały otwarte dwie restauracje la Tagliatella, kolejna otwarta będzie wkrótce. W USA są cztery restauracje, w Niemczech dwie, z czego jedna ma bardzo dobre wyniki, a druga słabe.
"Jesteśmy zadowoleni z Francji. To jeden z rynków, gdzie na pewno będziemy się rozwijać" - powiedział McGovern.
Mark Chandler, członek zarządu ds. finansowych, poinformował, że straty z nowych rynków mogą wynieść w 2013 r. ok. 45-50 mln zł.
Powiedział, że w Rosji marże powinny być w tym roku nieco wyższe niż w ubiegłym roku, a w Polsce płaskie rdr. Spółka zakłada, że w Hiszpanii marża może w tym roku spaść o 2 proc.
AmRest planuje refinansować swoje zadłużenie i zabezpieczyć środki na finansowanie rozwoju.
"Wybraliśmy uczestników, prowadzimy negocjacje dotyczące ostatecznej dokumentacji. W połowie września planujemy podpisać umowę, a refinansowanie powinniśmy zakończyć do końca września" - powiedział Krzysztof Piechna, kontroler finansowy grupy.
Dodał, że spółka zamierza wydłużyć średnią zapadalność długu do czterech lat.
Zysk netto grupy AmRest wyniósł w drugim kwartale 2013 roku 51,53 mln zł wobec 9,4 mln zł zysku przed rokiem. W całym pierwszym półroczu zysk netto grupy AmRest wyniósł 41,8 mln zł wobec 22,7 mln zł rok wcześniej, co oznacza wzrost o ok. 84 proc. rdr.
AmRest podał w raporcie, że w wynikach za I półrocze 2013 roku zaksięgował zysk z tytułu wykonania opcji put w wysokości 63 mln zł (65,4 mln zł w wynikach II kwartału).
Spółka podała, że kolejnym czynnikiem o charakterze jednorazowym wpływającym na zysk netto w I półroczu była strata w wysokości prawie 13 mln zł na działalności zaniechanej, wynikająca z gorszych od pierwotnych założeń warunków zaniechania działalności restauracji Applebee's. W samym II kwartale strata na działalności zaniechanej wyniosła 8,4 mln zł.
Zysk operacyjny grupy wyniósł w II kwartale 2,43 mln zł (wobec 23,1 mln zł EBIT przed rokiem). EBITDA spadła w II kwartale do 54,8 mln zł z 68,8 mln zł. Przychody grupy w II kwartale 2013 wyniosły 665,15 mln zł wobec 567,9 mln zł rok wcześniej.
W całym pierwszym półroczu 2013 roku grupa AmRest miała 7,5 mln zł zysku operacyjnego wobec 49,8 mln zł rok wcześniej oraz 1,274 mld zł przychodów (wzrost o 14 proc. rdr).
AmRest prowadzi obecnie 698 restauracji w 13 krajach Europy, Azji oraz Ameryki Północnej.
W tym roku grupa planuje wydać na inwestycje 400 mln zł, z czego 350 mln zł przypadnie na nowe otwarcia a 50 mln zł na modernizacje. Te kwoty nie obejmują ewentualnych działań akwizycyjnych.(PAP)
pel/ asa/