Awaria banku! Jak teraz odzyskać pieniądze?

Dzięki bankowości elektronicznej korzystanie z usług bankowych jest znacznie łatwiejsze niż jeszcze kilkanaście lat temu. Jednak z powszechną cyfryzacją usług bankowych wiąże się ryzyko awarii i błędów w systemach informatycznych. Czasem z tego powodu z konta mogą znikać pieniądze.

Obraz
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Ostatnio na niesłusznie naliczanie opłat skarżyli się klienci Inteligo. Bank tłumaczy, że wszystkie problemy były związane z modernizacją systemu.

- W miniony weekend bank przeprowadził migrację systemu informatycznego Inteligo. Zmiany technologiczne miały złożony charakter i objęły ponad 600 tys. osób, co ilustruje skalę przedsięwzięcia - wyjaśnia Aneta Styrnik-Chaber, ekspertka z biura prasowego PKO BP. - Niestety przy tego typu zmianach nie jest możliwe całkowite uniknięcie błędów. W przypadku Inteligo wszystkie są korygowane na bieżąco. Bank dedykował dodatkowe zasoby z IT oraz Contact Center do relacji z klientami i rozwiązywania problemów - dodaje.

Bank zapewnia, że wszystkie zgromadzone przez klientów środki są bezpieczne i apeluje o zgłaszanie indywidualnych utrudnień na infolinię pod numerem 800 121 121, 81 535 67 89 lub na e-mail inteligo@inteligo.pl.

Bank powinien sam zwrócić pieniądze

Zrozumiałe jest jednak zaniepokojenie klientów, którzy kilka razy otrzymywali SMS-y informujące o dokonaniu tej samej transakcji lub którym niesłusznie pobrano prowizję za wypłatę z bankomatu. Czy muszą martwić się o swoje pieniądze?

- Z uwagi na to, że wszelkie nieprawidłowości wystąpiły po stronie banku, to również bank powinien ponieść za nie odpowiedzialność - mówi Mateusz Zieliński, prawnik szczecińskiego oddziału Federacji Konsumentów. - Nie można przerzucać odpowiedzialności na konsumenta w taki sposób, że jest on zobowiązany ponieść dodatkowe opłaty, chociaż bank ma świadomość, że zostały one naliczone w wyniku błędu.

Jak usłyszeliśmy od prawnika, zgodnie ze standardami prowadzenia biznesu bank sam powinien nie tylko naprawić awarię, ale również zwrócić wszystkie pieniądze niesłusznie pobrane z kont. I dokładnie takie zapewnienia dostaliśmy z biura prasowego PKO BP, właściciela Inteligo.

"Wszystkie niesłusznie pobrane opłaty są klientom zwracane, karty są odblokowywane lub wysyłane nowe kurierem na koszt banku, transakcje są na bieżąco księgowane, przelewy wychodzące i przychodzące są realizowane na bieżąco. Problemy dotyczą niewielkiej części klientów. Jednocześnie zwracamy uwagę, że zmienił się sposób prezentacji danych w systemie, co może być interpretowane jako błędy w historii transakcji. Wynikające z przerwy technicznej opóźnienie w księgowaniu transakcji i otrzymywanie zaległych powiadomień może być odczytane jako nieautoryzowane transakcje. Bank zapewnia, że w związku z migracją nie miały miejsca żadne nieautoryzowane transakcje" - czytamy w komunikacie.

Zgłoszenie reklamacji daje pewność

Jeżeli zauważyliśmy na naszym koncie jakieś nieprawidłowości, we własnym dobrze pojętym interesie powinniśmy zgłosić się do banku.

- Co do zasady, bank wiedząc o wadach w swojej działalności powinien je usunąć we własnym zakresie - mówi Zieliński. - Może nie mieć jednak świadomości skali szkód i wówczas niektórzy klienci mogą zostać pominięci. Wówczas konieczne jest złożenie reklamacji. Bank musi się do niej ustosunkować w ciągu 30 dni.

Klient na złożenie reklamacji ma znacznie więcej czasu. Wiążącym terminem jest w tym przypadku 13 miesięcy od daty nieprawidłowej dyspozycji płatniczej. Przepis ten (zawarty również w regulaminie konta Inteligo) wynika bezpośrednio z Ustawy o usługach płatniczych, tłumaczy Maciej Krzysztoszek z biura prasowego Komisji Nadzoru Finansowego.

Mateusz Zieliński z Federacji Konsumentów radzi jednak, by do banku zwrócić się niezwłocznie. Jednak jeżeli konsument nie jest świadomy, że z jego konta niesłusznie pobrano pieniądze i dowie się o tym dopiero za kilka miesięcy również może dochodzić swoich praw - chodzi o to, by reklamacje zgłaszać jak najszybciej po tym, jak zauważyliśmy nieprawidłowość.

Jak złożyć reklamację?

Procedurę reklamacji banki umieszczają w regulaminach oferowanych produktów. W przypadku konta Inteligo można ją składać pisemnie (drogą elektroniczną, pocztową lub faksem) albo ustnie (u konsultanta infolinii).

W przypadku innych banków zawsze powinna istnieć możliwość złożenia pisemnej reklamacji w placówce, przekonuje Zieliński.

Wybrane dla Ciebie
Przez 6 godzin kradli 42-kilogramowe kawały sera warte 100 tys. euro
Przez 6 godzin kradli 42-kilogramowe kawały sera warte 100 tys. euro
Fala zwolnień w Krakowie. Duża korporacja drugi raz zgłasza grupowe
Fala zwolnień w Krakowie. Duża korporacja drugi raz zgłasza grupowe
Wyrzuć te przedmioty z piwnicy. Kara do 5 tys. zł
Wyrzuć te przedmioty z piwnicy. Kara do 5 tys. zł
Ceny węgla w Polsce. Oto ile kosztuje tona opału na początku listopada
Ceny węgla w Polsce. Oto ile kosztuje tona opału na początku listopada
Cała branża nie reguluje należności. Oto średni zator płatniczy
Cała branża nie reguluje należności. Oto średni zator płatniczy
Niemcy zbadali proszki do prania. Zwycięska marka w dyskoncie w Polsce
Niemcy zbadali proszki do prania. Zwycięska marka w dyskoncie w Polsce
Rośnie chaos w Stanach. Zaczyna brakować monet
Rośnie chaos w Stanach. Zaczyna brakować monet
Dubajskie przysmaki pod cmentarzem. Ceny jedzenia w Warszawie
Dubajskie przysmaki pod cmentarzem. Ceny jedzenia w Warszawie
300 tys. zł wsparcia dla rolników. Termin już za niecałe trzy tygodnie
300 tys. zł wsparcia dla rolników. Termin już za niecałe trzy tygodnie
Nadchodzi nowy portal ZUS-u. Zastąpi dotychczasowy system
Nadchodzi nowy portal ZUS-u. Zastąpi dotychczasowy system
Awaria BLIK-a. Problemy z generowaniem kodów i płatnościami
Awaria BLIK-a. Problemy z generowaniem kodów i płatnościami
Wielka akcja policji. Trzynaście kobiet zatrzymanych w całej Polsce
Wielka akcja policji. Trzynaście kobiet zatrzymanych w całej Polsce