Bank Pocztowy będzie bankiem detalicznym, stawia na wzrost rentowności
Warszawa, 11.04.2014 (ISBnews) - Nowa strategia Banku Pocztowego na lata 2014-2017 zakłada wzrost rentowności ROE do ok. 15%, wskaźnik C/I na poziomie 60% oraz wzrost...
11.06.2014 15:48
Warszawa, 11.04.2014 (ISBnews) - Nowa strategia Banku Pocztowego na lata 2014-2017 zakłada wzrost rentowności ROE do ok. 15%, wskaźnik C/I na poziomie 60% oraz wzrost liczby prowadzonych rachunków do 1,5 mln do 2017 roku. Bank rezygnuje z obsługi małych i średnich firm i chce być liderem bankowości detalicznej w Polsce regionalnej, poinformowali przedstawiciele zarządu.
"W nowej strategii koncentrujemy się bardziej na rentowności i efektywności tego, co już mamy, przesuwając naszą koncentrację z orientacji produktowej na rozwój w oparciu o segmentację klientów i rozbudowę zdalnych kanałów komunikacji. Dziś patrzymy na klienta z perspektywy efektywności finansowej, bo po latach dynamicznego wzrostu liczy klientów przyszedł czas na to, aby budować rentowność na rynkowym poziomie" - powiedział prezes Tomasz Bogus podczas spotkania z dziennikarzami.
Bank Pocztowy chce być liderem bankowości detalicznej w Polsce regionalnej i rezygnuje z działalności w segmencie małych i średnich firm.
"Chcemy pozyskać ok. 1 mln klientów w perspektywie obowiązywania strategii z grona 4,5 mln osób, które są na naszym radarze w miejscowościach poniżej 200 tys. Część to klienci, którzy już mają relacje z innym bankiem, a część z nich jest jeszcze nieubankowiona. Zależy nam na tym, aby Bank Pocztowy był bankiem dla całej rodziny" - podkreślił wiceprezes Szymon Midera.
Liczba klientów wynosi obecnie 1,44 mln, a ich liczba ma wzrosnąć do ok. 2,5 mln w 2017 r. Bank chce, aby liczba ROR-ów wzrosła w tym czasie do 1,5 mln wobec 810 tys. rachunków obecnie, a odsetek klientów, którzy będą korzystali z bankowości zdalnej ma sięgnąć 50%.
"Obsługujemy już ponad 1,5 mln klientów. Dziś już wiemy, że musimy gonić pewne standardy dotyczące naszych systemów. Tu chcemy bardzo mocno popracować. Zaczynamy prace nad bankowością mobilną, rozwijamy usługi e-commerce. Naszym celem jest większe uproduktowienie klientów, wyższa sprzedaż kredytów wysokomarżowych - głównie do ZOR-ów (zakładów obniżonego ryzyka - przyp. ISBnews). Planujemy także mocniej wejść w sprzedaż produktów inwestycyjnych" - powiedział Midera.
Bank Pocztowy prowadzi obecnie rozmowy z partnerami dotyczące sprzedaży funduszy inwestycyjnych. Cel minimum to sprzedaż na poziomie co najmniej 0,5 mld zł.
Bank nie będzie już aktywnie poszukiwał klientów z segmentu MSP, na razie będzie pasywnie zarządzał portfelem kredytów. Jak powiedział Midera, nie jest wykluczone, że bank sprzeda portfel tych kredytów.
"Analizujemy różne scenariusze dotyczące portfela MSP, włącznie z jego sprzedażą. Wartość całego portfela korporacyjnego w banku wynosi ok. 1 mld zł, w tym 355 mln zł to portfel MSP i mamy w planach, aby zejść do 280 mln zł" - powiedział Midera.
Liczba klientów instytucjonalnych Banku Pocztowego (MSP, wspólnoty, samorządy) wyniosła 15,1 tys. na koniec ub. roku.
Bank Pocztowy w strategii wyznaczył także cele, których realizacja ma wpłynąć na wzrost rentowności.
"Chcielibyśmy mieć co najmniej 15% ROE w 2017 roku. To wynika z tego, że rozwijamy się w oparciu o zysk zatrzymany. Przy naszym poziomie usieciowienie i liczbie klientów C/I na poziomie 60% pozwoli nam na co najmniej 15-proc. ROE. Cel 1,5 mln rachunków to będzie kluczowe wyzwanie w pogodzeniu generowania wyższej rentowności na bazie klientowskiej" - podkreślił Bogus.
Prezes przyznał, że zmiana strategii jest w dużej mierze spowodowana brakiem porozumienia akcjonariuszy - Poczty Polskiej i PKO BP w kwestii dokapitalizowania Banku Pocztowego. Jak podkreślił jednak, zarząd nie zrezygnuje z prób uzyskania dokapitalizowania od udziałowców.
Bank nie planuje wypłaty dywidendy w okresie obowiązywania strategii.
Bogus poinformował, że Bank Pocztowy zmieni logo oraz wizualizację tak, aby bardziej podkreślić swoje związki z Pocztą Polską. We wrześniu pojawią się placówki z nowym logo.
"Chcemy trochę zmienić wizerunek i repozycjonować bank. Chcemy wykorzystać synergie komunikacyjne z Pocztą Polską. Na poziomie rozwiązań sieciowych będziemy mieć wspólny standard sieci mikro. Chcemy mieć 20% rozpoznawalności spontanicznej i 65% wspomaganej marki Banku Pocztowego" - podkreślił Midera.
W 2013 r. zysk netto Banku Pocztowego spadł o 7,5%w skali roku do 36 mln zł.
Zwrot z kapitałów (ROE netto) wyniósł 9,6% na koniec 2013 r. wobec 11,4% rok wcześniej.
Współczynnik wypłacalności wyniósł 12,8%, a wskaźnik koszty do dochodów (C/I) wyniósł 71,3% na koniec 2013 r.
(ISBnews)